World soundtrack awards
Film Fest Gent - Film Music Seminar
Gearchiveerd: Film Music Seminar

Gearchiveerd
duur: 180 minuten

Het Film Music Seminar is een unieke kans om bij te leren van een grootmeester in de filmmuziek. Curator dr. Martine Huvenne gaat in gesprek met tweevoudig Oscar-genomineerd componist Marco Beltrami. Aan gespreksonderwerpen alvast geen gebrek: Beltrami's imposante carrière staat bol van de indrukwekkende projecten waarvoor hij zijn grenzen als muzikant keer op keer verlegde. Het arsenaal van de Amerikaanse componist reikt van bombastisch, symfonisch werk tot elektronische soundtracks, waarvoor hij in de leer ging bij de Italiaanse avant-gardecomponist Luigi Nono.

Beltrami vervaagt vaak de lijn tussen verschillende stijlen en laat zich dikwijls inspireren door het geluid, wat voor een unieke sound zorgt. Beltrami werd wereldwijd bekend dankzij zijn werk voor de 'Scream'-franchise van Wes Craven. Zijn horror-scores zitten ook verweven in Guillermo Del Toro's 'Hellboy'. Maar Beltrami bindt zich niet aan één genre: ook regisseur Tommy Lee Jones' westerns 'The Three Burials of Melquiades Estrada' en 'The Homesman' voorzag hij van een eigenzinnige soundtrack. Zijn werk voor Oscarwinnaar 'The Hurt Locker' van Kathryn Bigelow levert stof voor een discussie over het verschil in een muzikale samenwerking met een mannelijke of vrouwelijke regisseur. In het recente werk van Beltrami valt John Krasinski's Golden Globe-nominee 'A Quiet Place' op. Hoe gaat een componist om met het scoren van een film die draait om de afwezigheid van geluid?

Dichter bij huis vinden we het werk van Beltrami ook in films van de Franse regisseurs Bertrand Tavernier ('In The Electric Mist') en Jean-François Richet ('Mesrine'). Afsluiten doen we met een Belgische samenwerking. Michaël R. Roskam, die met Beltrami samenwerkte voor zijn Amerikaanse project 'The Drop', deelt zijn inzichten tijdens het laatste deel van het seminarie.

Credits

Meer info

Technical Specs

formaat: TALK
Online communicatie door Lavagraphics