World soundtrack awards

COVID-19: Info en maatregelen vind je hier

 
Film Fest Gent - Film Music Seminar with Gabriel Yared (cancelled)
Gearchiveerd: Film Music Seminar with Gabriel Yared (cancelled)

Gearchiveerd
duur: 150 minuten
Muziek/Musical

Het internationale live muziek-industrie programma werd afgelast omwille van de huidige omstandigheden. Mensen die een ticket kochten zullen persoonlijk gecontacteerd worden voor een terugbetaling. 

In de leer gaan bij een grootmeester in de filmmuziek doe je niet elke dag. Daarom is het Film Music Seminar een unieke kans om inzicht te krijgen in de methodiek en de artistieke praktijk van een maestro uit de filmmuziekwereld. Curator dr. Martine Huvenne, experte op het vlak van muziek en geluid in film, verwelkomt de Oscarwinnende componist Gabriel Yared voor een uitvoerig gesprek.

Voor stiltes hoeven we niet te vrezen. De Libanees-Franse componist is al decennialang bezig met het uitbouwen van indrukwekkend oeuvre en kan er ook nog eens bevlogen over vertellen. Gabriel Yared ontvangt dit jaar de Lifetime Achievement Award van de World Soundtrack Academy. Volledig terecht als je weet dat zelfs vandaag Yared blijft verrassen en zijn muzikale gewicht in de schaal legt voor The Life Ahead van Edoardo Ponti, die de Italiaanse filmster Sophia Loren terug naar het grote doek brengt. Hij leverde ook de score af voor Broken Keys van Jimmy Keyrouz, die het label Sélection Cannes 2020 draagt. Yared staat nog altijd elke dag op met muziek van J.S. Bach op de achtergrond, kwestie van de dag perfect te beginnen.

Het verhaal van de componist is een roman waard. Als kind kwam Yared niet uit een muzikale familie, maar de lessen accordeon vulde hij snel aan met piano-en orgellessen. Hij hield ervan om partituren te lezen en te ontcijferen. Toch wist Yared dat hij geen groot uitvoerend musicus zou worden. Op zijn twintigste trok hij naar Parijs, schreef zich in in de École Normale de Musique de Paris en studeerde er compositie bij niemand minder dan Henri Dutilleux en orchestratie bij Maurice Ohana. Het bracht hem tot bij de Franse chanson. Yared werkte samen met o.a. Charles Aznavour, Gilbert Bécaud, Françoise Hardy...

De echtgenoot van Hardy bracht hem in contact met de nouvelle vague-cineast Jean-Luc Godard. Die gaf hem carte blanche voor de score van Sauve qui peut la vie (1980). Ondanks de geprezen scores voor films als 37°2 le matin, Camille Claudel, The English Patient, Das Leben der Anderen en Judy, vat Yared elk filmproject nog op als een nieuwe uitdaging.

Hoe benadert Yared het componeren voor films? Wat is het verschil tussen zijn diverse samenwerkingen met pakweg Jean-Luc Godard, Jean-Jacques Annaud, Xavier Dolan en de betreurde Anthony Minghella? Waarom vindt hij het zo belangrijk om vroeg bij het proces betrokken te zijn? Waarom werkt hij liever vanuit een script en gesprekken met de regisseur dan vanuit een beeldmontage? Hoe verhoudt hij zich tot de traditionele muziek of de popmuziek, die ook een rol spelen in de films waar hij muziek voor schrijft? Genoeg stof voor een boeiend seminarie!

Credits

Meer info

dialoog: Engels

Technical Specs

formaat: TALK

In samenwerking met


Supported by
Online communicatie door Wisefools