World soundtrack awards
Nu in de zalen: 'Instinct'
Nu in de zalen: 'Instinct'
deel dit artikel

Films moeten missen tijdens het voorbije Film Fest Gent? Geen nood, we houden je op de hoogte van de releasedata in de Belgische bioscopen. Met deze week 'Instinct'.

Vanaf 11 december in de zalen

Dat Halina Reijn in haar regiedebuut een duistere machtsstrijd toont en een psychologisch rollenspel opvoert, is niet gek. Als theater- en filmactrice weet ze immers hoe je je in een rol kan verliezen. Die aparte dynamiek kan ze daarom in deze Nederlandse Oscarinzending provocatief in beeld brengen door bij haar straffe acteurs nog intensere vertolkingen los te weken. 

Vanaf 4 december in de zalen

Op het filmfestival van Toronto werd de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop in de bloemetjes gezet als "een opkomend vrouwelijk talent dat de filmindustrie de juiste richting uitstuurt." Ze werd er bekroond omdat ze met haar aangrijpende langspeeldebuut 'Atlantique' de eerste zwarte vrouw is die ooit de officiële Cannes-competitie haalde. Hoewel ze naast de Gouden Palm greep, die naar Bong Joon-ho ging, won ze de Grand Prix du Jury met haar surreële vluchtelingendrama.

'Piranhas' is een onflatteuze maffiafilm gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Roberto Saviano, de al jaren door de maffia bedreigde schrijver van de uitmuntende tv-serie ‘Gomorra’. Regisseur Claudio Giovannesi won met 'Piranhas' op de jongste Berlinale samen met scenarist Maurizio Braucci en schrijver Roberto Saviono de Zilveren Beer voor beste scenario. 

Vanaf 27 november in de zalen

Twee jaar geleden regisseerde Rian Johnson 'Star Wars: The Last Jedi' en ondertussen bereidt hij zelfs een nieuwe 'Star Wars' trilogie voor. Maar tussendoor heeft hij nog tijd voor heel andere projecten. Nadat hij met zijn debuut 'Brick' al zijn onvoorwaardelijke liefde voor de film noir uitte, trekt hij met 'Knives Out' de kaart van de murder mystery. 

Na een handvol kortfilms en enkele videoclips voor Mauro Pawlowski en Intergalactic Lovers debuteert Eva Cools met een langspeelfilm over Cleo, een zeventienjarige meid die haar ouders verloor bij een ongeval met vluchtmisdrijf. Om dat plotse verlies te plaatsen werpt zij zich op het Brusselse nachtleven, de pianopartituren van Rachmaninov en de oudere Leos. 

Vanaf 20 november in de zalen 

Vergeet het epische kat-en-muisspel tussen Jean Valjean en zijn aartsvijand Javert. Hoewel Ladj Ly enkele thema's uit Victor Hugo's 19e-eeuwse klassieker 'Les Misérables' tot een gelijknamig politiedrama versnijdt, schetst de Fransman in zijn debuutfilm toch een ander beeld van Parijs.

Centraal in de film staat Pomm, een vrouw die zich in Thailand om Europeanen met Alzheimer bekommert. Die worden naar het Aziatische land gestuurd zodat Pomm zich telkens fulltime met één patiënt kan bezighouden, een één-op-éénverzorging die in Europa te duur zou uitvallen. 'Mother' opent teder, maar Bilsen toont ook de achterkant van dit schijnbaar teerhartige medisch toerisme. De film is te zien op op 29/11 op het Festival van de Gelijkheid, op 17/12 in De Roma, op 13/1 in CC Zwaneberg, op 24/1 in Netwerk Aalst en toert internationaal rond

Vanaf 13 november in de zalen

Academy Award-winnaars Matt Damon en Christian Bale schitteren in 'Le Mans '66', gebaseerd op het merkwaardige waargebeurde verhaal van Ford tegen Ferarri. De film 'Le Mans 66', van James Mangold, was een late entry-film op Film Fest Gent 2019.

Er is niets beter dan dansend ten onder gaan. Dat weet ook Brian Welsh, de Schot die in dit door Steven Soderbergh geproduceerde zwart-witdrama inzoomt op twee pals die in de zomer van 1994 een laatste keer willen raven voordat ze hun eigen weg gaan. Alleen vaardigde de Tory-regering op dat moment - géén grap - een samenscholingsverbod uit op plekken met 'repetitive beats'. Partyen op The Prodigy werd zo plots pure politiek, én bovenal strafbaar. Hoewel dat roet in de feestplannen van Spanner en Johnno gooit, zetten ze in dit nostalgische coming-of-agedrama alsnog hun beste dansbeentjes voor. 

Een eenzaat die verlossing heeft gevonden in de liefde. Zo heeft Bruce Springsteen zichzelf beschreven in zijn autobiografie. Het is een thema dat als een rode draad door zijn werk loopt, maar zelden zo sterk naar voren is gekomen als op 'Western Stars', zijn in juni verschenen negentiende studioplaat die bewijst dat The Boss op zijn zeventigste nog altijd nieuwe paden opzoekt. 

Vanaf 6 november in de zalen

De Britse kitchen sink-veteraan Ken Loach verklaarde zich al meermaals gepensioneerd, maar verscheen in 2016 opnieuw ten tonele met de ontnuchterende Gouden Palmwinnaar 'I, Daniel Blake', dat jaar ook de openingsfilm van Film Fest Gent. In het nieuwe 'Sorry We Missed You' toont hij aan de hand van een doorsnee gezin uit Newcastle hoe torenhoge werkdruk mensen financieel in het slop drijft. 

De Italiaanse regisseur Pietro Marcello (43) bleef tot nog toe een beetje onder de radar, ondanks het feit dat hij sinds 2004 al een tiental documentaires maakte en voor zijn eerste speelfilm 'Belle e perduta' (2015) lovende recensies kreeg. Met zijn geraffineerde 'Martin Eden' over een matroos die dichter wordt, brengt hij daar wellicht verandering in. 'Martin Eden' bemachtigde op Film Fest Gent 2019 de Special Jury Prize for Best Director. 

Holebi's krijgen, letterlijk, zware klappen in Georgië, waar homo- en transfobe organisaties tot de mainstream behoren. De angst om verbannen te worden zat er bij cast en crew dan ook dik in toen 'And Then We Danced' in Cannes in de running zat voor de Queer Palm. Aan internationale aandacht alvast geen gebrek. Regisseur Levan Akin ('Certain People'), een Zweed met Georgische roots, heeft met zijn derde speelfilm een charmante, gevoelige prent afgeleverd die zich staande weet te houden in al die sociale tumult.

Jérémy Clapin met zijn speelfilmdebuut een primeur: zijn film was in 2019 de eerste animatiefilm ooit in de Internationale Competitie op Film Fest Gent. In 'J'ai perdu mon corps' toont de winnaar van de Cannes' Critics Prize de avonturen van een man en een hand die - nadat ze op gruwelijke wijze gescheiden werden - naar elkaar op zoek gaan in een elegante mix van 3D-computeranimatie en 2D-tekeningen.

Senaatslid Daniel Jones krijgt de taak om het onderzoek te leiden naar de extreme verhoortechnieken die de CIA toepaste op terreurverdachten na 9/11. De publicatie van zijn zogenaamde Torture Report blijkt moeilijker dan gedacht. Het Witte Huis en de CIA doen er immers alles aan om de zaak in de doofpot te stoppen. De gelauwerde scenarist Scott Z. Burns balt meer dan een decennium aan waargebeurde politieke intriges samen in één meeslepende dossierthriller. Ondanks de vele droge feiten houdt 'The Report' je twee uur lang op het puntje van je stoel. Met dank aan een ingetogen Adam Driver als de hardwerkende en eenzame Jones.

Bij het entertainmentbedrijf Time Travellers kan je op eenvoudig verzoek tijdreizen. Wanneer Victor die vraag krijgt, kiest de chagrijnige cartoonist om terug te reizen naar 16 mei 1974. Die dag ontmoette hij voor het eerst Marianne, de vrouw die hem na een huwelijk van veertig jaar dumpte. Met deze herkansing hoopt de zestiger zijn relatie te redden en gemaakte fouten te herstellen. 

De tienjarige Sam ligt 's nachts wakker van de dood. Uit schrik dat hij als jongste telg van het gezin alleen zal achterblijven, begint hij tijdens de zomervakantie op het eiland Terschelling aan een zelfverzonnen 'alleenheidstraining'. Maar dan raakt hij compleet begeesterd door het eilandmeisje Tess. Debuterend regisseur Steven Wouterlood bewerkte het succesvolle gelijknamige kinderboek van Anna Woltz tot een hartverwarmende en zomerse jeugdfilm die net zo goed volwassenen zal bekoren. Na de première op de Berlinale eerder dit jaar, waar de film een speciale juryvermelding kreeg, regende het prijzen op kinderfilmfestivals van Zagreb tot New York.
 

