Regisseur
Erden Kiral
Componist
Nizamettin Ariç
Met
Derya Arbas, Hakan Balamir, Yilmaz Zafer
Editie 1987
92'
-
1987
-
Drama
-
Taal:
Turks
Oost-Anatolië, de dorre Turkse streek aan de grens met Iran. Het drama van een driehoeksverhouding tussen de mooie Dilan, de arme schaapherder Mirkan, en de zoon van een welvarend grondbezitter Paso . Beide jonge mannen wedijveren om de hand van Dilan . Dilan zelf heeft haar keuze gemaakt, maar voor de uitverkorene Mirkan is de bruidschat van 25 schapen te hoog. Hij zal echter alles in het werk stellen om het nodige geld in het buitenland te vergaren. De rijke Paso is van dit alles .op de hoogte en kan zonder moeite Mirkans stalknecht Kerim omkopen. Ze gooien het op een akkoordje: Als Mirkan iets overkomt wordt Dilan Paso 's vrouw en mag Kerim over het huis en het paard van Mirkan beschikken.
Het leven laat zich echter zelden plannen. Dilan, om wie het allemaal draait, wenst in geen geval het slachtoffer te worden van zo een intrige en vat helemaal alleen haar eigen strijd aan . Voor onze postin dus trië le maatschappij, waarin archaïsche traditie en fatale afhankelijkheid van de natuur nog nauwelijks denkbaar zijn, ongetwijfeld een «ontnuchterend» allegorisch sprookje over armoede en riJkdom, eenzaamheid en samenleving, een droom over opstandigheid en een nachtmerrie van de eenzame nederlaag.
Zoals in Hakkari de bir mevsim ( Een seizoen in Hakkari) en Ayna ( De spiegel) worden Erden Kirals protagonisten in Dilan voortdurend geconfronteerd met hun eenzaamheid, hun interne conflicten. Zij zijn hopeloos overgeleverd aan de afgrijselijke armoede van deze streek en aan het strakke feodale systeem. Mirkan, Dilans verloofde , is het slachtoffer bij uitstek van het lot. Paso, het kind dat geen kind mocht zijn, nog steeds zoekend naar liefde en tederheid, wordt bekoord door de schoonheid van Dilan , voor wie hij zelfs doden zou... Dilan is de eenzame jonge vrouw, ten prooi aan het meedogenloze van de haar omringende natuur en maatschappij. Dil an is een film vol korte , heel poëtische dialogen, sober van vorm en opbouw, met sprekende beelden.
Sinds het overlijden van Yilmaz Guney en het succes van Een seizoen in Hakkari en De spiegel wordt met spanning uitgekeken naar de nieuwste film van de in Berlijn wonende Erden Kiral. (vrij naar persmap)
Het leven laat zich echter zelden plannen. Dilan, om wie het allemaal draait, wenst in geen geval het slachtoffer te worden van zo een intrige en vat helemaal alleen haar eigen strijd aan . Voor onze postin dus trië le maatschappij, waarin archaïsche traditie en fatale afhankelijkheid van de natuur nog nauwelijks denkbaar zijn, ongetwijfeld een «ontnuchterend» allegorisch sprookje over armoede en riJkdom, eenzaamheid en samenleving, een droom over opstandigheid en een nachtmerrie van de eenzame nederlaag.
Zoals in Hakkari de bir mevsim ( Een seizoen in Hakkari) en Ayna ( De spiegel) worden Erden Kirals protagonisten in Dilan voortdurend geconfronteerd met hun eenzaamheid, hun interne conflicten. Zij zijn hopeloos overgeleverd aan de afgrijselijke armoede van deze streek en aan het strakke feodale systeem. Mirkan, Dilans verloofde , is het slachtoffer bij uitstek van het lot. Paso, het kind dat geen kind mocht zijn, nog steeds zoekend naar liefde en tederheid, wordt bekoord door de schoonheid van Dilan , voor wie hij zelfs doden zou... Dilan is de eenzame jonge vrouw, ten prooi aan het meedogenloze van de haar omringende natuur en maatschappij. Dil an is een film vol korte , heel poëtische dialogen, sober van vorm en opbouw, met sprekende beelden.
Sinds het overlijden van Yilmaz Guney en het succes van Een seizoen in Hakkari en De spiegel wordt met spanning uitgekeken naar de nieuwste film van de in Berlijn wonende Erden Kiral. (vrij naar persmap)
Oost-Anatolië, de dorre Turkse streek aan de grens met Iran. Het drama van een driehoeksverhouding tussen de mooie Dilan, de arme schaapherder Mirkan, en de zoon van een welvarend grondbezitter Paso . Beide jonge mannen wedijveren om de hand van Dilan . Dilan zelf heeft haar keuze gemaakt, maar voor de uitverkorene Mirkan is de bruidschat van 25 schapen te hoog. Hij zal echter alles in het werk stellen om het nodige geld in het buitenland te vergaren. De rijke Paso is van dit alles .op de hoogte en kan zonder moeite Mirkans stalknecht Kerim omkopen. Ze gooien het op een akkoordje: Als Mirkan iets overkomt wordt Dilan Paso 's vrouw en mag Kerim over het huis en het paard van Mirkan beschikken.
Het leven laat zich echter zelden plannen. Dilan, om wie het allemaal draait, wenst in geen geval het slachtoffer te worden van zo een intrige en vat helemaal alleen haar eigen strijd aan . Voor onze postin dus trië le maatschappij, waarin archaïsche traditie en fatale afhankelijkheid van de natuur nog nauwelijks denkbaar zijn, ongetwijfeld een «ontnuchterend» allegorisch sprookje over armoede en riJkdom, eenzaamheid en samenleving, een droom over opstandigheid en een nachtmerrie van de eenzame nederlaag.
Zoals in Hakkari de bir mevsim ( Een seizoen in Hakkari) en Ayna ( De spiegel) worden Erden Kirals protagonisten in Dilan voortdurend geconfronteerd met hun eenzaamheid, hun interne conflicten. Zij zijn hopeloos overgeleverd aan de afgrijselijke armoede van deze streek en aan het strakke feodale systeem. Mirkan, Dilans verloofde , is het slachtoffer bij uitstek van het lot. Paso, het kind dat geen kind mocht zijn, nog steeds zoekend naar liefde en tederheid, wordt bekoord door de schoonheid van Dilan , voor wie hij zelfs doden zou... Dilan is de eenzame jonge vrouw, ten prooi aan het meedogenloze van de haar omringende natuur en maatschappij. Dil an is een film vol korte , heel poëtische dialogen, sober van vorm en opbouw, met sprekende beelden.
Sinds het overlijden van Yilmaz Guney en het succes van Een seizoen in Hakkari en De spiegel wordt met spanning uitgekeken naar de nieuwste film van de in Berlijn wonende Erden Kiral. (vrij naar persmap)
Het leven laat zich echter zelden plannen. Dilan, om wie het allemaal draait, wenst in geen geval het slachtoffer te worden van zo een intrige en vat helemaal alleen haar eigen strijd aan . Voor onze postin dus trië le maatschappij, waarin archaïsche traditie en fatale afhankelijkheid van de natuur nog nauwelijks denkbaar zijn, ongetwijfeld een «ontnuchterend» allegorisch sprookje over armoede en riJkdom, eenzaamheid en samenleving, een droom over opstandigheid en een nachtmerrie van de eenzame nederlaag.
Zoals in Hakkari de bir mevsim ( Een seizoen in Hakkari) en Ayna ( De spiegel) worden Erden Kirals protagonisten in Dilan voortdurend geconfronteerd met hun eenzaamheid, hun interne conflicten. Zij zijn hopeloos overgeleverd aan de afgrijselijke armoede van deze streek en aan het strakke feodale systeem. Mirkan, Dilans verloofde , is het slachtoffer bij uitstek van het lot. Paso, het kind dat geen kind mocht zijn, nog steeds zoekend naar liefde en tederheid, wordt bekoord door de schoonheid van Dilan , voor wie hij zelfs doden zou... Dilan is de eenzame jonge vrouw, ten prooi aan het meedogenloze van de haar omringende natuur en maatschappij. Dil an is een film vol korte , heel poëtische dialogen, sober van vorm en opbouw, met sprekende beelden.
Sinds het overlijden van Yilmaz Guney en het succes van Een seizoen in Hakkari en De spiegel wordt met spanning uitgekeken naar de nieuwste film van de in Berlijn wonende Erden Kiral. (vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Erden Kiral
Componist
Nizamettin Ariç
Met
Derya Arbas, Hakan Balamir, Yilmaz Zafer
Cinematograaf
Martin Gressmann
Monteur
Roswitha Henze-Wisniewski
Producent
Luciano Gloor
Meer informatie
Taal
Turks
Productielanden
Turkije
Scenario gebaseerd op
"Dilan" (Ömer Polat)
Jaar
1987