World soundtrack awards

COVID-19: Info en maatregelen vind je hier

 
Vitalina Varela
Gearchiveerd: Vitalina Varela (2019)

regisseur: Pedro Costa

Met: Vitalina Varela, Ventura, Manuel Tavares Almeida, e.a.

Gearchiveerd
duur: 124 minuten
Drama, Avant-Garde / Experimenteel

Officiële Selectie - In Competitie

Op woensdag 21 oktober gaat Pedro Costa met Stoffel Debuysere van Courtisane in gesprek over de kunst van verzet in een diepgaande Director's Talk.

Toen Pedro Costa voor Ossos (1997) een eerste keer naar Fontainhas trok, een sloppenwijk in Lissabon waar straatarme Portugezen en hopeloze Kaapverdische immigranten verzamelen om er in erbarmelijke omstandigheden te overleven, wist de Portugese cineast niet dat dit grimmige territorium voor de komende twee decennia zijn werkterrein zou worden. In de films die daarna volgden - In Vanda's Room (2000) en Colossal Youth (2006) - schetste hij deze wijk terwijl ze voor zijn ogen verdween en diens inwoners naar zielloze appartementsblokken verhuisden. Uiteindelijk bleef er enkel "vuiligheid, onkruid en ratten" over volgens Ventura, de inwoner die Costa in Colossal Youth en Horse Money (2014) volgde en ook nu weer opduikt in Vitalina Varela.

Maar in Pedro Costa's vijfde trip door de (verdwenen) achterbuurt staat deze oude bouwvakker niet langer centraal, wél de sombere Vitalina Varela - een oudere dame die zichzelf speelt en eerder al in Horse Money verscheen. Nu het eens door arme immigranten, junkies en sekswerkers bevolkte Fontainhas ontbonden is, graaft Costa immers graag dieper in het verleden van de Kaapverdische immigranten die er ooit woonden, zoals Varela. Dertig jaar geleden trouwde zij in Kaapverdië. Omdat haar man in Portugal een beter toekomst voor hen zag, verliet hij Varela en beloofde hij haar op te pikken wanneer hij in Lissabon zijn zaakjes op orde had. Dertig jaar later koopt de ontgoochelde vrouw eindelijk haar vliegticket om haar man op te zoeken. Ze komt te laat. "Je echtgenoot is enkele dagen geleden begraven", klinkt het als ze net is geland. "Portugal heeft jou niets meer te bieden."

En dat 'niets' wordt in Costa's werk een mysterieus en hypnotiserend web van mijmeringen, dromen en visioenen over postkoloniale verledens die in een spookachtig karakter baden. Dat is ook niet zo gek voor een een cineast die zijn shots liefst een schilderachtige dimensie geeft door middel van clair-obscur fotografie en die bekend staat voor zijn liefde voor oude B-horror en de Franse cultcineast Jacques Tourneur, op wiens zombiefilm I Walked with a Zombie Costa's Down to Earth (1995) deels is gebaseerd. Die unieke mix van stijlen, invloeden en vastberadenheid maakt de Portugese cineast vandaag tot een van de eigenzinnigste Europese filmauteurs die het festivallandschap bevolken.

Een mysterieus en hypnotiserend web van mijmeringen, dromen en visioenen over postkoloniale verledens die in een spookachtig karakter baden.

Credits

regisseur: Pedro Costa
producent: Abel Ribeiro Chaves
scenario: Pedro Costa, Vitalina Varela
montage: Vítor Carvalho, João Dias
fotografie: Leonardo Simões
geluid: Hugo Leitão

productiehuis: OPTEC Filmes

Meer info

dialoog: Portugees
ondertitels: Nl/Eng ond.
Land: Portugal
jaar: 2019

Filmografie

PEDRO COSTA: É Tudo Invenção Nossa (1984, short), O Sangue (1989), Casa de Lava (1994), Ossos (1997), In Vanda's Room (2000), Cinéma, de notre temps (2001, TV series), Where Does Your Hidden Smile Lie? (2001), 6 Bagatelas (2001, short), The End of a Love Affair (2003, short), Ne change rien (2005, short), Colossal Youth (2006), State of the World (2007, segment), Memories (2007, segment), Change Nothing (2009), O nosso Homem (2010, short), Centro Histórico (2012, segment), Horse Money (2014), Vitalina Varela (2019).

Technical Specs

klank: Stereo 5.1
formaat: DCP

Andere festival films van regisseur Pedro Costa

2006:Colossal youth

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -

In samenwerking met


Supported by
Online communicatie door Wisefools