Vanaf 31 juli in de zalen

Na de zeer succesvolle heruitgave van Tarkovsky's 'Stalker' vorig jaar, brengt filmdistributeur Lumière deze zomer de sci-fi klassieker 'Solaris' opnieuw naar het grote scherm, in een prachtige gerestaureerde versie. Met deze film won Tarkovsky in 1972 de Grand Prix op het Festival van Cannes. De film werd door de pers beschouwd als Tarkovsky's anti-modernistische antwoord op Kubrick's '2001: A Space Odyssey', dat vier jaar eerder was uitgekomen.

'Solaris' is gebaseerd op het boek van Stanislaw Lem. Een psycholoog wordt naar een ruimtestation gestuurd, dat in een baan rond een verre planeet cirkelt, om te ontdekken waarom de bemanning gek wordt…

Vanaf 26 juni in de zalen

Op een dag vindt de elfjarige Frank een echte aap in de tuin. Hij noemt zijn nieuwe vriend Monky. De komst van de aap zorgt voor veel opwinding en plezier, maar maakt ook een stil verdriet terug wakker. Het duurt immers niet lang voor Frank beseft dat Monky niet toevallig in hun tuin terecht kwam. De zoektocht naar antwoorden sleept het hele gezin mee op een aangrijpend avontuur dat hen tot diep in de jungle van Thailand voert.

Vanaf 19 juni in de zalen

Carmen is een jong zigeunermeisje in een buitenwijk van Madrid. Net als bij alle andere gitanas, wordt er van haar verwacht om zo snel mogelijk te trouwen en kinderen te verwekken. Maar dan wordt ze halsoverkop verliefd op de eigenzinnige Lola. Samen zullen ze moeten opboksen tegen de conservatieve normen en waarden van hun omgeving, waar lesbische liefde totaal uit den boze is.

'Maurice' is geraffineerd, nauwgezet en smaakvol, maar bovendien is dit portret van een jongeman die in een maatschappij waarin dit niet voor de hand ligt, uit liefde voor een seksegenoot alles riskeert, bijzonder hartstochtelijk en sensueel. 

Vanaf 29 mei in de zalen

Sinan is een schrijver in spe die erop gebrand is om zijn eerste roman te publiceren. Geldgebrek drijft hem terug naar zijn geboortedorp en het disfunctionele gezin waarin hij is opgegroeid. De jonge kerel beschouwt zijn buren als boeren en hekelt dat iedereen behekst lijkt door geldhonger. Hij voelt zich intellectueel superieur tegenover zijn dorpsgenoten en bezit daarenboven het irritante trekje om dat voortdurend te laten voelen. Maar Sinan ligt vooral in de knoop met zichzelf. In zijn vader en diens verschrompelde ambities ziet hij een toekomstbeeld dat hij absoluut wil vermijden.

Vanaf 15 mei in de zalen

Romy Schneider was de meest gevierde actrice van de Europese cinema in de jaren '60 en '70. In '3 Tage in Quiberon' wordt de Oostenrijkse actrice weergaloos vertolkt door Marie Bäumer, die verbluffend hard op haar lijkt. De film is geen biopic over haar leven van begin tot eind, maar een fictieve reconstructie van het geruchtmakende interview van 1981.

Vanaf 24 april in de zalen:

  • Duelles - Olivier Masset-Depasse

Veerle Baetens en Anne Coesens vertolken hartsvriendinnen die in aangrenzende huizen wonen. Hun bourgeoisgezinnen zijn nauw met elkaar verbonden. Als het noodlot toeslaat wordt deze harmonie ongenadig verbrijzeld: wantrouwen en onzekerheid ondermijnen de relatie tussen de twee vrouwen die onherroepelijk uit elkaar lijken te drijven. Hoe de vork in de steel zit, zal de kijker geleidelijk aan samen met de personages ontdekken in deze intelligent geregisseerde nagelbijter.

  • Funan - Thibault Agyeman

De animatiefilm vertelt het tragische verhaal van een jong gezin dat in 1975 uit elkaar wordt gerukt door de troepen van Pol Pot tijdens de brutale inval van de Rode Khmer in Cambodja. Na een dagenlange voettocht komen ze aan in een werkkamp op het platteland en raken ze hun enige zoon kwijt.

