VAF Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Screen Flanders zet in op animatie
Screen Flanders zet in op animatie Filmnieuws
deel dit artikel

Van de zes door het Screen Flanders economisch fonds ondersteunde nieuwe audiovisuele producties komen er vier uit de animatiesector. Daarnaast krijgen ook twee langspeelfilms financiële steun.

Het onder minister van economie Philippe Muyters resorterend Screen Flanders geeft producties die een deel van hun budget in het Vlaamse Gewest spenderen een financieel duwtje. In zijn jongste subsidieronde investeert het fonds bijna een miljoen euro en die som genereert ruim 7,6 miljoen euro aan audiovisuele uitgaven in het Vlaamse Gewest. De economische hefboom bedraagt dus ongeveer 7,69 per geïnvesteerde euro.

Papier

Met steun voor vier animatieprojecten komt die sector goed weg bij deze subsidieronde. Telkens weer staat een Vlaamse studio daarbij aan het roer. Terwijl de kortfilm ‘Meneer Papier gaat uit wandelen’ deze week nog op het programma staat van Leuven Kort werkt de Mechelse stop-motion animatiestudio Beast Animation al aan de reeks ‘Meneer Papier’. Die is gebaseerd op de boeken van Gerda Dendooven en Elvis Peeters waarin meneer Papier met een schaar de wereld knipt die hij voor zichzelf wenst.

Steven De Beul en Ben Tasseur, het duo achter ‘Rintje’, voeren de regie en de productie is in handen van het nieuwe productiehuis Mockingbird Productions. Ook Ketnet participeert en het project kreeg vorig jaar een productiepremie van 320.000 euro van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Ollie & Ella

De Gentse productiemaatschappij Lunanime werkt aan de voor kleuters bestemde vierdelige reeks ‘Ollie’. Het uiltje Ollie leeft in een klein rustig parkje te midden van een drukke stad. Samen met een ooievaar, een jonge kikker en vijf kleine vogeltjes beleven ze allerlei fantastische avonturen. Maar alleen nadat alles rustig is geworden en de grote mensen zijn gaan slapen. Dan is er plaats voor poëzie en avontuur voor de dierenvriendjes. Lunanime scoorde recent met producties als ‘Bloeistraat 11’ en ‘Funan’.

Met ‘Interstellar Ella’ wil Grid Animation kinderen op een speelse wijze laten kennismaken met de wereld van sterren, planeten en kometen. Interstellar Ella speelt zich af in de toekomst waar de ruimte een groot speelplein is. Ella en haar broer Alex fietsen met hun maanfiets op de ring rondom Saturnus, spelen verstoppertje tussen de manen van Jupiter of bouwen een fort op Neptunus. Vader en moeder leven inmiddels nog altijd op de aarde. Bij deze 3D geanimeerde reeks werkt Grid samen met het Britse Tinker Labs en het Canadese Ella Animation. De verkoop van de reeks is in handen van Aardman Animations.

Charlotte

In ‘Charlotte’ werkt het Genkse Walking the Dog voor de tweede keer samen met de Franse regisseur Bibo Bergeron. De film is gebaseerd op het autobiografische werk ‘Leven? Of Theater’ van de Joodse kunstenares Charlotte Salomon die in Berlijn werd geboren en in 1943 in Auschwitz werd vermoord.

Charlotte studeerde aan de Kunstacademie in Berlijn en mocht er ondanks haar joods zijn blijven. Tot de artistieke vrijheid er werd ingeperkt en ze als expressionist de deur werd gewezen. Haar ouders weken uit naar Nederland en zijzelf kwam in Zuid-Frankrijk terecht. Ze ging gebukt onder een reeks zelfmoorden in haar familie en op aanraden van haar psychiater begon ze honderden gouaches te schilderen waarin ze haar levensverhaal stak. Toen ze trouwde kwamen de nazi’s haar op het spoor en werd ze met haar man opgepakt. Charlotte’s levenswerk werd geschonken aan het Joods Museum in Amsterdam. Over haar leven draaide Franz Weiss in 1981 al een langspeelfilm.

Sara  

Naast deze animatieproducties krijgen twee fictieprojecten steun van Screen Flanders. ‘Breaking Surface’ van Joachim Heden is een film over duikers en die zal voor de onderwateropnames gebruik maken van de nieuwe LITES-waterstudio in Vilvoorde. Die behoort tot de meest gesofistikeerde van het Europese vasteland.

In ‘Red Sara’ brengen Jan Verheyen en Lien Willaert het verhaal van een vader die de strijd aangaat tegen de farmasector om zijn doodzieke dochter te redden die aan een zeldzame stofwisselingsziekte lijdt. Het scenario is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Sara heette in werkelijkheid Sandra en in 2008 werd Vlaanderen gemobiliseerd om geld te doneren om haar leven te redden. Dokters en farmabedrijven hadden haar opgegeven.

De steunbedragen per project schommelen tussen 55.000 euro en 375.000 euro.

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics