Director
Thierry Zéno
Cast
Dominique Garny, Nadia Azifi, Carine de Brabanter, Chantal Hymans, Christian Coppin
Edition 1984
60'
-
1983
-
Biography, Documentary
-
Dialogue:
French
THIERRY ZENO
Geboren te Namen in 1950.
Studeerde cinema en televisie in Brussel en later filosofie en Chinees in Leuven. Maakte talloze korte speelfilms en dokumentaires sinds 1971. Eerste langspeelfilm in 1974: VASE DE NOCES, die hij produceerde, fotografeerde, regisseerde en monteerde naar een eigen scenario. Verwierf in 1977 internationaal sukses met de dokumentaire DES MORTS, die hij samen met J.P. Ferbus realiseerde en die, zoals VASE DE NOCES, op talloze internationale filmfestivals vertoond werd. Werkt op dit ogenblik aan LES TRIBULATIONS DE SAINT-ANTOINE.
Les Muses Sataniques
Van het varken aan de leiband in "Pornokrates", een lithografie van Félicien Rops uit 1876, tot de zeug uit Thierry Zéno's VASE DE NOCES is gemakkelijk een lijn te trekken. Maar het belang van de film LES MUSES SATANIQUES, die de kineast aan de schilder wijdt, is van een andere aard. Rops en Zéno ademen beiden hetzelfde landschap uit; hun waakzame sensibiliteit roert pijnlijk dezelfde vragen aan ; de provinciale "esprit" verstikt hen op dezelfde manier. Wie niet pedant is, stuitte - en stuit ook nu nog - op verwaandheid en obscurantisme. "1983. Ach, beste vriend, als mijn ouders mijn idee gevraagd hadden vóór zij mij op de wereld zetten, dan had ik voorwaarden gesteld ! Ik stik hier ! Ik moet mij dagelijks in toom houden en heb verschrikkelijk veel zin om met een kopstoot dit pantser van conventies waarin de "beschaafde" maatschappij de primitieve natuur probeert te wringen, aan stukken te slaan. Wat hebben wij te maken met deze constitutionele organisaties die onze geest vervreemden en de persoonlijkheid beneden het niveau van hun sullige gelijkheid houden ?" Met veel doorzicht vat Zéno de gulheid van Rops' werk, wiens erotische prenten de blikvangers waren én tegelijk ook versluieringen van meer intieme kanten van zijn mooie portretten. En hij vat de opvallende aanwezigheid van de natuur, die Rops met meesterschap en bescheidenheid behandelt in zijn impressionistische landschappen.
Het is alvast een verdienste van LES MUSES SATANIQUES het werk van Rops in de kijker te plaatsen. Maar meer nog misschien is het Zéno's verdienste het belang te onderstrepen van de correspondentie die Rops met vrienden onderhield en die ons een schrijver laat kennen die in een ontroerende en, cynische stijl vertelt over de grimmigheid van het dagelijkse leven in een culturele doofpot, die wordt geregeerd door de domheid. (Alain De Causemaeckre in Mots de passe, feb. 1984)
Geboren te Namen in 1950.
Studeerde cinema en televisie in Brussel en later filosofie en Chinees in Leuven. Maakte talloze korte speelfilms en dokumentaires sinds 1971. Eerste langspeelfilm in 1974: VASE DE NOCES, die hij produceerde, fotografeerde, regisseerde en monteerde naar een eigen scenario. Verwierf in 1977 internationaal sukses met de dokumentaire DES MORTS, die hij samen met J.P. Ferbus realiseerde en die, zoals VASE DE NOCES, op talloze internationale filmfestivals vertoond werd. Werkt op dit ogenblik aan LES TRIBULATIONS DE SAINT-ANTOINE.
Les Muses Sataniques
Van het varken aan de leiband in "Pornokrates", een lithografie van Félicien Rops uit 1876, tot de zeug uit Thierry Zéno's VASE DE NOCES is gemakkelijk een lijn te trekken. Maar het belang van de film LES MUSES SATANIQUES, die de kineast aan de schilder wijdt, is van een andere aard. Rops en Zéno ademen beiden hetzelfde landschap uit; hun waakzame sensibiliteit roert pijnlijk dezelfde vragen aan ; de provinciale "esprit" verstikt hen op dezelfde manier. Wie niet pedant is, stuitte - en stuit ook nu nog - op verwaandheid en obscurantisme. "1983. Ach, beste vriend, als mijn ouders mijn idee gevraagd hadden vóór zij mij op de wereld zetten, dan had ik voorwaarden gesteld ! Ik stik hier ! Ik moet mij dagelijks in toom houden en heb verschrikkelijk veel zin om met een kopstoot dit pantser van conventies waarin de "beschaafde" maatschappij de primitieve natuur probeert te wringen, aan stukken te slaan. Wat hebben wij te maken met deze constitutionele organisaties die onze geest vervreemden en de persoonlijkheid beneden het niveau van hun sullige gelijkheid houden ?" Met veel doorzicht vat Zéno de gulheid van Rops' werk, wiens erotische prenten de blikvangers waren én tegelijk ook versluieringen van meer intieme kanten van zijn mooie portretten. En hij vat de opvallende aanwezigheid van de natuur, die Rops met meesterschap en bescheidenheid behandelt in zijn impressionistische landschappen.
Het is alvast een verdienste van LES MUSES SATANIQUES het werk van Rops in de kijker te plaatsen. Maar meer nog misschien is het Zéno's verdienste het belang te onderstrepen van de correspondentie die Rops met vrienden onderhield en die ons een schrijver laat kennen die in een ontroerende en, cynische stijl vertelt over de grimmigheid van het dagelijkse leven in een culturele doofpot, die wordt geregeerd door de domheid. (Alain De Causemaeckre in Mots de passe, feb. 1984)
Image gallery
Credits
Directors
Thierry Zéno
Cast
Dominique Garny, Nadia Azifi, Carine de Brabanter, Chantal Hymans, Christian Coppin
Scenario
Thierry Zéno
Editors
Thierry Zéno
Production studios
Zeno Films
More info
Dialogue
French
Countries of production
Belgium
Year
1983