'At Eternity's Gate' zoomt in op de laatste levensjaren van de verdoemde Nederlandse schilder Vincent van Gogh. Een immense creativiteit wordt vergezeld door een stel demonen die van Goghs leven ontwrichten - zowel in zijn hoofd als daarbuiten. De tot in de kleinste bijrol prachtige cast wordt aangevoerd door Willem Dafoe, die een bijna ondraaglijke intensiteit in zijn personage legt. Het is de gekwelde van Gogh die we kennen van diens laatste zelfportretten.

Vanaf 27 maart in de zalen:

Middelbare schoolvrienden Kurt en Theo glippen een bioscoop binnen in West-Berlijn, in de hoop wat vrouwelijk naakt te aanschouwen. Wat ze voorgeschoteld krijgen, zijn tragische nieuwsbeelden van het Hongaarse studentenprotest tegen het communistische regime. Uit medeleven voor de gesneuvelde rebellen, besluiten de jonge heren in de klas twee minuten stilte te houden. Hun spontane actie heeft nare gevolgen: de directeur wil het incident liefst stil houden, maar de Minister van Onderwijs eist dat de verantwoordelijken zich bekendmaken.

Vanaf 20 maart in de zalen:

Kan de grande dame van de Franse cinema Claire Denis op 72-jarige leeftijd nog debuteren? Zeker en vast. Met haar langverwachte ruimtedrama 'High Life' zet Denis immers niet alleen haar eerste stapjes in de ruimte, ook laat ze voor het eerst haar moedertaal achterwege om - met de hulp van schrijverskoppel Zadie Smith en Nick Laird - haar Engelstalige debuut te maken. Op de afgelopen editie van Film Fest Gent won de film de Georges Delerue Prijs voor Beste Muziek.

Vanaf 13 maart in de zalen:

De jonge wielerbelofte Felix staat op het punt om in Italië een semiprofessioneel team te vervoegen. Hij wil koste wat het kost in de voetsporen van zijn fanatieke vader treden, die absoluut wil dat zijn zoon het verder schopt dan hij. Felix' frêle gezondheid blijkt echter niet opgewassen tegen de nietsontziende wielerwereld met zijn moordende concurrentie. Ook hoofdrolspeler Niels Willaerts weet hoe het er in de wielerwereld aan toe gaat: hij is zelf coureur en maakt nu een sterk debuut als acteur.

  • Leto - Kirill Serebrennikov

Twee jaar na 'The Student', een scherpe aanklacht tegen religieus fanatisme in Rusland, gaat de Russische regisseur en toneelschrijver Kirill Serebrennikov de luchtige toer op, met deze grotendeels in zwart-wit gefilmde rockmusical over de underground punkscene van het Leningrad in de vroege jaren '80. We volgen de gitarist Mike en zijn lief Natasha die de jonge, charismatische zanger Viktor Tsoï ontmoeten. Samen zullen zij de voormalige Sovjet-Unie terug doen rocken, terwijl het repressieve Russische establishment de vrijheidsdrang van de jeugd aan banden legt. 

Vanaf 6 maart in de zalen:

In de filmwereld twijfelt niemand eraan: het is slechts een kwestie van tijd vooraleer de Chinees Jia Zhangke, een van de meest indrukwekkende regisseurs van de voorbije twintig jaar ('A Touch of Sin', 'Mountains May Depart', 'Still Life'), in Cannes de oppergaai afschiet. Al is het hem ook dit jaar, bij zijn vijfde deelname, niet gelukt. Jammer, want zijn tiende langspeelfilm 'Ash is Purest White' hoort tot zijn allerbeste en lijkt een synthese van zijn hele oeuvre. Net als in 'A Touch of Sin' liggen mijmeringen over liefde en relaties, over China's marsrichting en de ongebreidelde geldhonger van zijn landgenoten ingebed in een misdaadverhaal. 

Vanaf 20 februari in de zalen:

Van het lyrische misdaaddrama 'Ain't Them Bodies Saints' tot het familievriendelijke 'Pete's Dragon' en het bovennatuurlijke 'A Ghost Story': de Amerikaanse regisseur-scenarist David Lowery heeft al een aardige dosis variatie aan de dag gelegd. In 'The Old Man & the Gun' vertelt hij het waargebeurde relaas van Forrest Tucker (Robert Redford), een charmante zeventigjarige crimineel die een reeks overvallen pleegde en achttien keer uit de gevangenis wist te ontsnappen. Casey Affleck speelt (in zijn derde samenwerking met Lowery) een detective die door hem in de ban raakt, terwijl Sissy Spacek de rol van zijn grote liefde vertolkt. 

