Regisseur
Hans Hylkema
Componist
Tristan Keuris
Met
Gerard Thoolen, Celia Nufaar, Carol van Herwijnen
Editie 1984
110'
-
1983
-
Drama
-
Taal:
Nederlands
HANS HYLKEMA
Beëindigde zijn studies aan de Nederlandse Filmacademie in 1965. Regisseerde zijn eerste films (o.a. EEN BEVRIJDINGSFEESTJE) bij Cinecentrum. Hij maakte een aantal documentaires voor o.a. kon-TV (waaronder de familiekroniek DE JONGENS VEERMAN) en werke voor de N.O.S. (met de TV-film TURKSE AARDE HOLLANDSE BODEM). Vanaf 1978 werke hij samen met scenario-schrijver Ton Vorstenbosch aan DE MANNETJESMAKER.
De Mannetjesmaker
DE MANNETJESMAKER is een zeer Nederlandse film die gebaseerd is op een politieke affaire die zich in de jaren zestig in Nederland heeft afgespeeld en die is uitgelopen op een schandaal met verdovende middelen, waar vooraanstaande personen bij betrokken waren. Ben Mertens, een onafhankelijke PR-adviseur, wordt op het toppunt van zijn carrière verstrikt in een web van zakelijke en politieke connecties en geraakt verslaafd aan drugs. Hij valt in ongenade wanneer hij in een interview vertrouwelijke mededelingen doet over zijn hooggeplaatste cliënten.
De ontdekking van de affaire-Korsten is ons niet zo aan 'investigative journalism' gewende land kent buitenlandse precedenten. Verwijzingen in de film naar John F. Kennedy en Marilyn Monroe dienen niet alleen de evocatie van een tijdsbeeld. Omtrent hun dood doen steeds weer nimmer bewezen complottheorieën de ronde. Ze zijn niet helemaal onaannemelijk, en leveren in ieder geval spanning en sensatie op hoog niveau. Werd de zwaar aan morfine verslaafde Ben Korsten in 1969 in de Wassenaarse Ursulakliniek vermoord ? Wist hij te veel van zijn machtige ex-cliënten, die hem als een blok hadden laten vallen ? Of kwam een van zijn vele vriendinnen hem uit zijn lijden verlossen ? Het scenario doet geen ondubbelzinnige uitspraak, maar suggereren staat vrij in een speelfilm. DE MANNETJESMAKER kan het best gekarakteriseerd worden als gedramatiseerde journalistiek. Feitelijke gegevens worden met karrevrachten tegelijk aangedragen. Uit honderden puzzelstukjes - het zullen er oorspronkelijk duizenden zijn geweest - kan de toeschouwer zich een beeld vormen van de figuur Korsten. Zelden was in een Nederlandse speelfilm zo'n voortreffelijke cast verzameld. In de eerste plaats is het gelukt om de meeste acteurs sprekend op hun illustere personages te doen lijken, vooral Hans Veerman als Zwolsman, Hans Man in 't Veld als De Jong en Henk van Ulsen als Schmelzer. Gerard Thoolen mist het joviale dat Korsten op elke foto uitstraalt, maar typeert vooral de verslaving en de val van de Mannetjesmaker uitstekend.
Beëindigde zijn studies aan de Nederlandse Filmacademie in 1965. Regisseerde zijn eerste films (o.a. EEN BEVRIJDINGSFEESTJE) bij Cinecentrum. Hij maakte een aantal documentaires voor o.a. kon-TV (waaronder de familiekroniek DE JONGENS VEERMAN) en werke voor de N.O.S. (met de TV-film TURKSE AARDE HOLLANDSE BODEM). Vanaf 1978 werke hij samen met scenario-schrijver Ton Vorstenbosch aan DE MANNETJESMAKER.
De Mannetjesmaker
DE MANNETJESMAKER is een zeer Nederlandse film die gebaseerd is op een politieke affaire die zich in de jaren zestig in Nederland heeft afgespeeld en die is uitgelopen op een schandaal met verdovende middelen, waar vooraanstaande personen bij betrokken waren. Ben Mertens, een onafhankelijke PR-adviseur, wordt op het toppunt van zijn carrière verstrikt in een web van zakelijke en politieke connecties en geraakt verslaafd aan drugs. Hij valt in ongenade wanneer hij in een interview vertrouwelijke mededelingen doet over zijn hooggeplaatste cliënten.
De ontdekking van de affaire-Korsten is ons niet zo aan 'investigative journalism' gewende land kent buitenlandse precedenten. Verwijzingen in de film naar John F. Kennedy en Marilyn Monroe dienen niet alleen de evocatie van een tijdsbeeld. Omtrent hun dood doen steeds weer nimmer bewezen complottheorieën de ronde. Ze zijn niet helemaal onaannemelijk, en leveren in ieder geval spanning en sensatie op hoog niveau. Werd de zwaar aan morfine verslaafde Ben Korsten in 1969 in de Wassenaarse Ursulakliniek vermoord ? Wist hij te veel van zijn machtige ex-cliënten, die hem als een blok hadden laten vallen ? Of kwam een van zijn vele vriendinnen hem uit zijn lijden verlossen ? Het scenario doet geen ondubbelzinnige uitspraak, maar suggereren staat vrij in een speelfilm. DE MANNETJESMAKER kan het best gekarakteriseerd worden als gedramatiseerde journalistiek. Feitelijke gegevens worden met karrevrachten tegelijk aangedragen. Uit honderden puzzelstukjes - het zullen er oorspronkelijk duizenden zijn geweest - kan de toeschouwer zich een beeld vormen van de figuur Korsten. Zelden was in een Nederlandse speelfilm zo'n voortreffelijke cast verzameld. In de eerste plaats is het gelukt om de meeste acteurs sprekend op hun illustere personages te doen lijken, vooral Hans Veerman als Zwolsman, Hans Man in 't Veld als De Jong en Henk van Ulsen als Schmelzer. Gerard Thoolen mist het joviale dat Korsten op elke foto uitstraalt, maar typeert vooral de verslaving en de val van de Mannetjesmaker uitstekend.
Image gallery
Generiek
Regisseur
Hans Hylkema
Componist
Tristan Keuris
Met
Gerard Thoolen, Celia Nufaar, Carol van Herwijnen
Scenario
Hans Hylkema, Ton Vorstenbosch
Cinematograaf
Dirk Teenstra
Monteur
Ot Louw
Producent
Hans Klap
Meer informatie
Taal
Nederlands
Productielanden
Nederland
Jaar
1983