World soundtrack awards
Kies je dag:
11 films om naar uit te kijken in 2019
11 films om naar uit te kijken in 2019 Filmnieuws
deel dit artikel

Het filmjaar 2019 kondigt zich aan als een jaar van sequels, herstarts en, om Disney niet te vergeten, van live action-remakes van klassieke animatiefilms. Het wordt laveren tussen een stortvloed van Avengers en andere Marvelhelden, tussen legoblokjes, Star Wars, X-Men, Dragons en Pokemons. Maar als je het enorme aanbod fijnmazig filtert, komt best wat fraais naar boven. Een subjectieve vooruitblik…

1. 'The Irishman' van Martin Scorsese

Mogelijk gemaakt door de financiële inbreng van streamingsgigant Netflix, die in 2018 door zijn omstreden vertoningspolitiek niet uit de actualiteit weg te branden was. Ook goed voor een sequel in 2019? Hoe dan ook, met ‘The Irishman’ keert Martin Scorsese terug naar zijn geliefd maffiaterrein. Robert De Niro vertolkt de rol van hitman Frank Sheeran die op het einde van zijn leven aan zijn advocaat Charles Brandt bekende of beweerde dat hij teamsterbaas Jimmy Hoffa uit de weg ruimde. Film is gebaseerd op ‘I Heard You Paint Houses’ waarin Charles Brandt zijn gesprekken met Sheeran verwerkte. De gerenommeerde Steve Zaillian is verantwoordelijk voor het scenario. Robert De Niro krijgt het gezelschap van o.a. Al Pacino, Joe Pesci en Harvey Keitel. Als dat geen vintage Scorsese wordt… Komt volgens de eerste door Paul Schrader gevoede geruchten twee weken in de reguliere bioscopen. Stormloop verzekerd.

2. 'Once Upon a Time in Hollywood' van Quentin Tarantino

Volgens de ene bron keert Quentin Tarantino met zijn negende film terug naar het true crime-genre en volgens de andere zijn de Manson-moorden waarrond alles draait alleen maar achtergrond of canvas. Tarantino, die zeven was in 1969, het jaar waarin het scenario zich afspeelt, heeft het over het weergeven van een niet langer bestaand hippie-achtig Los Angeles en Hollywood. Hij werkte vijf jaar aan het scenario en met het casten van Brad Pitt en Leonardo DiCaprio steekt hij Martin Scorsese een beetje naar de kroon. Wellicht werd daarom ook Al Pacino in het project betrokken. De rol van Sharon Tate ging naar Margot Robbie. Burt Reynolds werd eveneens gecast maar overleed voor de opnames. Cameraman Robert Richardson vindt de toon van de nieuwe Tarantino zowel “fris” als “moeilijk te omschrijven”. 

3. 'Sorry We Missed You' van Ken Loach

Berichten dat Ken Loach met film zou stoppen, zijn blijkbaar zwaar overdreven. Of heeft hij, na ‘I, Daniel Blake’ heimwee naar Newcastle? Want naar daar keert hij terug om het verhaal te vertellen van een man die een witte bestelwagen koopt om als pakjesbezorger te kunnen werken. Hij hoopt zo zijn familie wat financiële zekerheid te geven. Loach zou opnieuw in een echte voedselbank gedraaid hebben en zoals gebruikelijk deed hij een beroep op niet-professionele acteurs. Zo is zijn hoofdacteur een gewezen loodgieter. In zijn jongste film neemt de immens sociaal geëngageerde Loach de klusjeseconomie op de korrel en vraagt hij aandacht voor de talloze gezinnen die door middel van zero hour-contracten de eindjes aan elkaar moeten knopen.

4. 'Ad Astra' van James Gray

Nogmaals Brad Pitt! Denk maar niet dat onze filter op steracteurs is ingesteld. Voor een schare filmfans volstaat de naam James Gray om naar de bioscoop te trekken. Soms zijn de meningen verdeeld maar Gray raakt je met zijn films. Dat begon al bij ‘Little Odessa’ en daar voegde hij onder meer ‘The Yards’ en ‘The Immigrants’ aan toe. Van de stadsjungle ging het in ‘The Lost City of Z’ naar het echte Amazoneregenwoud. Vandaar naar ‘Ad Astra’, in casu Neptunus, is uiteraard een quantumsprong. Brad Pitt trekt er als ingenieur bij het leger naar toe op zoek naar zijn verdwenen vader en naar de reden waarom diens ruimtemissie mislukte. Tussendoor moet eveneens aan de redding van de aarde worden gedacht. Brad Pitt krijgt daarbij het gezelschap van onder meer Tommy Lee Jones en Donald Sutherland. ‘Ad Astra’ wordt getipt voor Cannes maar of de film, die thematisch wat gelijkenissen vertoont met de ‘Heart of Darkness’ van Joseph Conrad, tijdig af geraakt? Op het filmfestival van Marrakesh uitte juryvoorzitter Gray zijn twijfels.

5. 'The Truth' van Kore-eda Hirokazu

Mocht de selectie van James Gray in Cannes problematisch zijn dan zal de Koreaanse topper Kore-eda Hirokazu met veel plezier diens plaats innemen. En iedereen zal reikhalzend uitkijken naar de eerste niet-Japanstalige film van Hirokazu die met de kersverse Gouden Palm voor ‘Shoplifters’ in de hand Etan Hawke overtuigde om mee te werken aan zijn nieuwste film ‘The Truth’. Het scenario is gebaseerd op een toneelstuk dat Hirokazu zo’n vijftien jaar geleden schreef. Juliette Binoche komt samen met haar man, Etan Hawke, uit de VS naar Frankrijk terug om haar moeder terug te zien die een omstreden autobiografie publiceerde. Haar moeder, Catherine Deneuve, vertolkt daarnaast nog een rol in een sciencefictionfilm waarin ze eeuwig jong blijft. Kore-eda Hirokazu verandert weliswaar van taal maar blijft zijn geliefde topic, problematische familierelaties, trouw. Naar verluidt maken de mannen in het gezelschap niet zo’n beste beurt, niet zo verwonderlijk want Ludivine Sagnier versterkt nog het sterrenduo Deneuve-Binoche.

6. 'The Laundromat' van Steven Soderbergh

Steven Soderbergh is een beeldenstormer en dat zullen we geweten hebben. Tweemaal zelfs want vooraleer ‘The Laundromat’ er aankomt, is er nog een ‘High Flying Bird’, gedraaid met zijn iPhone. Soderbergh is immers een fan van technische snufjes en bewees dit met ‘Unsane’ al in 2018. In 2019 verdubbelt hij zijn aanvallen op de excessen van het kapitalisme. In ‘High Flying Bird’ gaat het om geld dat omgaat in de basketbalwereld en in ‘The Laundromat’ verfilmt hij het hele verhaal over The Panama Papers. Hij volgt de journalisten die meer dan elf miljoen artikels hebben doorgenomen gelinkt aan het witwassen van al dan niet crimineel geld. De storm die dat veroorzaakte is nauwelijks gaan liggen en een en ander gaf een boost aan de onderzoeksjournalistiek. Meryl Streep en Gary Oldman voeren een uitgebreide cast aan. Onze Matthias Schoenaerts staat prominent op de vierde plaats in de castinglist op IMDB. Netflix kreeg ‘The Laundromat’ zowat in de schoot geworpen van Steven Soderbergh. Geheel in de lijn van zijn verzet tegen de gevestigde studio’s die “toch niet willen investeren in intelligente producties met een middelgroot budget”.

7. 'Where did you go, Bernadette' van Richard Linklater

Weinig cineasten kunnen op zo’n speelse, slimme en intelligente filmische manier verhalen vertellen als Richard Linklater. Herinner u maar ‘Before Sunrise’, ‘Before Sunset’ en ‘Before Midnight’ of denk terug aan zijn onovertroffen ‘Boyhood’. In zijn jongste film heeft hij het over de aan pleinvrees lijdende Bernadette Fox. Zij voelt zich niet goed in haar vel en haat zowat alles en iedereen. Vooral de ouders van de kinderen op de school van haar dochter. Bij een geplande trip naar Antartica verdwijnt Bernadette plots van de radar. Er is iets onverwachts gebeurd... Wat er precies aan de hand is moet de dochter van Bernadette uitvlooien. De producerende studio stelt de Linklaterfans wel danig op de proef. De releasedatum van deze dramedy werd al een paar keer uitgesteld. Niet altijd een goed teken maar de uitzonderingen bevestigen de regel.