  • Fatwa - Mahmoud Ben Mahmoud

Regisseur-scenarist Mahmoud Ben Mahmoud is geboren in Tunesië en studeerde journalistiek, cinema en kunstgeschiedenis in Brussel. Hij liet zich in 1982 voor het eerst opmerken met het veelvuldig bekroonde vluchtelingendrama 'Traversées'. Met 'Fatwa' levert hij opnieuw een humanistische film af over een brandend actueel thema: de zoektocht van een vader naar de ware motieven van zijn geradicaliseerde zoon. 'Fatwa' werd gecoproduceerd door de broers Jean-Pierre & Luc Dardenne. Dat hoeft niet te verbazen: de film hanteert een naturalistische en sociaal-realistische filmtaal die ook het oeuvre van de succesvolle Belgische broers typeert.

Vanaf 6 februari in de zalen:

Florian Henckel von Donnersmarck ('Das Leben der Anderen') keert met 'Werk ohne Autor' in grote vorm terug naar zijn thuisland. In dit historische drama volgt hij immers de Duitse kunstenaar Kurt Barnert - geboetseerd naar Gerhard Richter - van 1937 tot 1966. Niet toevallig de rumoerigste periode in de Duitse geschiedenis. Om deze turbulente periode recht in de ogen te kijken en tot leven te wekken zoomt von Donnersmarck maar liefst drie uur lang op het leven van de artiest in, met behulp van grootse decors en Caleb Deschanels kraakheldere fotografie.

Vanaf 23 januari in de zalen:

Douanebeambte Tina (Eva Melander) is vanwege haar afwijkende uiterlijk een buitenbeentje onder haar collega's, maar ze wordt ook gewaardeerd voor haar ongekende reukvermogen. Iedereen die iets te verbergen heeft, snuffelt ze bij de baggagecontrole moeiteloos uit de rij. Wanneer de raadselachtige Vore haar grenspost passeert, is ze meteen gebiologeerd door zijn mysterieuze aura, en komt ze zo meer te weten over wie (en wat) ze zelf is. Meer verklappen over dit intrigerende sprookje voor volwassenen zou zonde zijn. De manier waarop regisseur Ali Abbasi dit liefdesverhaal vermengt met Scandinavische folklore, misdaaddrama en bovennatuurlijke thriller is niets minder dan adembenemend. 

Vanaf 16 januari in de zalen:

  • Styx - Wolfgang Fischer

De veertigjarige Rieke (Susanne Wolff) waagt zich aan een solozeiltocht met als eindbestemming een tropisch eiland middenin de Atlantische Oceaan. Onderweg stuit ze na een storm op een zwaar beschadigde boot vol met hulpeloze vluchtelingen. Rieke wil hulp inschakelen maar lijkt er al gauw alleen voor te staan. Met spaarzame dialogen en een naturalistische beeldvoering, levert de Oostenrijkse regisseur Wolfgang Fischer een krachtig commentaar op de westerse onverschilligheid tegenover de vluchtelingencrisis. 

Vanaf 9 januari in de zalen:

'Barry Lyndon' meets 'Dangerous Liaisons' met een toets Peter Greenaway, schreef het vakblad Variety over 'The Favourite'. Daar valt iets voor te zeggen, maar de film is toch vooral vintage Yorgos Lanthimos, de Griekse grootmeester van 'Dogtooth', 'The Lobster' en 'The Killing of a Sacred Deer'. Lanthimos permitteert zich in deze zwarte komedie over Queen Anne - die van 1702 tot 1707 regeerde over Engeland, Schotland en Ierland; en van 1707 tot haar dood in 1714 over Groot-Brittannië - een visuele vrijheid die zelfs voor hem ongezien is en hij kan rekenen op drie excellente hoofdactrices: Rachel Weisz als de very British Lady Sarah, Emma Stone als de excentrieke Abigail en Olivia Colman ('Broadchurch') als de koningin. 

Vanaf 19 december in de zalen:

'Wildlife' is het regiedebuut van acteur Paul Dano ('Little Miss Sunshine', 'There Will Be Blood'). Het scenario, gebaseerd op een roman van Richard Ford, heeft Dano geschreven samen met zijn partner, de actrice Zoe Kazan. Verrassend is dat ze niet zelf de hoofdrollen vertolken. Dat lieten ze over aan Jake Gyllenhaal en Carey Mulligan. Deze laatste vat perfect de vertwijfeling van een Amerikaanse huisvrouw die eind jaren vijftig, begin jaren zestig plots nieuwe kansen ziet opduiken - een vrijheid die haar onbekend is. 'Wildlife' is understatement, zowel visueel als emotioneel. Maar wat voor een!

