VAF Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA

Recente updates

Het laatste film- en festivalnieuws

Film Fest Gent -
FFG On Demand

FFG On Demand tip: 'Human Capital'

Je hoeft niet langer te hunkeren naar oktober, beleef Film Fest Gent vanaf nu het hele jaar door in je eigen living! Vorige maand lanceerden we immers FFG On Demand, een video on demand-service waarbij we elke maand een selectie films samenstellen die je gewoon kan bekijken via onze website. Poepsimpel en perfect voor koude winteravonden. 

Lees meer  

Film Fest Gent -
FFG On Demand

FFG On Demand tip: 'I am Love'

Je hoeft niet langer te hunkeren naar oktober, beleef Film Fest Gent vanaf nu het hele jaar door in je eigen living! Vorige maand lanceerden we immers FFG On Demand, een video on demand-service waarbij we elke maand een selectie films samenstellen die je gewoon kan bekijken via onze website. Poepsimpel en perfect voor koude winteravonden. 

Lees meer  

Film Fest Gent - un ange koen mortier
Filmnieuws

Opnames van Koen Mortiers 'Engel' gestart

Regisseur Koen Mortier is gestart met de opnames van zijn derde langspeler 'Engel'. De film wordt grotendeels in Senegal gedraaid en de hoofdrollen worden ingevuld door Vincent Rottiers ('Dheepan', 'Le monde nous appartient'), Fatou N'Diaye ('My Voice') en Paul Bartel ('Les géants', 'Michael Kohlhaas').

Lees meer  

Film Fest Gent - museumnacht amsterdam
Filmnieuws

Belgian Shorts op Amsterdamse Museumnacht

Wie op zaterdag 4 november een avondje cultureel gaat doen in Amsterdam, springt best ook even binnen in cultuurhuis De Brakke Grond. Je kunt er immers doorlopend vanaf 19u terecht voor enkele Belgian Shorts die te zien waren op de 44e edtie van Film Fest Gent.

Lees meer  

Film Fest Gent - imge
Filmnieuws

Cineaste Imge Özbilge tast grenzen af

Op 9 november 2017 opent in de Antwerpse Pedrami Gallery de tentoonstelling ‘Order Border Disorder’ van Imge Özbilge. In haar werk stelt ze de onzichtbare maar toch confronterende culturele en religieuze grenzen in Turkije en in het Midden-Oosten in vraag.

Lees meer  

Film Fest Gent - kales
Filmnieuws

Zes Vlaamse documentaires op IDFA

Op de dertigste editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) worden niet minder dan zes Vlaamse documentaire producties vertoond. Vier ervan in wereldpremière en twee in internationale première. Vijf producties maken kans op een prijs in een van de competities.

Lees meer  

Film Fest Gent -

EPAS '18 Open Studio

Het European Postgraduate in Arts in Sound gaat met hun internationale groep studenten opnieuw een interessant jaar tegemoet. Hans De Wit (BE), Inne Eysermans (BE), Rebecca Glover (UK), Ioana Mandrescu (RO), Alina Ozerova (RU), Arzu Saglam (CH) en Fabian Salas (CR) stellen hun werk voor tijdens de EPAS '18 Open Studio. 

Lees meer  

Film Fest Gent -
Filmnieuws

‘Tytgat Chocolat’ wint Prix Europa in Berlijn

Nadat ‘Zagros’ van Sahim Omar Kalifa de prijs voor de beste film won op de 44ste editie van Film Fest Gent kreeg de tv-serie ‘Tytgat Chocolat’ in Berlijn de Prix Europa voor de beste tv-fictiereeks. Het langspeelfilmdebuut ‘Le passé devant nous’ van Nathalie Teirlinck won de Duits-Franse KINEMA Award op het 31ste internationaal Filmfestival van Braunschweig.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Filmnieuws

