Regisseur
Reinhard Hauff
Componist
Irmin Schmidt
Met
Marius Müller-Westernhagen, Julie Carmen, Towje Kleiner
Editie 1983
105'
-
1982
-
Drama
-
Taal:
Duits
BIOGRAFISCHE NOTA
De films van Reinhard Hauff draaien vaak rond marginale figuren (o m. DER HAUPTDARSTELLER uit 1977). Sinds zijn eerste volwaardige bioskoopfilm MESSER lM KOPF (1978), geïnspireerd op de Dutschke-affaire, heeft Hauff zich via zijn direkt-politiek-realistische filmstijl opgedrongen als de stem van de buitenparlementaire oppositie in de BRD.
Der Mann auf der Mauer
Arnulf Kabe en zijn vrouw wonen op een flat dicht bij de Muur in het oostelijke deel van Berlijn. Hem intrigeert hoe alle wegen naar het Westen doodlopende steegjes zijn. Kabe wil echter per se over de Muur. Hoe langer hij naar de Muur staart, des te meer begint hij zijn echtgenote Andrea te vergeten. Het enige dat hij nog nastreeft is: de andere kant halen. Zijn inspanningen om over de Muur te geraken brengen hem echter slechts van gevangenis naar inrichting... tot het Westen hem vrijkoopt.
Nauwelijks in het Westen of er dient zich een gloednieuw probleem aan; hij voelt zich van zijn vrouw Andrea gescheiden en wil bij haar terug. Kabe gaat dus weer in de aanval. Hij wil terug over de Muur maar nu in de andere richting. De overheid waakt echter en snijdt zijn telefoon af. Kabe, aan wie het niet aan verbeelding ontbreekt, knutselt een zendinstallatie in mekaar en begint amateur-radio-uitzendingen te verzorgen. En omdat een reünie met Andrea onmogelijk schijnt, doet hij een beroep op alle Duitsers. Hoe hoger de obstakels, des te verbetener gaat Kabe er tegen aan ... om op die manier de absurditeit van de inter-Duitse betrekkingen te illustreren. Kabe is een marginale figuur, die de politieke situatie als bijzonder pijnlijk ervaart omdat zij zijn privé-leven verziekt. Om dat alsnog te redden, wil hij de politieke situatie veranderen en zo dus ook zijn eigen positie. Kabe voelt zich beperkt in zijn mogelijkheden maar in tegenstelling tot de zwijgende meerderheid, kan hij deze realiteit niet aanvaarden. Maar ook in het Westen voelt hij zich niet happy...
Het scenario van DER MANN AUF DER MAUER, geschreven door Peter Schneider, met wie Hauff al had samengewerkt voor MESSER IM KOPF (1978), is gebaseerd op Schneiders eigen kortverhaal "Der Mauerspringer" (twee pagina's dik): een metaforisch verhaal van een kerel die over de Muur springt en de autoriteiten aan beide zijden met verstomming slaat. Hauffs held is een held tegen wil en dank, een personage dat er niet van houdt altijd voor gesloten deuren te staan. Aan beide kanten van de Muur is hij hoogst ongelukkig en wordt zo een beetje "a Rebel without a Cause". Met zijn Sisyphus-arbeid wil idealist Kabe de (symbolische) muur die tussen mensen staat, slopen. DER MANN AUF DER MAUER opgebouwd rond de intrigerende figuur van barricade-vechter Kabe, houdt het midden tussen sociale satire, zwarte komedie en absurde tragikomedie…
De films van Reinhard Hauff draaien vaak rond marginale figuren (o m. DER HAUPTDARSTELLER uit 1977). Sinds zijn eerste volwaardige bioskoopfilm MESSER lM KOPF (1978), geïnspireerd op de Dutschke-affaire, heeft Hauff zich via zijn direkt-politiek-realistische filmstijl opgedrongen als de stem van de buitenparlementaire oppositie in de BRD.
Der Mann auf der Mauer
Arnulf Kabe en zijn vrouw wonen op een flat dicht bij de Muur in het oostelijke deel van Berlijn. Hem intrigeert hoe alle wegen naar het Westen doodlopende steegjes zijn. Kabe wil echter per se over de Muur. Hoe langer hij naar de Muur staart, des te meer begint hij zijn echtgenote Andrea te vergeten. Het enige dat hij nog nastreeft is: de andere kant halen. Zijn inspanningen om over de Muur te geraken brengen hem echter slechts van gevangenis naar inrichting... tot het Westen hem vrijkoopt.
Nauwelijks in het Westen of er dient zich een gloednieuw probleem aan; hij voelt zich van zijn vrouw Andrea gescheiden en wil bij haar terug. Kabe gaat dus weer in de aanval. Hij wil terug over de Muur maar nu in de andere richting. De overheid waakt echter en snijdt zijn telefoon af. Kabe, aan wie het niet aan verbeelding ontbreekt, knutselt een zendinstallatie in mekaar en begint amateur-radio-uitzendingen te verzorgen. En omdat een reünie met Andrea onmogelijk schijnt, doet hij een beroep op alle Duitsers. Hoe hoger de obstakels, des te verbetener gaat Kabe er tegen aan ... om op die manier de absurditeit van de inter-Duitse betrekkingen te illustreren. Kabe is een marginale figuur, die de politieke situatie als bijzonder pijnlijk ervaart omdat zij zijn privé-leven verziekt. Om dat alsnog te redden, wil hij de politieke situatie veranderen en zo dus ook zijn eigen positie. Kabe voelt zich beperkt in zijn mogelijkheden maar in tegenstelling tot de zwijgende meerderheid, kan hij deze realiteit niet aanvaarden. Maar ook in het Westen voelt hij zich niet happy...
Het scenario van DER MANN AUF DER MAUER, geschreven door Peter Schneider, met wie Hauff al had samengewerkt voor MESSER IM KOPF (1978), is gebaseerd op Schneiders eigen kortverhaal "Der Mauerspringer" (twee pagina's dik): een metaforisch verhaal van een kerel die over de Muur springt en de autoriteiten aan beide zijden met verstomming slaat. Hauffs held is een held tegen wil en dank, een personage dat er niet van houdt altijd voor gesloten deuren te staan. Aan beide kanten van de Muur is hij hoogst ongelukkig en wordt zo een beetje "a Rebel without a Cause". Met zijn Sisyphus-arbeid wil idealist Kabe de (symbolische) muur die tussen mensen staat, slopen. DER MANN AUF DER MAUER opgebouwd rond de intrigerende figuur van barricade-vechter Kabe, houdt het midden tussen sociale satire, zwarte komedie en absurde tragikomedie…
Image gallery
Generiek
Regisseur
Reinhard Hauff
Componist
Irmin Schmidt
Met
Marius Müller-Westernhagen, Julie Carmen, Towje Kleiner
Scenario
Peter Schneider
Cinematograaf
Frank Brühne
Monteur
Peter Przygodda
Producent
Eberhard Junkersdorf, Nicolaus Richter
Meer informatie
Taal
Duits
Productielanden
West-Duitsland
Jaar
1982