09 20 okt. '24
2657b228 5a2c 4cfe ba5b 1045b0c4cc53

Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi

From the Pole to the Equator (Dal polo all'equatore From the Pole to the Equator)

Editie 1987
96' - 1987 - Documentaire
Regisseur: Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi Componist: K. Ullrich, Ch. Anderson Met: Raimondo Franchetti
Deze merkwaardige film bestaat uitslui­tend uit oude opnamen uit het archief van de Italiaanse cameraman Luca Comerio, zowat hoffotograaf van de koning en van Mussolini, en pionier van de Italiaanse documentaire film, die in 1940 stierf. Gianikian en Ricci Lucchi besteedden lange tijd aan het opzoeken van die op­namen, waarna zij de films restaureerden en monteerden in deze droomreis van pool tot evenaar. De inkleuringen zijn ori­gineel ; alleen de beeldsnelheid werd door de makers wat vertraagd, waardoor de film een heel eigen karakter krijgt
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met ge­helmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waar­heidsgetrouwer. We maken ook een in­tocht à la Passage to India mee, zijn ge­tuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het pre­revolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyper­minimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat on­behaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)
Deze merkwaardige film bestaat uitslui­tend uit oude opnamen uit het archief van de Italiaanse cameraman Luca Comerio, zowat hoffotograaf van de koning en van Mussolini, en pionier van de Italiaanse documentaire film, die in 1940 stierf. Gianikian en Ricci Lucchi besteedden lange tijd aan het opzoeken van die op­namen, waarna zij de films restaureerden en monteerden in deze droomreis van pool tot evenaar. De inkleuringen zijn ori­gineel ; alleen de beeldsnelheid werd door de makers wat vertraagd, waardoor de film een heel eigen karakter krijgt
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met ge­helmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waar­heidsgetrouwer. We maken ook een in­tocht à la Passage to India mee, zijn ge­tuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het pre­revolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyper­minimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat on­behaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)

Image gallery

2657b228 5a2c 4cfe ba5b 1045b0c4cc53
7bd85502 490c 433f af62 e51aad30dd2c

Generiek

Regisseur

Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi

Componist

K. Ullrich, Ch. Anderson

Met

Raimondo Franchetti

Cinematograaf

Luca Comerio

Monteur

Angela Ricci Lucchi, D.A. Pennebaker

Producent

Yervant Gianikian

Meer informatie

Productielanden

Italië, West-Duitsland

Jaar

1987

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?