09 20 Oct '24
A869a99b a3ee 4f2c a315 764514c6a290

Lana Gogoberidze

Valsi petsjoratse (The Pechora Waltz)

Edition 1993
108' - 1992 - Drama - Dialogue: Georgian
Director: Lana Gogoberidze Composer: Gergi Zinzadze With: Goeram Pirzjhalava, Nino Soergoeladze, Marika Tsjitsjinadze, Tamar Skirtladze
De actie speelt zich af in 1937, tijdens de donkerste periode in de geschiedenis van de Sovjetunie. De film ontwikkelt zich via twee parallelle verhaallijnen. Het eerste verhaal gaat over een zogenaamde 'vrouw van een vijand van het volk', Nina, die verbannen werd naar het noorden van Rusland. Geen enkel kamp wil de menigte van vrouwelijke gevangenen aanvaarden: de kampen zitten al overvol en de vrouwen hebben geen waarde als werkkrachten. En zo blijven de vrouwen onderweg: ze reizen per trein, per schip, te voet. Ze bevriezen van de kou. Het lijkt wel een weg naar de eeuwigheid. In het andere verhaal loopt de 13-jarige Anne weg uit het weeshuis, waar ze was toegewezen na de arrestatie van haar ouders. Ze komt terug thuis, opent de deur en treft een vreemdeling aan in het appartement: de KGB-officier Savle. Hij ontfermt zich over het kind en veroordeelt zich daarmee tot de dood. Op een dag wordt hij gearresteerd - verraden door een buur - en het meisje vindt zich eens te meer verlaten. De hele film baadt in een sfeer van humanistische pathos. 't Maakt niet uit hoezeer de mens de speelbal is van het absurde spel van de tirannie, zijn ziel kan nooit vernietigd worden.

Image gallery

A12eb284 62eb 48f6 b9ef d74d398bef59
A869a99b a3ee 4f2c a315 764514c6a290

Credits

Director

Lana Gogoberidze

Composer

Gergi Zinzadze

With

Goeram Pirzjhalava, Nino Soergoeladze, Marika Tsjitsjinadze, Tamar Skirtladze

Scenario

Zara Arsenisjvili, Lana Gogoberidze

Director of Photography

Georgi Beridze

Producer

Alexandr Sjarasjidze

More information

Dialogue

Georgian

Countries of production

Georgia

Year

1992

Stay up to date, subscribe to our newsletter

Do you want to stay up to date with festival news, our year-round activities, the films and the filmmakers?