Regisseur
Jacques Doillon
Componist
Philipe Sarde
Met
Jane Birkin, Alain Souchon
Editie 1987
82'
-
1987
-
Drama
-
Taal:
Frans
Zomer , de Provence zoals op een ansichtkaart. Een man brengt de nieuwe vrouw van zijn leven in het huis dat hij zelf ingericht heeft ergens in de heuvels. Een huis waarin geleefd is, bemind, een huis met een verleden. De vrouw wil meer weten over de andere vrouwen die voor haar in dit huis hebben gewoond, werden bemind.
Een speelse nieuwsgierigheid neemt de vormen aan van een diepe jaloezie . Ze kan echter alleen luisteren naar de echo's die de woorden van de man in haar hoofd doen ontstaan. Beide zijn gevangen in een web van het spel met de waarheid, een spel vol valstrikken. Elk van beide neemt grote risico's. Elk speelt zijn komedie. Een spel dat evengoed zou kunnen heten « Door een leugen achter de waarheid trachten te komen». Een spel dat vlug zijn onschuld verliest.
Wanneer regisseur Jacques Doillon een man en een vrouw bij elkaar brengt, ontluikt altijd een liefde waarboven zware donderwolken dreigen. In Comédie gaat het om een grensgeval. Een Huis Clossituatie.
Nog nooit zagen we Jane Birkin zo verbluffend sterk acteren. Deze rol was voor haar weggelegd. Ook Alain Souchon brengt grote klasse . De dialogen tussen de man en de vrouw weven een zeldzaam intelligente textuur. Nooit langdradig. Met een zeer beheerste virtuositeit benadert de camera de man en de vrouw. Een volbloed Doillon-film , bij wie heftige emoties in een steeds strakker en soberder filmisch kader worden vastgelegd. (vrij naar persmap)
Een speelse nieuwsgierigheid neemt de vormen aan van een diepe jaloezie . Ze kan echter alleen luisteren naar de echo's die de woorden van de man in haar hoofd doen ontstaan. Beide zijn gevangen in een web van het spel met de waarheid, een spel vol valstrikken. Elk van beide neemt grote risico's. Elk speelt zijn komedie. Een spel dat evengoed zou kunnen heten « Door een leugen achter de waarheid trachten te komen». Een spel dat vlug zijn onschuld verliest.
Wanneer regisseur Jacques Doillon een man en een vrouw bij elkaar brengt, ontluikt altijd een liefde waarboven zware donderwolken dreigen. In Comédie gaat het om een grensgeval. Een Huis Clossituatie.
Nog nooit zagen we Jane Birkin zo verbluffend sterk acteren. Deze rol was voor haar weggelegd. Ook Alain Souchon brengt grote klasse . De dialogen tussen de man en de vrouw weven een zeldzaam intelligente textuur. Nooit langdradig. Met een zeer beheerste virtuositeit benadert de camera de man en de vrouw. Een volbloed Doillon-film , bij wie heftige emoties in een steeds strakker en soberder filmisch kader worden vastgelegd. (vrij naar persmap)
Zomer , de Provence zoals op een ansichtkaart. Een man brengt de nieuwe vrouw van zijn leven in het huis dat hij zelf ingericht heeft ergens in de heuvels. Een huis waarin geleefd is, bemind, een huis met een verleden. De vrouw wil meer weten over de andere vrouwen die voor haar in dit huis hebben gewoond, werden bemind.
Een speelse nieuwsgierigheid neemt de vormen aan van een diepe jaloezie . Ze kan echter alleen luisteren naar de echo's die de woorden van de man in haar hoofd doen ontstaan. Beide zijn gevangen in een web van het spel met de waarheid, een spel vol valstrikken. Elk van beide neemt grote risico's. Elk speelt zijn komedie. Een spel dat evengoed zou kunnen heten « Door een leugen achter de waarheid trachten te komen». Een spel dat vlug zijn onschuld verliest.
Wanneer regisseur Jacques Doillon een man en een vrouw bij elkaar brengt, ontluikt altijd een liefde waarboven zware donderwolken dreigen. In Comédie gaat het om een grensgeval. Een Huis Clossituatie.
Nog nooit zagen we Jane Birkin zo verbluffend sterk acteren. Deze rol was voor haar weggelegd. Ook Alain Souchon brengt grote klasse . De dialogen tussen de man en de vrouw weven een zeldzaam intelligente textuur. Nooit langdradig. Met een zeer beheerste virtuositeit benadert de camera de man en de vrouw. Een volbloed Doillon-film , bij wie heftige emoties in een steeds strakker en soberder filmisch kader worden vastgelegd. (vrij naar persmap)
Een speelse nieuwsgierigheid neemt de vormen aan van een diepe jaloezie . Ze kan echter alleen luisteren naar de echo's die de woorden van de man in haar hoofd doen ontstaan. Beide zijn gevangen in een web van het spel met de waarheid, een spel vol valstrikken. Elk van beide neemt grote risico's. Elk speelt zijn komedie. Een spel dat evengoed zou kunnen heten « Door een leugen achter de waarheid trachten te komen». Een spel dat vlug zijn onschuld verliest.
Wanneer regisseur Jacques Doillon een man en een vrouw bij elkaar brengt, ontluikt altijd een liefde waarboven zware donderwolken dreigen. In Comédie gaat het om een grensgeval. Een Huis Clossituatie.
Nog nooit zagen we Jane Birkin zo verbluffend sterk acteren. Deze rol was voor haar weggelegd. Ook Alain Souchon brengt grote klasse . De dialogen tussen de man en de vrouw weven een zeldzaam intelligente textuur. Nooit langdradig. Met een zeer beheerste virtuositeit benadert de camera de man en de vrouw. Een volbloed Doillon-film , bij wie heftige emoties in een steeds strakker en soberder filmisch kader worden vastgelegd. (vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Regisseur
Jacques Doillon
Componist
Philipe Sarde
Met
Jane Birkin, Alain Souchon
Cinematograaf
William Lubtchansky
Monteur
Catherine Quesemand
Productiebedrijven
Sara Films
Meer informatie
Taal
Frans
Productielanden
Frankrijk
Jaar
1987