- ...
- home
- film
- from the ...
Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
From the Pole to the Equator (Dal polo all'equatore From the Pole to the Equator)
Regisseur
Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
Componist
K. Ullrich, Ch. Anderson
Met
Raimondo Franchetti
Editie 1987
96'
-
1987
-
Documentaire
Deze merkwaardige film bestaat uitsluitend uit oude opnamen uit het archief van de Italiaanse cameraman Luca Comerio, zowat hoffotograaf van de koning en van Mussolini, en pionier van de Italiaanse documentaire film, die in 1940 stierf. Gianikian en Ricci Lucchi besteedden lange tijd aan het opzoeken van die opnamen, waarna zij de films restaureerden en monteerden in deze droomreis van pool tot evenaar. De inkleuringen zijn origineel ; alleen de beeldsnelheid werd door de makers wat vertraagd, waardoor de film een heel eigen karakter krijgt
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met gehelmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waarheidsgetrouwer. We maken ook een intocht à la Passage to India mee, zijn getuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het prerevolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyperminimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat onbehaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met gehelmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waarheidsgetrouwer. We maken ook een intocht à la Passage to India mee, zijn getuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het prerevolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyperminimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat onbehaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)
Deze merkwaardige film bestaat uitsluitend uit oude opnamen uit het archief van de Italiaanse cameraman Luca Comerio, zowat hoffotograaf van de koning en van Mussolini, en pionier van de Italiaanse documentaire film, die in 1940 stierf. Gianikian en Ricci Lucchi besteedden lange tijd aan het opzoeken van die opnamen, waarna zij de films restaureerden en monteerden in deze droomreis van pool tot evenaar. De inkleuringen zijn origineel ; alleen de beeldsnelheid werd door de makers wat vertraagd, waardoor de film een heel eigen karakter krijgt
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met gehelmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waarheidsgetrouwer. We maken ook een intocht à la Passage to India mee, zijn getuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het prerevolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyperminimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat onbehaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)
Van Pool tot Evenaar begint met beelden die gemaakt werden vanuit een rijdende trein ergens in de bergen -de droomreis begint. Imposante landschappen, bruggen, bergen , valleien en een stadje in de verte of mensen op weg van nergens naar nergens. Daarna bevinden we ons op de Noordpool, waar de mens zich door het ijs breekt om ijsberen te gaan schieten en zeeleeuwen te gaan vangen. Later zijn we mee op safari ergens in Afrika, met gehelmde blanken die met de hulp van een handjevol zwarte knechten een neushoorn aan reepjes snijden, zebra's verzamelen en met het geweer in de aanslag spieden naar meer uitmoord baar wild. Tussendoor nonnetjes met hun zwarte kindertjes -een ware Out of Africa dus -alleen wat waarheidsgetrouwer. We maken ook een intocht à la Passage to India mee, zijn getuige van feesten ergens in de Kaukasus en rijden met de tram mee door het prerevolutionaire Rusland. In al deze opnamen kijken we met de ogen van de vroeg twintigste eeuwse koloniaal wiens superioriteit blijkbaar bestaat in zijn vaardigheid om fauna uit te moorden en inboorlingen te verknechten.
De film eindigt echter op een wel heel bittere noot, met soldaten die neergemaaid worden ergens in een veldslag uit de Eerste Wereldoorlog. Alles bijeen vormt deze film , mede door de bevreemdende, indringende hyperminimalistische score van Ullrich en Anderson een huiveringwekkend portret van de wijze waarop de Europese 'be-schaving' de wereld verkwist door een onbezonnen omspringen met fauna en flora. Als dusdanig is Van Pool tot evenaar een aanklacht tegen de Westerse roofzucht en zit je als kijker vlug met een wat onbehaaglijk gevoel tegen deze betoverende beelden aan te kijken. (wp)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Yervant Gianikian, Angela Ricci Lucchi
Componist
K. Ullrich, Ch. Anderson
Met
Raimondo Franchetti
Cinematograaf
Luca Comerio
Monteur
Angela Ricci Lucchi, D.A. Pennebaker
Producent
Yervant Gianikian
Meer informatie
Productielanden
Italië, West-Duitsland
Jaar
1987