Férid Boughedir
Caméra d'Afrique (Twenty Years of African Cinema)
FERID BOUGHEOIR
Werd geboren in 1944 en genoot opleiding in Frankrijk. Werkte als assistent bij Robbe-Grillet en Arrabal. Doktoreerde aan de Sorbonne met een thesis over Arabische en Afrikaanse Film en werkte ook aan een encyclopedie over dat onderwerp. Is een ijverig "aktivist" voor de authenticiteit van de Afrikaanse kultuur en bereidt een tweede deel voor over CAMERA D'AFRIQUE.
Caméra d'Afrique
De vertoning van de film CAMERA D' AFRIQUE heeft in het kader van dit Filmgebeuren een bijzondere betekenis : naast het belang dat deze film op zich al heeft door zijn kwaliteiten en zijn engagement, vormt de film ook een schitterende kompensatie voor al de lakunes die hier, meestal ongewild overigens, bestaan op het gebied van de Afrikaanse film.
Deze dokumentaire over de film in Afrika wordt op een ironisch-humoristische wijze ingezet door een lachende Afrikaan (red.) die komt vertellen op welke manier de koloniale mogendheden destijds hun overzeese wingewesten op filmgebied behandelden. Meteen krijgt men al een eerste aanduiding van de oorzaken waarom film, zowel op industrieel als op kultureel vlak, kwasi onbestaand is in praktisch heel Afrika, met uitzondering van Egypte en -uiteraard - Zuid-Afrika. Hierdoor is de situatie in Afrika in vergelijking met de toestand in andere Derde-Wereld- landen veel pijnlijker en het is een beetje uit wrok, uit opstandigheid tegen deze tragische werkelijkheid dat de maker van leer trekt. Heel duidelijk in heel de film trouwens, is dat hij niet alleen zijn ongenoegen vertolkt maar ook dat van vele prominente figuren uit Zwart Afrika. Deze bewustwording van de Afrikanen heeft zijn voedingsbodem gevonden in de verscheidene filmfestivals van Afrikaanse film die in de jaren zeventig georganizeerd werden, onder meer in Ouagadougou en in Carthago. De film wordt doorspekt met sfeerbeelden van deze festivals. Een ander belangrijk aspekt in CAMERA D'AFRIQUE zijn de grote belangrijke kineasten - te beginnen met Sembene Ousmane, maar ook Med Hondo, Souleymane Cissé en anderen - die aan het woord komen en hun visie uiteenzetten : ook bij hen overheerst het ongenoegen omwille van de onbestaande strukturen en de machteloosheid er iets aan te doen.
En ten derde is CAMERA D'AFRIQUE meer dan bezienswaardig omwille van de talrijke fragmenten die we uit de voornaamste recente Afrikaanse films krijgen. Dit wordt dan vaak afgewisseld met beelden van de bioscooptoestanden in Afrika: opnieuw een groot kontrast uiteraard met deze ironisch-humoristische achtergrond van de "arme Afrikaan" (red.), die ook vandaag, vijfentwintig jaar na de "dekolonisatie", nog Europese konsumptiecinema, hoofdzakelijk Franse "komieken" en Italiaanse "westerns", opgespeld krijgt. Kortom, zowel omwille van zijn boodschap, als omwille van zijn inhoud die men ook een bloemlezing zou kunnen noemen, is CAMERA D'AFRIQUE een must.
(Dirk De Meyer)
Image gallery
Generiek
Férid Boughedir
Férid Boughedir
Charly Meunies, Sékou Ouedraogo
Andrée Davanture, Juliana Sánchez
Férid Boughedir
Meer informatie
Frans, Engels
Tunesië, Frankrijk
1983