09 20 okt. '24
C699ccb8 d0c2 49b5 8066 9d1e89b74395

Tsui Hark

Do ma daan (Peking Opera Blues)

Editie 1987
104' - 1986 - Actie, Komedie - Taal: Mandarijn, Kantonees
Regisseur: Tsui Hark Componist: James Wong Met: Brigitte Lin, Sally Yeh, Cherie Chung
Tsui Hark stelt in Peking Opera Blues (of: Dao Ma Dan) drie jonge vrouwen voor in het China van het onrustige jaar 1913. Tso Wan, dochter van een generaal, wordt opgenomen in een ondergrondse vrijheid­sstrijd. Ze krijgt er de opdracht een dief­stal voor te bereiden van een waardevol document waarover haar vader beschikt. Sheung Hung heeft er alles voor over om met een succesvolle carriere als zangeres rijk te worden. En Pak Neil die de dochter van een schouwburgdirekteur uit Peking is droomt ervan ooit op scene te staan. Ondanks de conservatieve Chinese houding ten aanzien van vrouwen op de scene ziet Pak Neil evenals de twee andere vrouwen haar droom werkelijkheid worden .
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes om­gezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgs­kunst, komedie en avontuur die het pu­bliek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ern­stige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aange­spannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, on­deugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )

Tsui Hark stelt in Peking Opera Blues (of: Dao Ma Dan) drie jonge vrouwen voor in het China van het onrustige jaar 1913. Tso Wan, dochter van een generaal, wordt opgenomen in een ondergrondse vrijheid­sstrijd. Ze krijgt er de opdracht een dief­stal voor te bereiden van een waardevol document waarover haar vader beschikt. Sheung Hung heeft er alles voor over om met een succesvolle carriere als zangeres rijk te worden. En Pak Neil die de dochter van een schouwburgdirekteur uit Peking is droomt ervan ooit op scene te staan. Ondanks de conservatieve Chinese houding ten aanzien van vrouwen op de scene ziet Pak Neil evenals de twee andere vrouwen haar droom werkelijkheid worden .
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes om­gezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgs­kunst, komedie en avontuur die het pu­bliek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ern­stige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aange­spannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, on­deugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )

Image gallery

C699ccb8 d0c2 49b5 8066 9d1e89b74395
89a79449 7e8d 408b 9874 752e6e968b78

Generiek

Regisseur

Tsui Hark

Componist

James Wong

Met

Brigitte Lin, Sally Yeh, Cherie Chung

Scenario

Raymond To

Cinematograaf

Hang-Sang Poon

Monteur

David Wu

Producent

Tsui Hark, Claudie Chung Jan

Meer informatie

Taal

Mandarijn, Kantonees

Productielanden

Hong Kong

Jaar

1986

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?