World soundtrack awards
Kies je dag:
Canada heeft opnieuw groot talent in huis
Canada heeft opnieuw groot talent in huis One Shot Cinema
deel dit artikel

Ondanks het overvolle bioscoopaanbod zijn er nog altijd sterke en boeiende films die door de mazen van het distributienet glippen. Daarom vertoont Film Fest Gent, in samenwerking met Sphinx Cinema, One Shot Cinema, met elke maand een in België onuitgebrachte film. In april staat de Canadese film 'Genèse' op het programma.

Het is al van de jaren zestig van vorige eeuw geleden dat filmmakers uit Québec sterk vertegenwoordigd waren in het internationale festivalcircuit en met cineasten als Michel Brault, Denys Arcand, Pierre Perrault, Claude Jutra, Gilles Carle deel uitmaakten van de radicale vernieuwing die de cinema wereldwijd meemaakte.

De huidige cinéma Québecois kent maar één grote naam, of met andere woorden één regisseur die bekend is bij een breed cinefiel publiek, en dat is enfant terrible Xavier Dolan ('Les amours imaginaires', 'Mommy') die ondanks het generatieverschil een beetje voor Franstalig Canada is wat François Ozon is voor Frankrijk. Bij een kleinere cinefiele kern is ook Denis Côté ('Bestiaire', 'Boris sans Béatrice') een vaste waarde, maar voor de rest scoort de cinéma Québecois op internationaal vlak beduidend minder goed dan de Engelstalige Canadese cinema waarin David Cronenberg en Atom Egoyan al lange tijd het mooie weer maken zonder hun Canadese roots af te zweren door zich door Hollywood te laten assimileren (anders dan de volledig veramerikaniseerde Canadezen als Norman Jewison en Ivan Reitman). De uit Québec afkomstige Denis Villeneuve is dan weer een geval apart: na een reeks Canadese films ('Incendies', 'Un 32 août sur terre') koos hij voluit voor de betere Holllywood prestigecinema ('Arrival', 'Blade Runner 2049').

Amoureuze perikelen

Het goede nieuws is dat met de Québecois Philippe Lesage Franstalig Canada opnieuw een groot talent in huis heeft. In 2015 gooide hij met 'Les Démons' (volgens Variety one of the decade’s great narrative debuts) hoge ogen op internationale filmfestivals en dat herhaalde hij vorig jaar met zijn follow-up 'Genèse'. Daarin volgt hij voornamelijk de amoureuze perikelen van twee adolescenten, die ofschoon ze broer en zus zijn, een totaal ander karakter hebben en dan ook op een andere manier omgaan met hun verlangens en sentimentele roerselen.

Charlotte (Noée Abita), de oudste van de twee, heeft zeker geen gebrek aan aanbidders; het probleem is dat geen van de jongens die we zien defileren haar enige voldoening schenkt. De zestienjarige Guillaume (Théodore Pellerin, die al een klein rolletje speelde in 'Les Démons') van zijn kant is op de niet gemengde kostschool op zoek naar zijn seksuele identiteit.  Hij worstelt met zijn onderdrukte gevoelens voor zijn beste vriend Nicolas, een sportieve ijshockeyer (Jules Roy Sicotte) en in één van de sterkste scènes in de film biecht hij in een lange monoloog voor een volle klas zijn grote liefde op. Maar ongeacht of je nu zoekende bent of weet wat je wil, altijd heeft de liefde verrassingen en teleurstellingen in petto.

Dramatische lijnen 

In groot contrast met de meeste Amerikaanse coming-of-age verhalen die het moeten hebben van flauwe gein, boertige humor en voorgekauwde formules, is 'Genèse' gevoelig, soms grappig, soms ontroerend, hartverscheurend zelfs en altijd raak geobserveerd. In die zin leunt de Lesage meer aan bij Eric Rohmer dan bij John Hughes (de kampioen van de betere tienerkomedies uit Hollywood). Wat afgezaagd zou kunnen lijken wordt dankzij de subtiele regie, de juiste dialogen (in zangerig Québecois), een immersieve soundtrack en de ontwapende vertolkingen opnieuw fris en ongekunsteld. Lesage’s alerte camera vat genuanceerd wat het adolescentenleven tegelijk spannend en angstaanjagend maakt: de knagende onzekerheid, de gevoelens van eenzaamheid en er niet bij te horen, de klungelige romances.

Lesage is ook een regisseur die zonder te overdrijven de heersende conventies doorbreekt. Zo bindt hij niet netjes een strik rond de lotgevallen van broer en zus. Hij werkt liever met wisselende stemmingen en onafgewerkte dramatische lijnen. Veel scènes hebben iets onaf en in de laatste akte gooit Lesage zelfs het roer om en richt hij zijn blik op een nog jongere lichting in een idyllisch zomerkamp waar de twaalfjarige Félix (Edouard Tremblay-Grenier) op zijn beurt zijn eerste pure liefde beleeft. Omdat alles begint met de liefde, vandaar de titel Genèse. Het personage van Félix, dat in 'Les Démons' geïntroduceerd werd en voor Lessage’s jonge alter ego staat, suggereert de autobiografische teneur van het werk van dit beloftevol talent van wie we nog  veel moois kunnen verwachten.

'Genèse' is onze One Shot Cinema-film van april en is te zien op 4, 14, 18 en 25 april in Sphinx Cinema (Gent). Reserveer jouw ticket(s) hier

Patrick Duynslaegher

Patrick Duynslaegher

Van 1972 tot 2011 was Patrick Duynslaegher filmcriticus voor Knack magazine, waar hij van 2001 tot 2011 hoofdredacteur was. Van 2011 tot 2018 was hij artistiek directeur van Film Fest Gent. Hij schreef onder meer voor Sight & Sound, the International Film Guide, Variety en Vrij Nederland. Hij is de auteur van vier boeken, een over André Delvaux’s ‘Woman in a Twilight Garden’, een verzameling reviews, een overzicht van 100 jaar cinema in reviews en een kritische studie over het werk van Martin Scorsese.
 

Online communicatie door Lavagraphics