Regieduo Straub & Huillet maakt naar het dagboek van de tweede vrouw van Bach niet louter een portret van de componist, maar vindt veeleer een nieuwe benadering om beeld en muziek te combineren zonder dat het één de illustratie van het ander wordt. De rigide esthetiek maakt er een mijlpaal van in de minimalistische filmexpressie, waar ook een bezwerende kracht van uitgaat. Bach en zijn muzikanten worden niet gespeeld door acteurs, maar door muzikanten die op echte antieke instrumenten en op de echte historische plekken (huizen, kerken, kastelen en kapellen) de muziek glorieus uitvoeren. Dit moet een van de meest rigoureuze films ooit zijn. De visuele strengheid gaat gepaard met een grote emotionele sereniteit. Straub, Fransman van geboorte, tekende met deze film voor hét meesterwerk van de avant-gardestrekking uit de Nieuwe Duitse Cinema en beïnvloedde ook de Spartaanse eerste films van Rainer Werner Fassbinder.
FFG TALKIE @ DE KROOK
Op donderdag 15 oktober om 12:30 gaat curator van het retrospectieve luik, Patrick Duynslaegher, in gesprek met docente filmgeschiedenis Anke Brouwers over het programma van twaalf klassiekers uit de Nieuwe Duitse Cinema van de jaren '70.
Gratis mits reservatie via deze link