Nieuwe lading Vlaamse films in 2019
Met Vlaamse films op de festivals van Rotterdam en Berlijn begint 2019 alvast hoopvol voor onze eigen productie. Diversiteit is opnieuw troef en het is duimen voor kwaliteit… Een overzicht.
Met Vlaamse films op de festivals van Rotterdam en Berlijn begint 2019 alvast hoopvol voor onze eigen productie. Diversiteit is opnieuw troef en het is duimen voor kwaliteit… Een overzicht.
Met het jaarlijkse Pinx festival hult de Gentse bioscoop Sphinx zich vanaf 30 januari in de kleuren van de regenboog. Het prikkelendste LGBTQ+ festival van Vlaanderen presenteert tien top langspeelfilms en negen kortfilms.
Films als ‘The Best of Dorien B.’, ‘Coureur’, ‘Van ver staat het stil’, ‘A Punk Daydream’ en enkele Vlaamse coproducties zorgen voor een interessante Vlaamse aanwezigheid op het Internationaal Filmfestival van Rotterdam. Anke Blondé’s filmdebuut ‘The Best of Dorien B.’ gaat zelfs in wereldpremière op het festival dat plaats heeft van 23 januari tot 3 februari 2019.
Het filmjaar 2019 kondigt zich aan als een jaar van sequels, herstarts en, om Disney niet te vergeten, van live action-remakes van klassieke animatiefilms. Het wordt laveren tussen een stortvloed van Avengers en andere Marvelhelden, tussen legoblokjes, Star Wars, X-Men, Dragons en Pokemons. Maar als je het enorme aanbod fijnmazig filtert, komt best wat fraais naar boven. Een subjectieve vooruitblik…
De tweede, krachtige, langspeelfilm van Bas Devos, ‘Hellhole’ gaat in wereldpremière in de Panorama-sectie van het Filmfestival van Berlijn.
Tot veler verrassing maakte de Academy die in Hollywood de Oscars toekent, naast de genomineerden voor de beste niet-Engelstalige film ook nog die voor acht andere categorieën bekend. Daaronder die voor de beste muziek.
Met het winnen van de European Discovery Award en het missen van een Oscarnominatie als beste niet-Engelstalige film lag succes en verlies de jongste dagen wel erg dicht bij elkaar voor ‘Girl’ van Lukas Dhont.
Cinemaximiliaan, het cinemaproject voor nieuwkomers en asielzoekers, heeft nu een Fonds “Vrienden van Cinemaximiliaan” ter ondersteuning van zijn projecten.
Vier vrouwen winnen dit jaar een VAF-Wildcard waarmee ze na hun debuut een financieel ruggensteuntje krijgen bij hun volgend project. De Wildcards hebben een totale waarde van 185.000 euro en zijn zo de grootste filmprijzen van het land.
Met een nominatie voor een Golden Globe als beste buitenlandse film heeft Lukas Dhont met zijn debuutfilm ‘Girl’ een eerste stap gezet in de richting van een belangrijke Hollywoodonderscheiding. Ook Felix van Groeningen en Jakob Verbruggen zien hun films op de nominatielijst staan.
Hoewel ‘Pathetiek’ van Yahya Terryn de prijs voor beste Vlaamse kortfilm kreeg op het Leuvense Kortfilmfestival won Film Fest Gent-publiekswinnaar ‘Provence’ van Kato De Boeck er de meeste prijzen: beste debuut, publiekprijs en Humo-award.
Elke maand stelt Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent, in Ciné-Club Flagey (Brussel) een van zijn favoriete films voor. Donderdag 13 december is het de beurt aan 'The Woman in the Window’ (1944) van Fritz Lang.
Van de zes door het Screen Flanders economisch fonds ondersteunde nieuwe audiovisuele producties komen er vier uit de animatiesector. Daarnaast krijgen ook twee langspeelfilms financiële steun.
Maak kans op een van de 5 duotickets voor het filmconcert van 'Les Triplettes de Belleville' op 9 december in het Koninklijk Circus.
Aanstormend Vlaams en Europees filmtalent vindt van 1 tot 8 december 2018 onderdak in het Leuvens Kortfilmfestival. In de 24ste editie zit extra veel muziek en is er bijzondere aandacht voor Polen.
Met de prijs voor de beste acteur voor Victor Polster op het filmfestival van Stockholm blijft ‘Girl’, de openingsfilm van Film Fest Gent 2018 in de prijzen vallen.
Ennio Morricone, Hans Zimmer, Blue Planet II ... In Paleis 12 wordt de filmmuziekfan de komende maanden op zijn wenken bediend.
Met een nominatie als beste Europese film en een nominatie voor Victor Polster als beste acteur krijgt ‘Girl’ van Lukas Dhont twee extra nominaties bovenop die voor de eerder aangekondigde beste Europese debuutfilm.
Elke maand stelt Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van Film Fest Gent, in Ciné-Club Flagey (Brussel) een van zijn favoriete films voor. Donderdag 22 november is het de beurt aan 'The Fearless Vampire Killers' (1967) van Roman Polanski.
Op de 22ste uitreiking van de Hollywood Film Awards kreeg Felix van Groeningen de Breakthrough Director Award voor ‘Beautiful Boy’, de slotfilm van de jongste editie van Film Fest Gent. Timothée Chalamet kreeg de award voor beste bijrol in de eerste Amerikaanse film van van Groeningen.
Drie Vlaamse films ‘Niet Schieten’, ‘Girl’ en ‘Sinterklaas en de wakkere nachten’ staan in de top vijf van de meest bezochte films.
Community Gent organiseert in samenwerking met Studio Skoop een eenmalige vertoning van het vluchtelingendrama 'Jimmie'. De filmvertoning wordt gevolgd door een debat over het onderwerp.
"We geven de Grand Prix voor de Beste Film aan een onberispelijk stukje cinema dat ons verrukte en ontroerde. Daarnaast willen we ook de verbazingwekkende uitvoering van de hoofdrolspeelster eren", aldus de internationale jury over 'Cold War', winnaar van de Grand Prix op Film Fest Gent 2018. De film is vanaf 31 oktober te zien in de Belgische cinemazalen.
John Williams kan door ziekte het London Symphony Orchestra niet dirigeren voor het concert 'A Celebration of John Williams' in de Royal Albert Hall. Hij heeft zijn goede vriend en Film Fest Gent-muziekdirecteur Dirk Brossé gevraagd om het van hem over te nemen.
Ondanks het "verraad" van Robert Wise en RKO die verwoed knipten en plakten, blijft 'The Magnificent Ambersons' Wellesiaanse grootsheid: een familiekroniek in een tijdsperiode waarin de auto zich als futuristische nachtmerrie aandient. Op donderdag 25 oktober wordt 'The Magnificent Ambersons' vertoond in Flagey met inleiding door Patrick Duynlsaegher.