World soundtrack awards
Film Music Seminar
Film Music Seminar
Deel dit project

Waar studenten en professionals elkaar ontmoeten

Elk jaar organiseren Film Fest Gent en KASK - School of Arts Gent het Film Music & Sound Seminar, een evenement gericht op studenten film, (film)muziek en sound design om bij te leren over de artistieke samenwerking tussen filmmaker, componisten en/of sounddesigners.

 

Tijdens het Film Music Seminar op 17 oktober ging curator dr. Martine Huvenne in gesprek met tweevoudig Oscar-genomineerd componist Marco Beltrami. Aan gespreksonderwerpen alvast geen gebrek: Beltrami's imposante carrière staat bol van de indrukwekkende projecten waarvoor hij zijn grenzen als muzikant keer op keer verlegde. Het arsenaal van de Amerikaanse componist reikt van bombastisch, symfonisch werk tot elektronische soundtracks, waarvoor hij in de leer ging bij de Italiaanse avant-gardecomponist Luigi Nono.

Beltrami vervaagt vaak de lijn tussen verschillende stijlen en laat zich dikwijls inspireren door het geluid, wat voor een unieke sound zorgt. Beltrami werd wereldwijd bekend dankzij zijn werk voor de 'Scream'-franchise van Wes Craven. Zijn horror-scores zitten ook verweven in Guillermo Del Toro's 'Hellboy'. Maar Beltrami bindt zich niet aan één genre: ook regisseur Tommy Lee Jones' westerns 'The Three Burials of Melquiades Estrada' en 'The Homesman' voorzag hij van een eigenzinnige soundtrack. Zijn werk voor Oscarwinnaar 'The Hurt Locker' van Kathryn Bigelow levert stof voor een discussie over het verschil in een muzikale samenwerking met een mannelijke of vrouwelijke regisseur. In het recente werk van Beltrami valt John Krasinski's Golden Globe-nominee 'A Quiet Place' op. Hoe gaat een componist om met het scoren van een film die draait om de afwezigheid van geluid? 

Dichter bij huis vinden we het werk van Beltrami ook in films van de Franse regisseurs Bertrand Tavernier ('In The Electric Mist') en Jean-François Richet ('Mesrine'). Afsluiten doen we met een Belgische samenwerking. Michaël R. Roskam, die met Beltrami samenwerkte voor zijn Amerikaanse project 'The Drop', deelde zijn inzichten tijdens het laatste deel van het seminarie.

Vorige edities

  • 2018: Sound mixing and editing with Carter Burwell & Skip Lievsay
  • 2017: Jazz music in film with David Shire, Walter Murch, Joe Kraemer & Terence Blanchard
  • 2016: Music for Film / TV / Documentary with Jeff Beal, Jeff Russo, Ryuichi Sakamoto, Johan Grimonprez & Karsten Fundal
  • 2015: British Film Music: George Fenton, Craig Armstrong, Daniel Pemberton
  • 2014: French Film Music: Thierry Jousse & Bruno Coulais
  • 2013: Music for Films: team work? with Dirk Brossé, Rachel Portman & Dario Marianelli
  • 2012: Sound Design with Michel Schöpping
  • 2011: Sound Design and Editing with Walter Murch
  • 2010: Collaboration between composer & filmmaker: Stephen Warbeck
  • 2009: Composing for Asian Cinema with Shigeru Umebayashi
  • 2008: An audiovisual symbiosis: Gabriel Yared & Anthony Minghella
  • 2007: Relation between film music & sound: Mychael Danna, Steve Munro & Annabelle Pangborn
  • 2006: Film Music & Emotion? Willem Thijssen, Simon Lenski, Frank Duchêne, Johan Hoogewijs, Tom Kestens& Geoffrey Enthoven 
  • 2005: Music or no music? Larry Sider, Mart Van den Burken, Eavesdropper, Michael Weilacher, Silvia Defrance, Hans Spilaert, Frodo Kuipers
Online communicatie door Lavagraphics