World soundtrack awards
 
De muziekprijzenrace op de Oscars, met een WSA-tintje
De muziekprijzenrace op de Oscars, met een WSA-tintje Filmnieuws
deel dit artikel

Op 25 april 2021 bereikt het awardseizoen zijn absolute hoogtepunt met de uitreiking van de Oscars. In de laatste rechte lijn legt Raf Butstraen de genomineerden in de categorieën Best Original Score en Best Original Song onder de loep en stelt heel wat World Soundtrack Awards-wortels vast.

Van een bescheiden nominatie op de 20ste uitreiking van de World Soundtrack Awards voor de tv-serie Watchmen tot het hoogste Oscarpodium in Hollywood voor de film Soul. Met deze zin vat je de recente carrièreboost samen van het Amerikaans-Brits componistenduo Trent Reznor & Atticus Ross. Bij de Oscaruitreiking krijgt het duo het gezelschap van hun co-composer Jon Batiste. Die componeerde voor Soul, de slotfilm van de 47ste editie van Film Fest Gent, de jazzscore voor alles wat in de film met de aarde verbonden is terwijl Reznor & Ross zich muzikaal over het gebeuren in “the great beyond” ontfermden. Het resultaat wordt omschreven als jazz met een etherisch, hemels tintje. Je kan er haast zeker gif op innemen dat het drietal met de Oscar voor de beste filmmuziek naar huis trekt.

Thuis in de rock

Jazz is niet het favoriete idioom voor Trent Reznor & Atticus Ross, die in 2010 hun eerste Oscar binnenhaalden voor hun score voor The Social Network van David Fincher en nu, naast Soul, ook Oscargenomineerd zijn voor de score uit diens jongste film Mank. Zij voelen zich eerder thuis in de rockwereld waar ze de grenzen van opzoeken en vooral doorbreken. Spreek in gezelschap maar over industrial en post-industrial music. En bij Duitstalige vrienden over unheimlich en bij Engelstalige over discomfort. Twee woorden die perfect passen bij de muziek van de dystopische tv-serie Watchmen van Damon Lindelof waarin twee groepen superhelden met elkaar in de clinch raken.

Meest bekroond

De World Soundtrack Academy was een van de eerste om de score van Watchmen met een nominatie te erkennen. Bij de Emmy’s was de reeks echter goed voor een Primetime Emmy Award plus een nominatie voor het lied "This Extraordinary Being". Reznor & Ross zijn tot dusver de meest bekroonde componisten van het jaar want Soul leverde hen tot nog toe al een Golden Globe en bij de Bafta’s, de Britse Oscars, een Bafta-beeldje op. Voor Mank bleef het bij de Globes en bij de Bafta’s telkens weer bij een nominatie.

Parallel

Terugblikkend op de filmmuziekprijzen van de jongste maanden valt de parallel op tussen de nominaties en een winnaar bij de World Soundtrack Awards en bij de Grammy’s. In de WSA-categorie Film Composer of the Year noteren we bij de nominaties de namen van Hildur Guðnadóttir voor Joker, Thomas Newman voor 1917, John Williams voor Star Wars: The Rise of Skywalker. Bij de Grammy’s vinden we dezelfde namen terug in de categorie Best Score Soundtrack for Visual Media. Bij de afdeling Best Song written for Visual Media komen "Into the Unknown" uit Frozen II en "Stand Up" uit Harriet zowel bij de WSA als de Grammy’s terug.

Winning mood

Als componist was Hildur Guðnadóttir tweemaal winnaar en "Stand Up" won bij de WSA maar moest het bij de Grammy’s als beste song afleggen tegen Billie Eilish en haar Bondlied "No Time to Die". Voor Hildur Guðnadóttir blijft het dus stevig gaan want beide onderscheidingen komen bovenop een eerdere WSA-nominatie als Discovery of the Year, een Oscar, een Bafta en een Emmy. Naast Guðnadóttir blijft ook componist Nicholas Britell in de winning mood. Zijn recente WSA-award als Television Composer of the Year voor het tweede seizoen van de tv-serie Succession volgt op zijn in 2019 uitgereikte bekroning voor Film Composer of the Year naar aanleiding van zijn scores voor If Beale Street Could Talk en Vice. Bij de World Soundtrack Awards kunnen componisten dus haasje over springen tussen film- en televisiewerk. Vanaf dit jaar komt daar nog de documentairefilm bij. En voor we het vergeten: Britell kreeg voor zijn score voor Billy Jenkins' debuutfilm Moonlight hier in 2017 de titel Discovery of the Year.

