11 22 okt. '22

Creatieve opdracht - Huisstijlvernieuwing Film Fest Gent

Film Fest Gent is het grootste internationaal filmfestival van België, met jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers. Het festival presenteert elk jaar in oktober ruim 100 langspeelfilms, 30 kortfilms en zet zijn schijnwerpers op de filmmuziek. Sinds 2001 worden de World Soundtrack Awards uitgereikt, een reeks internationale prijzen voor de beste soundtracks voor films, televisieseries en documentaires. Film Fest Gent ontvangt, naast het publiek, ook regisseurs, actrices en acteurs, filmjournalisten, producenten en filmdistributeurs. Zo is het festival een ontmoetingsplek tussen de filmindustrie en het publiek, met de collectieve beleving van cinema voorop.

Opdrachtbeschrijving

Film Fest Gent zoekt een creatief team om samen de huisstijl & de grafische en visuele vormgeving vanaf 2023 uit te zetten.

We zoeken een creatief team met expertise in grafische vormgeving, merkidentiteit, digital design, video, animatie en fotografie. De visuele vormgeving moet de communicatie van Film Fest Gent op alle kanalen (intern/extern) en platformen (off- en online) kunnen ondersteunen.

We zoeken een team met wie we een aantal jaren nauw kunnen samenwerken. Het is belangrijk dat we een geïntegreerd proces kunnen uitzetten: uit de huisstijl en de campagnebeelden volgt vormgeving voor allerlei offline toepassingen (brochures & flyers, inkleding festivallocaties, print-ads…), voor online toepassingen (site, nieuwsbrieven, social media, digitale advertenties, …) en audiovisuele campagnetoepassingen (festivalspot, aanloopgeneriek, winnaarspancartes, …).

De samenwerking volgt een bepaald ritme dat bepaald wordt door de festivaldatum in oktober. De opstart van de campagnes gebeurt doorgaans in februari-maart, lancering van de campagnebeelden volgt vanaf april. De uitwerking van de campagne in aanloop naar de festivaleditie is intens in de maanden augustus-september.

Deelname aan oproep + timing

Intekenen voor de oproep kan tot en met 30 juni 2022 door te mailen naar kim@filmfestival.be (onderwerp: rebranding FFG).

Hierbij wordt een korte presentatie van het creatief team gevraagd + motivatie (maximaal 1 A4) voor deelname aan de oproep.

Na intekenen bezorgt Film Fest Gent de deelnemers een creatieve briefing + moodboards + het overzicht van wat er tijdens een samenwerking aan grafische en audiovisuele opmaak zoal verwacht wordt. Zo kan er een beter beeld gevormd worden van alle toepassingen waar een huisstijl van Film Fest Gent op losgelaten wordt.

Na intekenen verwachten we een bondige conceptpitch. We reserveren hiervoor de week van 4 tot 8 juli 2022. De pitch zal in persoon voorgesteld en toegelicht kunnen worden op het kantoor van Film Fest Gent.

Uit de voorgestelde concepten selecteert Film Fest Gent vervolgens drie ideeën die verder verfijnd kunnen worden. In deze fase wordt een werkbudget van 2.000 euro ter beschikking gesteld per voorstel dat verder verfijnd wordt.

De uitgewerkte voorstellen kunnen toegelicht worden in de week van 14 tot 18 november 2022. Film Fest Gent maakt daaruit de finale keuze eind november 2022, om een samenwerking te kunnen opstarten vanaf januari 2023.

Contact & info

Kim Verthé

Kim Verthé

Pers & Communicatie

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over het festival, de films en de filmmakers, en onze activiteiten doorheen het jaar?

Deze website gebruikt cookies om jouw surfervaring gemakkelijker en aangenamer te maken en om de inhoud van de websites beter af te stemmen op jouw behoeften en voorkeuren. Je kan de installatie van cookies weigeren, maar dan zullen sommige onderdelen van onze websites niet of niet optimaal werken. Lees meer.

Je browser voldoet niet aan de minimale vereisten om deze website te bekijken. Onderstaande browsers zijn compatibel. Mocht je geen van deze browsers hebben, klik dan op het icoontje om de gewenste browser te downloaden.