
Wie een rode draad in Harald Zwarts oeuvre hoopt te vinden, is eraan voor de moeite. Na zijn carrière als videoclipregisseur voor de Noorse muziekgroep A-ha stippelde de Noors-Nederlandse cineast een grillig parcours uit dat hem langs komedies als 'The Pink Panther 2' leidde, drama's als 'The Karate Kid' bracht en in de regiestoel van young-adult-fantasy 'The Mortal Instruments: City of Bones' hees. Met het epische, op feiten gebaseerde oorlogsdrama 'The 12th Man' gooit hij het nu over een heel andere boeg. In dit beklemmende verhaal over Jan Baalsrud, een Noorse verzetsstrijder die samen met elf anderen door de nazi's werd opgepakt maar als enige weet te ontsnappen, groeit Zwart immers boven zichzelf én de besneeuwde, prachtig in beeld gebrachte Noorse bergtoppen uit. Dankzij z'n ongewone achtergrond loopt hij immers vlot om de platgetreden paden van het oorlogs- en overlevingsdrama heen. (J.D.B)