Als Ozu soms de meest Japanse van alle Japanse regisseurs wordt genoemd, dan is actiespecialist Masato Harada (1949) de meest Amerikaanse (een aantal van zijn films spelen zich ook af in de VS). In deze remake van Kihachi Okamoto's 'Japan's Longest Day' (1967) duikt hij nochtans diep in een nog altijd controversieel moment van de moderne Japanse geschiedenis: de weinig bekende achtergrond van Japans overgave in de oorlog in de Stille Zuidzee. Harada bewijst zijn groot talent om complexe politieke intriges en samenzweringen fors en overzichtelijk uit de doeken te doen in deze meeslepende reconstructie van de dramatische dagen waarop over het lot van de natie wordt beslist. Terwijl politieke en militaire leiders het pad effenen voor de vrede, beraamt een fanatieke militaire fractie een coup uit verzet tegen het feit dat Keizer Hirohito aan zijn goddelijke status moet verzaken, zich moet schikken naar het Amerikaanse opperbevel en in een (vooraf opgenomen) radioboodschap de Japanse nederlaag zal aankondigen. (P.D.)
BENTO BOX LUNCH
Voor wie zijn lunch na deze Japanse film ook in Japanse stijl wil, bieden we na de voorstelling op maandag 17/10 de kans om een bento box te bestellen (te verkrijgen in Cafelinni - Festivalplein Kinepolis).
Deze box met overheerlijke groenten, vlees en vis wordt aangeboden door Gohan catering
Wees snel, max. 60 lunchboxen per vertoning!
Lunch: 15€ (zonder filmticket) - KLIK HIER om je Bento Box te reserveren
Film Fest @ UGent
Wetenschap op het filmfestival? Dat kan! De UGent en Film Fest Gent slaan dit jaar de handen in elkaar en bieden een uniek, verdiepend programma aan. Zo ruilen proffen hun auditorium in voor een cinemazaal tijdens de 'Film Fest UGent Sessies', waar ze een film tonen en lesgeven over thema's die aansluiten bij hun vakgebied. Is er een Wetenschapscafé ober rampenfilms en delen filmproducent Peter De Maegd en theoretisch fysicus Karel Van Acoleyen hun passie voor wetenschap en film met een publiek in de talk Dr. Film Or How I Learend to Love The Photon.
De vier ochtendsessies bestaan uit een korte inleiding, de film- vertoning en een nabespreking.
17/10 The Emperor in August (Masato Harada, 2015) prof. dr. Christian Uhl (Arts and Philosophy)
18/10 Austerlitz (Sergei Loznitsa, 2016) prof. dr. Daniel Biltereyst (Film and Media Studies)
19/10 A Serious Game (Pernilla August, 2016) prof. dr. Sophie Wennerscheid & prof. dr. Daan Vandenhaute (Arts and Philosophy)
20/10 Shadow World (Johan Grimonprez, 2016) 10:00 prof. dr. Christel Stalpaert (Performing Arts and Media) + mogelijkheid tot het volgen van aansluitend symposium 'If you don't let us dream, we won't let you sleep' over wapenhandel in Vooruit, inclusief lunch.
Voor de ochtendsessies geldt de reguliere ticketverkoop. De dagprijs van 20/10 bedraagt €8.
regisseur: Masato Harada
componist: Harumi Fuki
Met: Kôji Yakusho, Masahiro Motoki, Tsutomu Yamazaki, e.a.
Credits
regisseur: Masato Haradacomponist: Harumi Fuki
producent: Hirotaka Aragaki
scenario: Masato Harada based on the novel by Kazutoshi Handô
montage: Eugene Harada
fotografie: Takahide Shibanushi
productiehuis: Shochiku Company
Meer info
dialoog: Japansondertitels: Nl/Eng ond.
Land: Japan
jaar: 2015
Filmografie
MASATO HARADA (1949): Saraba eiga no tomoyo: Indian samaa (1979), Uindii (1984), Paris/Dakar 1500 (1986), O-nyanko za mûbî Kiki ippatu! (1986), Saraba itoshiki hito yo (1987), Gunhed (1989), Tuff 5 (1992), Painted Desert (1993), Kamikaze Taxi (1995), Rowing Through (1996), Bounce Ko Gals (1997), Spellbound (1999), Inugami (2001), Totsunyûseyo! Asama sansô jiken (2002), Bluestockings (2005), The Suicide Song (2007), The Shadow Spirit (2007), Climbers High (2008), Chronicle of My Mother (2011), Return (2013), Kakekomi (2015), The Emperor in August (2015), Sekigahara (2017).