Geesche (Margit Carstensen) wil een vrij leven leiden in het Bremen van de 19e eeuw. Daartoe vergiftigt zij iedereen die haar in de weg staat: echtgenoot, moeder, kinderen … BREMER FREIHEIT berust op een echt gebeurd verhaal uit de geschiedenis van Bremen. De bourgeoise Geesche Gottfreid had in de loop der jaren 15 mensen omgebracht, maar behield haar aanzien als een eerbare, godvruchtige vrouw, want de vergiftigingen werden niet als moorden erkend. In 1831 werd zij toch in beschuldiging gesteld en in het openbaar onthoofd. Het is Fassbinder niet om de misdaad te doen. Hij toont wel telkens hoe het gif wordt toegediend, maar slechts tweemaal de gevolgen ervan: het sterven. Ook de executie van Geesche bespaart hij ons. Fassbinder interesseert zich enkel voor het motief van de moordernares.
Geesche ziet de mannen als dwingelanden, ook als het om wellust gaat. Geesche kan in deze mannenmaatschappij haar aanspraak op een eigen wil, een eigen denken, een geluk waarover zij zelf beslist, niet met verstand en liefde waarmaken, enkel met moord, die uiteindelijk geen overwinning maar een kapitulatie is, een wanhoopsdaad. Want aan het einde van deze weg wacht niet de onafhankelijkheid, maar de eenzaamheid.
Fassbinder heeft elementen van zijn toneelregie overgenomen en verder ontwikkeld. De akteurs spelen onpsychologisch, zoals marionetten. Fassbinder heeft zodoende de moorden niet realistisch voorgesteld, maar doelbewust de toneelmatige stijl behouden. (naar Wilhelm Roth: Rainer Werner Fassbinder, 1979)
Image gallery
Generiek
Rainer Werner Fassbinder
archive
Margit Carstensen, Wolfgang Schenck, Wolfgang Kieling
Rainer Werner Fassbinder
Dietrich Lohmann, Hans Schagg
Friedrich Niquet, Monika Solzbacher
Karlhans Reuss
Meer informatie
Duits
Duitsland
1972