Regisseur
Hans Stempel, Martin Ripkens
Met
Klaus Adler, Stuart Wolfe, Christa Maerker
Editie 1983
104'
-
1983
-
Drama
-
Taal:
Duits
HANS STEMPEL EN MARTIN RIPKENS
Stempel (geboren in '24) en Ripkens (geboren in '34) zijn filmcritici, auteurs van kinderboeken en tv-documentaires over filmregisseurs (o.a. Bresson, Bergman, Ozu en Güney). Hun recentste documentaire ging over het homo-beeld in de film. Voor beiden is het een langspeelfilmdebuut.
Eine liebe wie andere auch
Twee jonge mannen houden van elkaar en leven samen. Soms hebben ze het moeilijk maar geleidelijk aan is er wederzijds vertrouwen en begrip gegroeid. Elk hebben ze ook een job, de ene is leraar, de andere is boekhandelaar. Dat kreëert twee verschillende leefwerelden waarin ze helemaal opgaan.
Wieland en Wolf zijn homo's. Ze zijn er zich goed van bewust dat ze tot een maatschappelijke minderheidsgroep behoren en hebben zich in hun lot geschikt Ze pogen zoveel mogelijk geïntegreerd in de hetero-samenleving te leven, maar dat wel zonder veel risico's te nemen in verband met hun carrière. Zo zet leraar Wieland zich actief in voor de (Berlijnse) krakersbeweging. Een initiatief om enkele krakers in school aan het woord te laten, stuit op het verzet van de schooldirecteur en meteen speelt Wieland safe en laat zijn idee varen. Ook bepraat hij zijn vriend Wolf om diens zaak meer actief open te stellen voor de homo-beweging. Carrière en bezit staan voor Wieland hoger dan zijn sexuele geaardheid. Wolf daarentegen zal niet voortdurend bij de pakken blijven zitten. En dat zal hun relatie veranderen…
EINE LIEBE WIE ANDERE AUCH toont homo's niet langer meer als filmattracties of als voorbeelden uit een rariteitenkabinet, of als gekwelde geesten omwille van hun homofilie, maar als mensen van vlees en bloed. Homo's zijn niet langer outsiders. Stempel en Ripkens brengen fictie in een cinéma vérité-stijl. Weinig sensationeel (met betrekking tot de voyeuristische aspiraties van de kijker) gefilmd wordt de toeschouwer een waarnemer van de banale alledaagse realiteit die toch boeit en fascineert omdat het hier om een positieve ontmaskering van de Berlijnse alternatieve scène gaat. Een antwoord op het sensationele TAXI ZUM KLO.
Zoals Fassbinder met FAUSTRECHT DER FREIHEIT in een zeer op de spits gedreven stijl stelde, verschilt de homo nauwelijks van de hetero wanneer het gaat om ambitie en macht, geld en carrière. Samen met LIANNA van John Sayles vormt EINE LIEBE WIE ANDERE AUCH een eenvoudig maar verreikend totaalbeeld van hedendaagse homofielen (zowel mannen als vrouwen) in onze samenleving.
Stempel (geboren in '24) en Ripkens (geboren in '34) zijn filmcritici, auteurs van kinderboeken en tv-documentaires over filmregisseurs (o.a. Bresson, Bergman, Ozu en Güney). Hun recentste documentaire ging over het homo-beeld in de film. Voor beiden is het een langspeelfilmdebuut.
Eine liebe wie andere auch
Twee jonge mannen houden van elkaar en leven samen. Soms hebben ze het moeilijk maar geleidelijk aan is er wederzijds vertrouwen en begrip gegroeid. Elk hebben ze ook een job, de ene is leraar, de andere is boekhandelaar. Dat kreëert twee verschillende leefwerelden waarin ze helemaal opgaan.
Wieland en Wolf zijn homo's. Ze zijn er zich goed van bewust dat ze tot een maatschappelijke minderheidsgroep behoren en hebben zich in hun lot geschikt Ze pogen zoveel mogelijk geïntegreerd in de hetero-samenleving te leven, maar dat wel zonder veel risico's te nemen in verband met hun carrière. Zo zet leraar Wieland zich actief in voor de (Berlijnse) krakersbeweging. Een initiatief om enkele krakers in school aan het woord te laten, stuit op het verzet van de schooldirecteur en meteen speelt Wieland safe en laat zijn idee varen. Ook bepraat hij zijn vriend Wolf om diens zaak meer actief open te stellen voor de homo-beweging. Carrière en bezit staan voor Wieland hoger dan zijn sexuele geaardheid. Wolf daarentegen zal niet voortdurend bij de pakken blijven zitten. En dat zal hun relatie veranderen…
EINE LIEBE WIE ANDERE AUCH toont homo's niet langer meer als filmattracties of als voorbeelden uit een rariteitenkabinet, of als gekwelde geesten omwille van hun homofilie, maar als mensen van vlees en bloed. Homo's zijn niet langer outsiders. Stempel en Ripkens brengen fictie in een cinéma vérité-stijl. Weinig sensationeel (met betrekking tot de voyeuristische aspiraties van de kijker) gefilmd wordt de toeschouwer een waarnemer van de banale alledaagse realiteit die toch boeit en fascineert omdat het hier om een positieve ontmaskering van de Berlijnse alternatieve scène gaat. Een antwoord op het sensationele TAXI ZUM KLO.
Zoals Fassbinder met FAUSTRECHT DER FREIHEIT in een zeer op de spits gedreven stijl stelde, verschilt de homo nauwelijks van de hetero wanneer het gaat om ambitie en macht, geld en carrière. Samen met LIANNA van John Sayles vormt EINE LIEBE WIE ANDERE AUCH een eenvoudig maar verreikend totaalbeeld van hedendaagse homofielen (zowel mannen als vrouwen) in onze samenleving.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Hans Stempel, Martin Ripkens
Met
Klaus Adler, Stuart Wolfe, Christa Maerker
Scenario
Martin Ripkens, Hans Stempel
Cinematograaf
Michael Teutsch
Monteur
Alexander Rupp
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
West-Duitsland
Jaar
1983