World soundtrack awards
Atlantique
Gearchiveerd: Atlantique (2019)

regisseur: Mati Diop

componist: Fatima Al Qadiri
Met: Abdou Balde, Aminata Kane, Ibrahima Mbaye, e.a.

Gearchiveerd
duur: 104 minuten
Drama, Zombie

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - Atlantique

Op het filmfestival van Toronto werd de Frans-Senegalese regisseur Mati Diop onlangs in de bloemetjes gezet als "een opkomend vrouwelijk talent dat de filmindustrie de juiste richting uitstuurt." De reden voor al dat lof was niet omdat ze zo'n tien jaar geleden als actrice debuteerde in '35 Shots of Rum', Claire Denis' ode aan Yasujirō Ozu, of omdat ze toevallig de dochter van de Senegalese muzikant Wasis Diop is. Neen. Ze werd er bekroond omdat ze met haar aangrijpende langspeeldebuut 'Atlantique' de eerste zwarte vrouw is die ooit de officiële Cannes-competitie haalde. Hoewel ze naast de Gouden Palm greep, die naar Bong Joon-ho ging, won ze de Grand Prix du Jury met haar surreële vluchtelingendrama.

Dat Diop sindsdien met daar debuut overal lof oogst, komt niet uit de lucht gevallen. Zij die haar kortfilms zagen, wisten namelijk al langer wat de cineaste bezighoudt en wat ze in haar mars heeft. Tien jaar geleden maakte de Parisienne met 'Atlantiques' per slot van rekening al een korte docu die naast een gelijkaardige titel ook inhoudelijke gelijkenissen vertoont met haar eerste feature. Terwijl ze toen gevluchte mannen afluisterde die in bijna spirituele bewoordingen over hun hachelijke boottocht naar een beter leven praatten, zoomt de filmmaker nu in op de andere slachtoffers van de vluchtelingencrisis: de vrouwen die hun mannen uitzwaaien wanneer die aan hun oversteek beginnen.

In dit geval is die achterblijver de 17-jarige Ada (Mame Bineta Sane). Zij moet afscheid nemen van Souleiman, haar liefje dat als bouwvakker aan een groot project in de Senegalese hoofdstad werkt. Omdat zijn baas geldproblemen heeft, begint Souleiman te twijfelen: stapt hij niet beter in een krakkemikkig bootje om naar een beter leven in Spanje te varen dan te werken voor iemand die nooit zal betalen? Als Ada hem op een dag niet meer vindt, vermoedt ze dan ook dat hij vertrokken is en slaat de eenzaamheid en onzekerheid toe. Die neerslachtigheid wordt mooi vertaald in de melancholische fotografie van Claire Mathon ('L'inconnu du lac'), die eerst een verleidelijk en mysterieus sfeertje uitstraalt om daarna te verkillen tot een angstaanjagende, zelfs spookachtige stemming.

Dat Diop met daar debuut overal lof oogst, komt niet uit de lucht gevallen. Zij die haar kortfilms zagen, wisten namelijk al langer wat de cineaste bezighoudt en wat ze in haar mars heeft.

Credits

regisseur: Mati Diop
componist: Fatima Al Qadiri
producent: Michel Merkt
scenario: Mati Diop, Olivier Demangel
montage: Aël Dallier Vega
fotografie: Claire Mathon
geluid: Benoit De Clerck

productiehuis: Frakas Productions

Meer info

dialoog: Wolof
ondertitels: Nl/Fr ond.
land: Frankrijk - Senegal - België
jaar: 2019

Filmografie

MATI DIOP (1982): Atlantiques (2009, short), Snow Canon (2011, short), Big in Vietnam (2012, short), A Thousand Suns (2013, short), Liberian Boy (2015, short), Atlantique (2019).

Technical Specs

formaat: DCP
kader: 1:1,66
Online communicatie door Lavagraphics