Deze biopic duikt in het leven van de gevierde Zweedse auteur van kinderboeken als 'Pippi Langkous' en 'Ronja De Roversdochter'. De Deense filmmaakster Pernille Fischer Christensen borstelt het leven van de jonge Lindgren op een sobere en tedere manier op het witte doek. Hoe ze haar jeugd doorbracht in een religieuze gemeenschap op het Zweedse platteland. Hoe ze een affaire begon met haar baas, en naar Kopenhagen vluchtte om daar te bevallen van haar zoontje. En hoe ze uiteindelijk haar passie voor het schrijven ontdekte. Rijzende ster Alba August vertolkt Lindgren als een inspirerende, onafhankelijke vrouw die conventies durft te doorbreken.

Regisseur en illustrator Benjamin Renner is vooral bekend van de Oscargenomineerde animatieprent 'Ernest & Celestine'. Samen met coregisseur Patrick Imbert en coschrijver Jean Regnaud tekende hij nu de adaptatie van zijn eigen strip, over een vos die worstelt met zijn identiteit als vleeseter. De film is opgezet als een triptiek, bestaande uit drie hilarische en hartverwarmende dierenverhalen die zich afspelen op een Franse boerderij. Lach je een breuk met al dat (on)gedierte, en laat je verleiden door de mooie, met de hand getekende animatiestijl die Renners illustraties erg trouw blijft.

Vanaf 12 december in de zalen:

Er was geen uitgesproken favoriet voor de Gouden Palm dit jaar, dus kwam de bekroning van 'Shoplifters' als een verrassing. Dat maakt de prijs echter niet minder verdiend. Ten eerste omdat de Japanse regisseur Hirokazu Kore-eda na dertien langspeelfilms zo'n bekroning dubbel en dik verdient. Het gezin dat in 'Shoplifters' centraal staat leeft in erbarmelijke omstandigheden, al hebben beide ouders een voltijdse baan en ontvangt de grootmoeder een pensioen. Toch moet er gestolen worden om rond te komen, wat ook de jonge kinderen wordt aangeleerd. Kore-eda filmt het met een lichte toets, maar daarachter schuilt een treffende melancholie die weinigen onberoerd zal laten.

Vanaf 5 december in de zalen:

Op 22 juli 2011 laat een zwaarbewapende rechtsextremist een autobom afgaan bij het regeringskwartier in hartje Oslo. Daarbij vielen acht doden. Daarna trekt hij, vermomd als politieman, naar het kleine eiland Utøya, waar zo'n vijfhonderd jongeren van de Noorse socialistische Arbeiderspartij hun jaarlijkse zomerkamp bijwonen. 72 minuten lang vuurde hij op alles en iedereen die in zijn vizier kwam. Deze huiveringwekkende en confronterende reconstructie van voormalig oorlogsfotograaf Erik Poppe duurt even lang als de moordende raid. Dit is cinema die je naar adem doet happen.

De Saoedi-Arabische regisseur Haifaa Al-Mansour debuteerde in 2012 met  'Wadjda'.  In haar tweede film - een Luxemburgse coproductie - koos ze voor het verhaal van Mary Wollstonecraft Godwin, een feministe avant la lettre. In dit weelderig vormgegeven kostuumdrama volgen we Mary (Elle Fanning) in haar tienerjaren. Mary begeeft zich naar een bijeenkomst van literaire kopstukken in de villa van de louche Lord Byron, waar ze precies 200 jaar geleden de inspiratie én het verdriet vindt om 'Frankenstein' neer te pennen, een van de meest iconische horrorverhalen aller tijden.

Magnumfotograaf Harry Gruyaert wordt grootgebracht in een streng katholiek Vlaams gezin. Zijn vader, die bij Agfa-Gevaert werkt, verbiedt hem om fotograaf te worden omdat dat zondig zou zijn. Daarom besluit Harry om zo snel mogelijk het huis te verlaten en de wereld rond te reizen. In 1981 werd hij lid van het gerenommeerde Magnumgezelschap. Deze documentaire vertelt zijn levensverhaal, met camerawerk van persfotograaf Jimmy Kets. De Belgische componist Tuur Florizoone, die in 2008 de publieksprijs wegkaapte op de World Soundtrack Awards voor de muziek van 'Aanrijding in Moskou', verzorgde de soundtrack. 

