World soundtrack awards
Kies je dag:
België en Film Fest Gent scoren bij Europees MEDIA-programma
België en Film Fest Gent scoren bij Europees MEDIA-programma Festival
deel dit artikel

Nieuw op Film Fest Gent: het MEDIA-parcours! Met niet minder dan dertig door het MEDIA-programma van de Europese Unie gesteunde films zou het een plaats verdienen naast het LGTB-segment, het Plus Parcours en andere Explore Zones. Niet alleen voor Vlaanderen en België maar ook voor Film Fest Gent is MEDIA een succesverhaal. We horen bij de grote spelers.

Onder de MEDIA-films is onze openingsfilm ‘Girl’ van Lukas Dhont de blikvanger. Andere titels uit de lijst zijn onder andere ‘The Favourite’, ‘Loro’, ‘Funan’, ‘Gräns’, ‘Utoya, 22 juli’, ‘Styx’, ‘Mug’ en ‘Winter Brothers’. Achterhalen wie van Europa ontwikkelingssteun en wie distributiesteun kreeg, valt buiten het bestek van dit artikel. “Ontwikkeling en distributie zijn wel de twee domeinen die het meest tot de verbeelding spreken”, zegt ons Delphine Dumon die werkt voor de Creative Europe Desk Vlaanderen.

 

Stijgen

Zij wijst er op dat filmsteun slechts een fractie is van het grote Creative Europe subsidieprogramma dat over zeven jaren loopt (2014-2020) en een budget heeft van 1,46 miljard euro. Het zogenaamde MEDIA-programma is daar een onderdeel van en is gericht op de ondersteuning van de audiovisuele sector. Dat subprogramma slikt 56 procent van het geheel op, de rest gaat naar de steun voor culturele en creatieve sectoren en naar een cross sectoraal luik.

Vorig jaar namen er 38 landen deel aan het MEDIA-programma en werd 110,80 miljoen euro aan subsidies uitgedeeld. Bijna zeven miljoen ging daarvan naar de Belgische audiovisuele sector en volgens Delphine Dumon levert dat ons in 2017 land een zevende plaats op onder de 38 landen. “We stijgen echter naar de derde plaats, na Nederland en Denemarken, als we onze resultaten met die van de landen met die van de landen met een gelijkaardige productiecapaciteit vergelijken”, zegt Dumon.

 

Reizen

Vanuit het MEDIA-programma wordt hard ingezet op ontwikkeling én distributie omdat “we niet alleen Europese films willen maar ze daarna zoveel mogelijk doorheen Europa willen laten reizen. Het is de bedoeling om tot een heuse Europese filmmarkt te komen die een beetje een dam moet opwerpen tegen de ons overspoelende Amerikaanse markt”, vult Dumon aan.

Om daartoe te komen kan een filmverdeler subsidies aanvragen om een Europese film te promoten en te verdelen. Zo kreeg productiehuis Lunanime in 2014 ontwikkelingssteun voor ‘Le ciel flamand’ en kon de film dankzij de distributiesteun in Nederland en Duitsland worden vertoond. ‘Le Fidèle’ van Michaël R. Roskam kon onder meer naar Frankrijk, Hongarije, Roemenië en Griekenland. ‘Insyriated’ van Philippe Van Leeuw, in 2017 de openingsfilm van Film Fest Gent werd dankzij de Europese steun in niet minder dan 25 landen verdeeld en gepromoot. Het totale kostenplaatje voor de Europese distributie van Belgische films bedroeg vorig jaar ruim 1,6 miljoen euro. 

 

Ziekenhuis

Europa is echter niet blind voor de nieuwe digitale en online distributie van Europese films en geeft subsidie voor marketingcampagnes en innovatieve releasestrategieën. Er werden in ons land op dat vlak twee initiatieven ondersteund waarvan het meest sympathieke ongetwijfeld ‘Film voor Kinderen in Ziekenhuizen’ was, het door JEF opgestarte online platform voor kinder- en jeugdfilm tijdens het Jeugdfilmfestival. Van Europa kreeg het platform 36.200 euro toegeschoven. Het UnCut Premium UniversCiné, een SVOD-platform in België en Luxemburg kreeg 220.000. Een ander initiatief dat dit jaar ondersteund werd: Lumière publishing kreeg voor zijn project “Closing the digital gap, the best of European TV, by Lumière” iets meer dan 200.000 euro.

Europese subsidies zijn altijd aanvullend, onderstreept Delphine Dumon. “Als je bij Europa aanklopt, heb je gewoonlijk al een lokale subsidieronde, bijvoorbeeld bij het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) achter de rug. Producenten kunnen steun vragen voor ontwikkeling van een fictiefilm, een animatiefilm of een documentaire bestemd voor bioscoop, televisie of een digitaal platform. Web-series of Virtual Reality projecten komen hiervoor ook in aanmerking. Zo kreeg Timescapes in 2017 25.000 euro voor de documentaire reeks ‘The Miracle of Almeria’. Vorig jaar kreeg België in totaal 1.170.000 euro aan ontwikkelingssteun en kwam zo, na Frankrijk, Duitsland, Nederland en Denemarken op de vijfde plaats terecht. Productiehuizen  kunnen niet alleen, zogenaamde single ontwikkelingssteun aanvragen maar ze kunnen ook ontwikkelingssteun voor 3 tot 5 projecten aanvragen, in het Europees jargon is dat slate funding.

 

Beste leerling

Eenmaal geproduceerd moeten de Europese films worden vertoond. Zevenentwintig Belgische bioscopen kregen daarbij vorig jaar een ruggensteuntje. Daaronder Studio Skoop en Sphinx in Gent, Cinema Lumière in Brugge, Cinema Zed in Leuven, Cartoon’s in Antwerpen. Een en ander is goed voor bijna 300.000 euro. Naast industrie-events zoals ‘Cartoon Forum’ en een Europees netwerk van Sales agents ondersteunt Europa ook filmfestivals. ‘Film Fest Gent is daarbij tot nog toe de beste leerling van de klas”, lacht Delphine Dumon want “Film Fest Gent wordt vanaf het begin in 2014 al ieder jaar door Europa ondersteund. Dankzij de nadruk op de Europees gekleurde filmprogrammatie, de bijzondere aandacht voor publieksontwikkeling en de samenwerking met scholen en andere Europese festivals het hele jaar door”.

 

Samenwerking

Net op het gebied van samenwerking is er nieuws op komst want in de toekomst zal samenwerking tussen festivals belangrijker worden..

Vanaf 2021 komen er volgens Delphine Dumon nog andere accentverschuivingen. Europa zal meer dan vroeger inzetten op talentontwikkeling. Nieuwe formats zullen kansen krijgen en alle netwerken worden versterkt. “Europa is een politiek project”, besluit Delphine Dumon, “maar aan de top ervaart men meer en meer het belang van de culturele uitstraling ervan”.

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics