World soundtrack awards
CONNeXT lanceert 51 Vlaamse filmprojecten
CONNeXT lanceert 51 Vlaamse filmprojecten Festival
deel dit artikel

In het door Film Fest Gent gehoste CONNeXT, een lanceerplatform voor de Vlaamse film, werden in totaal 51 in verschillende stadia verkerende Vlaamse films voorgesteld aan een honderddertigtal buitenlandse gasten. 

CONNeXT, georganiseerd door Flanders Image dat binnen het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) instaat voor de promotie van de Vlaamse film, heeft volgens initiatiefnemer Christian De Schutter na vier jaar nog steeds de bedoeling om de Vlaamse film in een vroeg stadium in the picture te zetten. Wat vier jaar geleden met vijftig buitenlandse gasten begon, is uitgegroeid tot een evenement met net iets meer dan driehonderd accreditaties. Bij de net afgelopen vierde editie waren er zo’n honderddertig buitenlandse festivalcuratoren, sales agents en filmverdelers. Het is uiteraard veel te vroeg om direct resultaten te oogsten maar de festivals van Seattle, Chicago en Denver waren bijzonder onder de indruk van ‘Muidhond’ van Patrice Toye. 

Zillion bekroond 

Bij de vierde editie van CONNeXt kwam het documentaire genre voor het eerst aan bod. Net als bij de film en tv-producties werden er projecten gepitcht of als een work in progress voorgesteld. Zo werden hier ‘Girl’, ‘De Patrick’ en ‘Muidhond’ voor het eerst opgemerkt en met een CONNeXt Award bekroond. 

Dit jaar werden er door twee internationale jury’s vier awards uitgereikt, twee voor speelfilms en lange documentaires en twee voor reeksen. 

De Lites Features Project Award voor het beste speelfilmproject in ontwikkeling ging naar ‘Zillion’ van Robin Pront. Dat project werd gepitcht als “een sexy misdaadfilm over de opkomst en de neergang van België’s grootste en meest beruchte dancing met een wervelende soundtrack uit de jaren 90”. De jury gelooft “in de internationale uitstraling van deze film over verschillende generaties heen met een verhaal dat heel specifiek en tegelijk universeel is’. Hilde De Laere produceert. 

Aangroei 

Tegenover de derde editie valt de aangroei op van de binnenlandse filmactoren. Ondanks de toenemende belangstelling wil Christian De Schutter “het initiatief behapbaar houden en is het geenszins de bedoeling om, de grote festivals achterna, tot een soort Vlaamse filmmarkt uit te groeien. “Contact en netwerken is belangrijker dan onmiddellijk resultaat”, zegt Christian De Schutter en “mede daarom is het aantal voordrachten en discussiefora verminderd ten opzichte van vorige jaren. De koffiepauzes werden wel verlengd”. 

Dat gebeurde onder meer na een spreekbeurt van Marianne Furevold-Boland over hoe je de jeugddoelgroep beter kan bereiken en een panel met als titel ‘I have a stream’. Dat panel had het over hoe je de onafhankelijke film in de markt kan zetten nu  streamers als Netflix en Amazon langzaamaan minder films aankopen maar ze zelf gaan produceren.  Mogelijkheden werden aangereikt om buiten Netflix en co om nog publiek te vinden en te bereiken. 

Muren slopen 

Met zijn zogenaamde keynote speech werd de aan de Britse filmmaatschappij Curzon verbonden Philip Knatchbull tot ver buiten Kinepolis gehoord. Hij kondigde aan dat hij in verband met de Gouden Palm winnaar ‘Parasite’ zal afwijken van de Curzon politiek om films day-and-date uit te brengen. Dat betekent dat de film tegelijk in de zalen en via streaming, VOD of op dvd uitkomt. ‘Parasite’ van Bong Joon Ho zal 16 weken in de zalen komen. Knatchbull is een koele minnaar van de het gescheiden uitbrengen van films omdat er naast een bioscooppubliek ook mensen zijn die films willen zien en daar niet direct de kans toe krijgen. Zijn day-and-date politiek baseert hij “op het respect voor het publiek”. De Curzon-directeur wil muren slopen. Ook die tussen arthousefilms en mainstreamfilms en daarbij verwijst hij naar ‘Joker’, een gewone film gebaseerd op een stripverhaal, die toch met een Gouden Leeuw in Venetië werd bekroond. 

Hij betreurde wel dat buitenlandse films in Groot-Brittannië amper succes kennen en met zijn mededeling dat hij binnenkort zijn Europese steun ten bedrage van 2,225 miljoen euro zal verliezen en dus in plaats van bij de buren bij de Amerikanen zal moeten aankloppen, trad ook de Brexit CONNeXT binnen. 

Sterke visie op Vaticaan 

Bij de projecten waarvan de opnames nog bezig zijn of in postproductie zijn, ging de prijs naar ‘Four Brothers’ van Pieter Jan De Pue, een lange documentaire die het levensverhaal vertelt van vier broers tijdens de burgeroorlog in Oekraïne. “Het was indrukwekkend om te zien hoe één familie ons zoveel kan tonen en doen begrijpen over de complexe staat van de wereld”, verklaart de jury.  

‘Het Vaticaan’, een reeks waarin de makers ons meenemen achter de schermen van het Vaticaan werd bekroond met de pitch award voor een tv-serie. De knappe beelden, de sterke uitstraling voor een breed publiek en de sterke visie van de scenarist en regisseur, overtuigden de jury. Rik Torfs bedacht de reeks en Kat Steppe voert de regie. 

De work-in-progress award voor een tv-serie ging naar het tweede seizoen van ‘Undercover’ wegens “zijn grote aantrekkingskracht voor de internationale markt, de emotionele weerklank, de grote productiewaarde, de sterke personages en het hoge entertainmentgehalte’. 

Afscheid 

Het nieuws dat CONNeXT na vier jaar Gent omruilt voor Antwerpen, werd zelfs door de filmvakpers opgepikt. ‘Enigszins normaal’, zegt Christian De Schutter want dit is een evenement dat op vaklui is gericht en alleen op uitnodiging kan worden bijgewoond”. De Schutter onderstreept dat CONNeXT niet uit onvrede met Gent vertrekt, noch dat het initiatief werd weggepest. “Na vier jaar drong een bezinning zich op en werd uitgekeken naar verruiming qua inhoud en de daarbij horende infrastructuur’, zegt De Schutter. "We ondervonden dat Antwerpen op beide vlakken uitermate pro-actief met ons meedacht”. Een en ander brengt de fysieke scheiding tussen CONNeXt en FFG met zich maar verdere samenwerking wordt onderzocht. 

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics