
Jia Zhang-ke en Walter Salles - ogenschijnlijk een vreemd duo - braken beiden door op de Berlinale van 1998. 'Central do Brasil' won de Gouden Beer en langspeeldebuut 'Xiao Wu' ('The Pickpocket') verblufte velen, Salles incluis. Hij volgt als bescheiden en buitenbeeldse metgezel de Chinese cineast die de voorbije decennia dé chroniqueur bleef van zijn snel veranderende heimat. Jia keert terug naar Fenyang, zijn geboortedorp uit de Hometown-trilogie ('Xiao Wu', 'Platform', 'Unknown Pleasures'). Hij bezoekt filmlocaties met de acteurs, ontmoet jeugdvrienden en familie. De documentaire is gefilmd vóór 'Mountains May Depart', de opnieuw deels in Fenyang opgenomen film die vorig jaar in Gent te zien was. Medewerkers, zoals zijn vaste cameraman, beschrijven Jia's werkmethodes. De inkijk waar cinefielen tuk op zijn dus, maar dankzij de filmfragmenten evenzeer een introductie tot een essentieel oeuvre. (R.D.)