Vanaf 28 november in de zalen:

In 'Capharnaüm' verkent Nadine Labaki de harde realiteit van aan hun lot overgelaten straatkinderen zonder identiteitspapieren. Het hoofdpersonage, de twaalfjarige Zain, is weggelopen van huis en probeert te overleven in de sloppenwijken van Beirut. Hij spant een rechtszaak aan tegen zijn ouders, omdat zij hem ter wereld hebben gebracht in zo'n erbarmelijk milieu. De indrukwekkende acteerprestaties en Labaki's directe stijl maken van 'Capharnaüm' een authentieke, emotioneel overtuigende film die ook het publiek op de afgelopen editie van Film Fest Gent wist te bekoren. De film won de North Sea Port Publieksprijs.

De verlegen truckchauffeur Christian (Franz Rogowski) wordt ontslagen en neemt een baantje aan in een grootwarenhuis in Leipzig. Wanneer Christian op de zoetafdeling de charmante Marion (Sandra Hüller) ontmoet, raakt hij meteen in de ban van haar innemende verschijning. Als ze op een dag niet meer op het werk verschijnt, dreigt Christian in een zwart gat te vallen. 'In den Gängen' is een tedere, gevoelige film, boordevol empathie voor het Duitse arbeidersmilieu. Met behulp van treffende vertolkingen, weet regisseur Thomas Stuber schoonheid en magie uit het banale te puren.

Vanaf 21 november in de zalen:

Als er één hedendaagse regisseur als een enfant terrible omschreven mag worden, dan is het de Fransman Gaspar Noé, de bedenker van 'Irréversible', 'Enter the Void' en 'Love'. Het zijn stuk voor stuk films die niet wensen te behagen, maar de toeschouwer willen provoceren, tarten en/of een stomp in de maag verkopen. Dat geldt zeker voor 'Climax' waarin Noé levenslustige, sprankelende dansscènes ensceneert van jonge performers, waarna de uitgelaten sfeer degenereert als een door pernicieuze drugs uitgelokte bad trip, een sinistere reis naar het einde van de nacht. 'Climax' kaapte in de nevensectie Quinzaine des réalisateurs in Cannes de hoofdprijs weg.

Voor zijn eerste, langverwachte Hollywoodfilm koos Felix van Groeningen voor het waargebeurde verhaal van de aan crystal meth verslaafde Nic Sheff en diens vader David. David beschrijft in zijn autobiografie hoe hij met lede ogen toekeek hoe zijn zoon in de greep van een verwoestende verslaving raakte - een ervaring waarover ook Nic zelf getuigt in een eigen boek.  Oorspronkelijk zou Cameron Crowe beide boeken tot één film versmelten met Mark Wahlberg in de hoofdrol, maar producer Brad Pitt vertrouwde Felix van Groeningen uiteindelijk de aangrijpende familiekronieken toe. Het scenario wist ook topacteurs als Steve Carell en Timothée Chalamet te charmeren.

Vanaf 14 november in de zalen:

  • Mug - Małgorzata Szumowska

Małgorzata Szumowska is een van de meest getalenteerde en prominente filmmakers in Polen. Met trefzeker geregisseerde films als 'In The Name Of' (2013) en 'Cialo' (2015) viel ze al meermaals in de prijzen. Tijdens de jongste Berlinale sleepte ze de Zilveren Beer in de wacht voor 'Twarz' (letterlijk: smoel), een satirische parabel over een Pools provinciestadje dat aan een belachelijk groot Jezusbeeld bouwt. Szumowska steekt met deze zwartkomische farce de draak met de hypocrisie en de conservatieve politieke omwentelingen van de laatste jaren in haar thuisland. 

Vanaf 7 november in de zalen:

  • Kursk - Thomas Vinterberg

Wie beter dan de cineast van 'Submarino' om het verhaal van de Russische onderzeeër Koersk te vertellen? Nadat Thomas Vinterberg eerder een film maakte over twee ellendige broers die stilaan aan het leven kopje onder gaan, duikelt hij nu het waargebeurde verhaal op van de Russische mariniers die na een ontploffing in de Barentszzee verdrinken omdat hulp te lang uitbleef. Enkele van de passagiers zijn Mikhail Kalekov (Matthias Schoenaerts) en diens vrouw Tanya (Léa Seydoux). Terwijl ze op hulp wachten, houden ze de moed erin. Maar hoe langer de wachttijd, hoe kortademiger het leven. Met een scenario van 'Saving Private Ryan'-scenarist Robert Rodat.