Leipzig ontvangt Vlaamse documentaires

Op DOK Leipzig, een van de oudste en meest toonaangevende internationale documentairefestivals, maken ‘Displaced’ van Volkan Üce en ‘When the Bull Cried’ van Karen Vázquez Guadarrama en Bart Goossens kans op de hoofdprijs in de internationale competitie voor lange documentaires.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Festival

Gentse documentaire ‘Rabot’ en openingsfilm ‘Insyriated’ winnen Publieksprijzen van 44e Film Fest Gent

'Rabot’, de documentaire van de Gentse cineaste Christina Vandekerckhove, is de winnaar van de Port of Ghent Publieksprijs. Na elf festivaldagen waarin alles samen zowat 140 films vertoond werden, kon de film over de sloop van de sociale woontorens in de Gentse Rabot-wijk rekenen op de hoogste waardering van het publiek. Winnaar van de Canvas Publieksprijs is Philippe Van Leeuws ‘Insyriated’. De lijst laureaten van deze 44e editie kleurt hiermee opvallend Belgisch, gezien naast 'Rabot' en 'Insyriated' het Vlaamse speelfilmdebuut 'Zagros' vorige vrijdag ook al de Grand Prix wegkaapte. Nog opmerkelijk aan deze editie is het grote aantal jonge bezoekers dat over de vloer kwam, te danken de verdere uitbouw van de educatieve werking van het festival.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Festival

FFG goes VOD

Film Fest Gent doet wat het zegt. Het is niet alleen gastheer bij een debat over het “cureren”, het persoonlijk begeleiden van film, maar neemt, in samenwerking met UniversCiné, het heft in eigen handen. Een vijftigtal films uit hun aanbod krijgt een FFG stempel.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Young Critics

Young Critics: 'A Man of Integrity' door Joseph Pomp

“Burying the lede” is an allegation usually leveled at journalists, but it could be reasonably applied to the one Iranian film that came to Cannes this year (and took home the Un Certain Regard prize). Neither the protagonist nor his situation at hand is clear for a significant portion of 'A Man of Integrity'. The opening scene relays this in a self-reflexive gesture: the characters are moving through a dimly-lit house seeking something as hidden away as this movie’s themes or even setting. Watermelons, as the stash turns out to contain, thus manage to become key players in the gray, autumnal universe within which this film drifts.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Young Critics

Young Critics: 'La Nuit où j’ai nagé' door Susana Bessa

The way in which Kohei Igarashi and Damien Manivel’s 'La Nuit où j’ai nagé' (2017) – their first collaboration – inhabits the open spaces in Japan’s region of Aomori, resembles the act of shaking a snow globe. With a circular narrative that spans the course of a full day and a rigid symmetrical composition, snow falls and the world feels at rest, stopped in time and open to contemplation. Framed as a display of an adult’s perception of a 6 year-old boy and his interaction with his surroundings, the tenderness that envelops the motivations of the exercise nods to Yasijurô Ozu’s 'Good Morning’s treatment of childhood’s gleeful transparency even though it does so in 78 minutes and without resorting to dialogue. This is a self-contained world of wonder, still in all its movement.

Lees meer  

Film Fest Gent -
Young Critics

Young Critics: 'The Fixer' door Cláudio Alves

From a group of young boys either diving, swimming or lankily getting out of a Romanian Olympic swimming pool, our eyes are guided towards a window from where their adult guardians are watching the events. The slowly decreasing distance between the camera and its subject invites the gaze of the viewer to wander and decide whom of these observers to observe. The symmetrical composition, the architectural lines and the presence of a standing male body at the very center of it invite us to choose a specific human point of focus, but an almost imperceptible move to the right reveals the actual protagonist of the story that will unfold over the next 93 minutes. This elegant misdirection of the audience’s gaze is how The Fixer (Adrian Sitaru, 2016) starts. Unfortunately, this also represents a moment of cinematographic sensitivity that is missing elsewhere.

Lees meer  

Online communicatie door Lavagraphics