Community

Na twintig edities van de World Soundtrack Awards zijn er in Gent stilaan allerlei communities ontstaan tussen o.a. componisten, gasten, eregasten, producers, agents, performers. Ook de prijswinnaars kunnen stilaan aan een soort community beginnen. Hildur Guðnadóttir stapelt stilaan prijs boven prijs op en met Nicholas Britell is men evenzeer vertrouwd geraakt. Andere gasten laten van zich horen en maken zich op voor de rode loper bij de uitreiking van de Oscars. Wie Terence Blanchard, genomineerd voor de score in Da 5 Bloods van Spike Lee, zal zien, zal zonder twijfel terugdenken aan zijn kippenvel bezorgende trompetsolo toen hij in 2017 tijdens Film Fest Gent als eregast optrad op het World Soundtrack Awards-concert. De veelzijdige James Newton Howard, in 2012 te gast op het festival, valt op 25 april eveneens te spotten op de rode loper in Hollywood. Maar zijn score voor News of the World van Paul Greengrass zal het bij de Oscars waarschijnlijk moeten afleggen tegen die van Trent Reznor, Atticus Ross en Jon Batiste, zoals dat eerder bij de Bafta’s het geval was. Evenzeer een kanshebber op een Oscar is Emile Mosseri. Een nieuwe naam voor velen, maar met scores voor The Last Black Man in San Francisco, Kajillionaire, de Amazon-serie Homecoming en het zesvoudig Oscargenomineerde Minari heeft hij op zijn 35ste al een bijzonder mooi ogend oeuvre bijeen gecomponeerd. 

Diane Warren & Sophia Loren

Wie benieuwd is naar het wedervaren van WSA-gasten en componisten zal met aandacht de uitreiking voor de Oscar voor Best Original Song volgen. Diane Warren was eerder al genomineerd voor een WSAward en komt nu in aanmerking voor een Oscar voor haar "Io sì (Seen)", een song uit The Life Ahead met Sophia Loren in een hoofdrol. Daniel Pemberton was in 2014 de WSA Discovery of the Year en heeft nu samen met Celeste Waite een Oscarnominatie op zak voor "Hear My Voice" uit The Trial of the Chicago 7 van Aaron Sorkin. Nog in de running: "Fight for You" uit de krachtige biopic Judas and the Black Messiah, "Húsavík" uit de komedie Eurovision Song Contest en "Speak Now" uit One Night in Miami, het regiedebuut van Regina King.

Parcours

Aan linken tussen de World Soundtrack Academy en andere filmmuziekacademies ontbreekt het dus ook dit jaar niet. Zelfs niet met de International Film Music Critics Association (IFMCA), de filmmuziekcritici die elk jaar ook eigen prijzen voor de beste filmmuziek uitreiken. Geen eenvoudige klus als men weet dat zij kiezen uit vijftien categorieën met telkens opnieuw vijf nominaties. Daar doorheen grasduinend viel ons opnieuw de naam Daniel Pemberton op, voor de critici de componist van het jaar. Een mooi parcours voor een ontdekking van de WSA. 

WSA Album

Ook nog ontdekt bij de IFMCA: de nominatie voor World Soundtrack Awards – Tribute to the Film Composer in de categorie Best New Archival Release – Compilation. Inderdaad, het naar aanleiding van de 20ste World Soundtrack Awards samengestelde compilatiealbum (uitgevoerd door Brussels Philharmonic onder leiding van maestro Dirk Brossé) gewijd aan de muziek van alle winnaars van de Film Composer of the Year Award. Nominatie niet verzilverd maar toch geen eendagsvlieg, want de albums gewijd aan de muziek van Alan Silvestri (2015), Carter Burwell (2018) en Marco Beltrami (2019) waren er in het verleden ook genomineerd.

Genomineerden Best Original Score

  • Da 5 Bloods - Terence Blanchard
  • Mank - Trent Reznor & Atticus Ross
  • Minari - Emile Mosseri
  • News of the World - James Newton Howard
  • Soul - Trent Reznor & Atticus Ross, Jon Batiste

Genomineerden Best Original Song

  • "Fight for You" (Judas and the Black Messiah) - Muziek door H.E.R. en Dernst Emile II; lyrics door H.E.R. en Tiara Thomas
  • "Hear My Voice" (The Trial of the Chicago 7) - Muziek door Daniel Pemberton; lyrics door Daniel Pemberton en Celeste Waite
  • "Húsavík" (Eurovision Song Contest) - Muziek en lyrics door Savan Kotecha, Fat Max Gsus en Rickard Göransson
  • "Io sì" (The Life Ahead) - Muziek door Dianne Warren; lyrics door Diane Warren en Laura Pausini
  • "Speak Now" (One Night in Miami) - Muziek en lyrics door Leslie Odom, Jr. en Sam Ashworth

De Oscars worden uitgereikt op 25 april 2021.
De 21ste editie van de World Soundtrack Awards vindt plaats op 23 oktober 2021.

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Wisefools