Dan Fogelman ('Crazy Stupid Love') is een van de meest succesvolle scenaristen in Hollywood, die het genre 'vederlichte dramedy' tot in de puntjes beheerst. Dat bewees hij recent nog als schrijver en bedenker van de bejubelde dramaserie 'This is Us'. Wie daar al door ontroerd raakte, zal vast ook naar de zakdoekjes grijpen bij 'Life Itself', een multigenerationele saga over liefde en het noodlot, waarin de levens van twee families door elkaar worden geweven op twee verschillende continenten. Zet je schrap voor een emotionele rollercoaster met o.a. Oscar IsaacOlivia Wilde en Antonio Banderas.

  • McQueen - Ian Bonhôte, Peter Ettedgui

De zelfmoord van Alexander McQueen in 2010, toen 40 jaar oud, joeg een schok door de modewereld. De Brit gold als een van de meest innoverende en originele ontwerpers van de voorafgaande twintig jaar. In 'McQueen' gaan documentairemakers Ian Bonhôte en Peter Ettedgui op zoek naar de man achter de mythe. De hoekstenen van hun film zijn de eigenzinnige collecties van McQueen. Het zijn de opstapjes om in zijn ziel te kruipen. Een even onthutsende als aangrijpende documentaire.

Vanaf 31 oktober in de zalen:

De film begint in 1949. De dirigent-pianist Wiktor (Tomasz Kot, een soort Poolse Clive Owen) reist samen met de producer Irena (Agata Kulesza) door landelijk Polen, op zoek naar jong talent voor een traditioneel volksliederen- en dansgezelschap. Als Zula (een fantastische Joanna Kulig) auditie komt doen, valt hij als een blok voor haar talent en schoonheid, ook al heeft ze net zo weinig ervaring met folk als Britney Spears met bluegrass. Ondanks hun radicaal verschillende achtergrond en politieke overtuiging, is hun verliefdheid niet te stoppen. Maar wanneer het gezelschap ook hymnes van Stalin moet opvoeren, voelt Wiktor zich beknot. Tijdens een bezoek aan Oost-Berlijn beraamt hij een plan om met Zula naar het Westen te vluchten. 

  • Loro - Paolo Sorrentino

De tuinen van een decadente villa liggen bezaaid met champagnekurken, confetti en lingerie. Het is een tafereel uit 'Loro', de langverwachte biopic over de wilde jaren van de omstreden Italiaanse mediamagnaat en ex-premier Silvio Berlusconi. Oscarwinnend regisseur Paolo Sorrentino ('La Grande Belezza', 'The Young Pope') wordt opnieuw geflankeerd door zijn favoriete acteur Toni Servillo als Berlusconi.

Vanaf 24 oktober in de zalen: 

Met 'The Sisters Brothers' trekt de Franse meester van 'De rouille et d'os', de prairie op, voor een zwartkomische western met niemand minder dan Joaquin Phoenix, John C. Reilly en Jake Gyllenhaal in de hoofdrollen. Zijn verfilming van de gelijknamige roman van de Canadese auteur Patrick deWitt volgt twee moordende broers die anno 1850 door hun mysterieuze baas (Rutger Hauer) ingehuurd worden om een goudzoeker bij de lurven te vatten tussen Californië en Oregon.

Zeven onbekenden ontmoeten elkaar in hotel El Royale dat betere tijden heeft gekend, maar dankzij de vintage production design nog altijd een vergane glorie uitstraalt. De zeven gasten hebben allemaal iets te verbergen, wát precies wordt onthuld in de loop van één nacht in een plot met meer scherpe bochten dan het parcours van de 24 uur van Le Mans. 

Animatiefilmmaker Michel Ocelot is vooral bekend door 'Azur & Asmar', 'Tales of the Night' en de avonturen van de guitige Kirikou. Zijn nieuwste film speelt zich af in het cultureel bruisende Parijs van de belle époque en volgt Dilili, een meisje uit Nieuw-Caledonië (een oude Franse kolonie in de Stille Oceaan) dat speciaal naar Parijs is gebracht om tentoon te worden gesteld. Daar stuit ze op een mysterie: kleine meisjes worden ontvoerd door een duistere sekte.

Foto's

Film Fest Gent
Film Fest Gent
Online communicatie door Lavagraphics