Deze film schetst het leven van een van Zwedens meest produktieve en controversiële schrijfsters uit de geschiedenis : Agnes von Krusenstjerna, de « priesteres van de romantische liefde en de koningin der schaamteloosheid» zoals zij genoemd werd. August Strindberg was een van haar beroemdste verguizers : hij vond haar een hysterica. Von Krusenstjerna schreef over de liefde, zonder compromissen, zonder omwegen, en dat was in het Zweden van toen niet bepaald gebruikelijk. Bonnier, haar uitgever, steunde haar in grote mate maar durfde het toch niet aan al haar boeken uit te geven.
De film schetst, op een geromanceerde wijze , hoe Agnes uit het aristocratische milieu waarin zij was geboren wegvlucht en geholpen wordt door David Sprengel, die een zekere faam genoot als vertaler van Rousseau. Sprengel was een cynicus en hield ervan schandaal te veroorzaken in het wat benepen Stockholm. Onder zijn invloed gaat het op langere duur niet goed met Agnes. Haar kwetsbare aard blijkt niet bestand tegen het milieu waar Sprengel haar introduceert, en meer nog, Sprengel neemt de vrijheid haar manuscripten hier en daar te larderen met nogal gekruide toevoegingen, die haar reputatie geen goed doen.
In Venetië gaat het met Agnes snel bergaf. Zij wordt opgenomen in een psychiatrische instelling (of wat daar toen voor moest doorgaan) waar zij pas echt goed mentaal ineenstuikt . Zetterling brengt dat alles op de voor haar typische barokke, soms exuberante manier in beeld, waarbij ze gebruik maakt van de uitzonderlijke acteercapaciteiten van haar hoofdacteurs Stina Ekblad - hier in een waarlijk indrukwekkende rol - en Erland Josephson , die na al zijn Bergmanfilms wel weet hoe hij deze rol moet aanpakken. Film is geheel in uitzonderlijk mooi coloriet gemaakt met een sterk gevoel voor symboliek en met een optimaal gebruik van de locaties. (Vrij naar persmap)
Image gallery
Generiek
Mai Zetterling
Stina Ekblad, Erland Josephson, Philip Zandén
Mai Zetterling
Meer informatie
Zweeds
Zweden
1986