
Hoe een eerlijke, rechtschapen man niet opgewassen blijkt tegen een gewetenloze, corrupte maatschappij. Dat is de grimmige boodschap die 'Glory' uitdraagt, een vlijmscherpe diagnose van de toestand van het moderne Bulgarije. Regisseurs Kristina Grozeva en Peter Valchanov, de makers van het al even spannende en inzichtrijke 'The Lesson', begeven zich narratief op gelijkaardig terrein en werken met ongeveer dezelfde getalenteerde acteurs als in hun debuutfilm. Maar ze hanteren de naturalistische stijl van de gebroeders Dardenne - documentair realisme, een traag verteltempo -, waarin de sociale realiteit een schrijnende dimensie krijgt. De film vertelt het verhaal van de nederige spoorwegwerker Tzanko Petrov, die een rustig leven leidt met alleen zijn konijnen als gezelschap. Op een ochtend treft hij een stapel geld aan op de sporen en verwittigt hij meteen de politie. Hij wordt geprezen als een held, maar door zijn collega's bespot als een idioot, omdat hij het geld niet in eigen zak steekt. Het Ministerie van Transport - dat verwikkeld is in een corruptieschandaal - ruikt de kans om met de barmhartige samaritaan te pronken op televisie en zo hun imago van machtshongerige instantie bij te stellen. Ze schenken hem met veel bombarie een nieuw horloge. De vrouw die de hele schertsvertoning organiseert, is de ambitieuze spindoctor Julia Staikova, een workaholic die haar jachtige professionele leven probeert te combineren met dagelijkse vruchtbaarheidsbehandelingen, vaak tot ergernis van haar echtgenoot. Nochtans is Tzanko ook niet bepaald de ideale Bulgaarse poster boy: hij loopt er wat sjofel en onverzorgd bij, en lijdt aan een chronische vorm van stotteren. Julia rukt Tzanko's huidige horloge - een geschenk van zijn vader - van zijn pols, niet wetende dat ze hem op die manier ook van zijn sentimentele waarde berooft. 'Glory' herenigt regisseurs Grozeva en Valchanov met hun 'The Lesson'-hoofdrolspeelster Margita Gosheva, een actrice die nooit teleurstelt. De Julia die zij vertolkt is een koelbloedige vrouw, die een beetje doet denken aan Faye Dunaways door kijkcijfers geobsedeerde personage in de sublieme mediasatire 'Network'. 'Glory' is de tweede film in een geplande trilogie. "Het verbindende element is het thema van de stille rebellie van de kleine persoon tegen de zielloze en cynische wereld waarin we leven," aldus Kristina Grozeva. (A.I.)