Regisseur
Tsui Hark
Componist
James Wong
Met
Brigitte Lin, Sally Yeh, Cherie Chung
Editie 1987
104'
-
1986
-
Actie, Komedie
-
Taal:
Mandarijn, Kantonees
Tsui Hark stelt in Peking Opera Blues (of: Dao Ma Dan) drie jonge vrouwen voor in het China van het onrustige jaar 1913. Tso Wan, dochter van een generaal, wordt opgenomen in een ondergrondse vrijheidsstrijd. Ze krijgt er de opdracht een diefstal voor te bereiden van een waardevol document waarover haar vader beschikt. Sheung Hung heeft er alles voor over om met een succesvolle carriere als zangeres rijk te worden. En Pak Neil die de dochter van een schouwburgdirekteur uit Peking is droomt ervan ooit op scene te staan. Ondanks de conservatieve Chinese houding ten aanzien van vrouwen op de scene ziet Pak Neil evenals de twee andere vrouwen haar droom werkelijkheid worden .
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes omgezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgskunst, komedie en avontuur die het publiek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ernstige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aangespannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, ondeugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes omgezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgskunst, komedie en avontuur die het publiek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ernstige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aangespannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, ondeugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )
Tsui Hark stelt in Peking Opera Blues (of: Dao Ma Dan) drie jonge vrouwen voor in het China van het onrustige jaar 1913. Tso Wan, dochter van een generaal, wordt opgenomen in een ondergrondse vrijheidsstrijd. Ze krijgt er de opdracht een diefstal voor te bereiden van een waardevol document waarover haar vader beschikt. Sheung Hung heeft er alles voor over om met een succesvolle carriere als zangeres rijk te worden. En Pak Neil die de dochter van een schouwburgdirekteur uit Peking is droomt ervan ooit op scene te staan. Ondanks de conservatieve Chinese houding ten aanzien van vrouwen op de scene ziet Pak Neil evenals de twee andere vrouwen haar droom werkelijkheid worden .
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes omgezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgskunst, komedie en avontuur die het publiek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ernstige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aangespannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, ondeugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )
Een hele reeks toevalligheden brengt de drie vrouwen samen ... Drie vrouwen. Drie keer China. Er is het revolutionaire China, de droom van de volksrepubliek vertolkt door Tso Wan. Sheung Hung, het pittige zangeresje, staat voor succes omgezet in rijkdom en geld, of Hong Kong. Ten-slotte Taiwan, dat wordt belichaamd door Pak Neil die in haar ontplooiing in de weg gestaan wordt door het traditionele China.
In Peking Opera Blues spelen drie van de meest fotogenieke actrices uit Hong Kong de hoofdrol. Lin Ching Hsia (Tso Wan), Sally Yeh (Pat Neil) en Cherie Chung (Sheung Hung) treden bovendien op in een modieus nostalgische setting met alle nodige attributen, wat de film tot een waar feest voor het oog maakt.
Peking Opera Blues bestaat uitsluitend uit studio-opnamen. Het is een knappe Tsui Hark mixtuur van Chinese opera, krijgskunst, komedie en avontuur die het publiek geleidelijk aan weet te betoveren. Opgebouwd volgens het pricipe van één plaats één handeling laat Peking Opera Blues· op de nachtelijke hemel van de bioskoop een vuurwerk van verhalen los. Het alledaagse geconfronteerd met het ernstige , het middelmatige van het gros met de elegantie van een vergaan tijdperk, dat alles in een prima, niet te strak aangespannen verpakking. Clowneske slapstick scenes in een ietwat nonchalante, ondeugende school boy-stijl. Kortom, Tsui Hark in topvorm. (vrij naar persmap )
Image gallery
Generiek
Regisseur
Tsui Hark
Componist
James Wong
Met
Brigitte Lin, Sally Yeh, Cherie Chung
Scenario
Raymond To
Cinematograaf
Hang-Sang Poon
Monteur
David Wu
Producent
Tsui Hark, Claudie Chung Jan
Meer informatie
Taal
Mandarijn, Kantonees
Productielanden
Hong Kong
Jaar
1986