8. 'Little Women' van Greta Herwig

Deze reboot of herstart van Gillian Armstongs ‘Little Women’, gebaseerd op het gelijknamige boek van Louisa May Alcott uit 1868-1869, wordt nu al het kerstgeschenk van 2019 genoemd. De regie is in handen van Greta Gerwig die terecht hoge ogen gooide met haar ‘Lady Bird’. Twee hoofdvertolkers uit die film, Saoirse Ronan en Timothee Chalamet, vormen opnieuw een team met Greta Gerwig en het spreekt voor zich dat ze dat great vinden. Benieuwd hoe de spitante Gerwig de overgang van hedendaagse spirit en gevoeligheden zal maken naar een verhaal dat zich afspeelt tijdens en na de Amerikaanse burgeroorlog. De vier zusters March proberen hun zorgen te vergeten door toneelstukken te spelen die een van hen schreef. Daar blijft het niet bij want ze dromen van een betere wereld. Ze doen er alles aan om die te verwezenlijken. Bij Greta Gerwig gebeurt dat onder toeziend oog van onder andere Meryl Streep en Laura Dern. Wedden dat, onder de vele verfilmingen van het boek, dit de origineelste wordt?

9. Untitled Roger Ailes movie van Jay Roach

Met dit in de postproductiefase verkerende nog niet-getitelde project spelen we in op de #MeToo en sexual harassment actualiteit. Roger Ailes was de grote, onaantastbaar geachte, baas van Fox News tot hij door enkele vrouwelijke ondergeschikten beschuldigd werd van grensoverschrijdend gedrag. De namen van Megyn Kelly en Gretchen Carlson die hem ten val brachten, klinken vertrouwd in de oren. Ailes werd in 2016 tot ontslag gedwongen en werd adviseur van president Trump. Hij overleed in 2017. John Litgow vertolkt de rol van Ailes in de door Jay Roach geregisseerde film gebaseerd op een scenario van Charles Randolph. De A-list cast is er een om u tegen te zeggen. Nicole Kidman vertolkt de rol van Gretchen Carlson, Charlize Theron die van Megyn Kelly, Margot Robbie en Kate McKinnon zijn Fox-producers en Malcom McDowell neemt de rol van Rupert Murdoch voor zijn rekening. 

10. 'Sunset' van Lazslo Nemes

We veranderen van filter en kijken naar een film die uit 2018 dateert en bij ons nog in de zalen moet komen. Met zijn ‘Son of Saul’ schreef de Hongaarse cineast Lazslo Nemes een stukje filmgeschiedenis. Zijn tweede film ‘Sunset’ situeert hij in Boedapest. Een jonge vrouw Irisz ziet in 1913 hoe de wereld naar de verdoemenis gaat. We zijn op amper één jaar van het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Het filmisch huzarenstukje dat Nemes met zijn debuutfilm uithaalde, kan hij nu niet herhalen. Zijn techniek is nog altijd imposant maar men verwijt de film een gebrek aan focus. Waren de verwachtingen te hoog gespannen? 

11. 'Hellhole' van Bas Devos en 'Ahmed' van de gebroeders Dardenne

Om de internationale filmlijst nog een Belgisch tintje te geven, kiezen we voor ‘Hellhole’ van Bas Devos en voor ‘Ahmed’ van Jean-Pierre en Luc Dardenne. ‘Hellhole’ speelt zich af tijdens de naweeën van de aanslagen in Brussel en gaat over drie personages die met een en ander en vooral met zichzelf in het reine proberen te komen. In een sobere, indringende, meditatieve stijl legt Devos de zielenroerselen bloot van een dokter, een uit Algerije afkomstige allochtoon en een Italiaanse tolk. Hij kan daarbij rekenen op een topvorm verkerende cameraman Nicolas Karakatsanis. Indrukwekkend! ‘Hellhole’ gaat alvast in wereldpremière in de Panoramasectie van de Berlinale.

‘Ahmed’ van de gebroeders Dardenne gaat over een geradicaliseerde jongeman die op een plan broedt om een leraar te vermoorden nadat hij onder de indruk kwam van een heel letterlijke interpretatie van de Koran. Zoals gewoonlijk gaan de Dardennes de actualiteit niet uit de weg. Verwacht wordt dat ‘Ahmed’ in Cannes zal worden vertoond. Quasi zeker als de film afgeraakt.

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics