World soundtrack awards
Live Track Cinema: Hi Hawaii presenteert ‘Songs from the Second Floor’
Gearchiveerd: Live Track Cinema: Hi Hawaii presenteert ‘Songs from the Second Floor’
dinsdag 3 dec 2019
Live Track Cinema
Gearchiveerd

Live Track Cinema is een initiatief van KASKcinema, Democrazy en Film Fest Gent, waarin pop- en rockmuzikanten uitgenodigd worden om beeld en muziek op een creatieve manier samen te brengen. Geen typische concert- of filmbeleving, maar audiovisueel op scherp waardoor muziek én film een extra dimensie krijgen. Voor Live Track Cinema heeft de band Hi Hawaii een nieuwe soundtrack bij de bekroonde film Songs from the Second Floor van Roy Andersson gecreëerd.

Hi Hawaii is het Brussels ExperimentalFizzPopExplosionduo van muzikale veelvraten Jens Bouttery (drums, keys, vocals) en Lennart Heyndels (bas, keys, vocals). Ze surfen op hun multi-linguïstische muzikaliteit van free jazz tot moderne klassiek, popmuziek, theater- en filmmuziek. De kern van Hi Hawaii draait om catchy popsongs, meezingbare drum-bass-synth-sing-a-longs, met daaromheen een hoop aan ongebreidelde improvisaties en wilde solo's. Hun teksten bevatten een goeie portie zelf-spot, absurdisme en liefde voor de underdog.

Roy Anderssons 'Songs from the Second Floor' is doorspekt van tragikomiek, ironie en een ode aan het menselijke falen - Hi Hawaii

Met internationaal gelauwerde filmtitels als ‘You, the Living’, ‘Songs from the Second Floor’ en ‘A Pigeon Sat on a Branch, Reflecting on Existence’, wordt Roy Andersson wel vaker de Zweedse grootmeester van het droefkomische absurdisme genoemd. Anderssons camera registreert al achttien jaar bewegingloos desolate keukens, slaapkamers, bars en gangen vol gesloten deuren. Zijn kleurenpalet is miserabel groen, grijs en crème.

In ‘Songs from the Second Floor’ (2000) maakt Andersson een gestileerde, geabstraheerde vorm van de dagelijkse banale werkelijkheid door een reeks personages (vooral oudere mannen, met bleke, uitgestreken gelaten) te laten opdraven in los naast elkaar geplaatste scènes. Ze hebben het niet makkelijk in een absurde, eenzame wereld waarin alles koopwaar is geworden.

Het absurdisme doet soms denken aan Monty Python of Jiskefet, maar dan veel ernstiger, consequenter en verontrustender. Via zijn poëtische filmtaal, weerspiegelt Roy Andersson een stevige vorm van maatschappijkritiek: er is duidelijk is goed mis met de wereld. Economisch, maar vooral ook moreel.

In 2000 werd de film bekroond met de juryprijs op Filmfestival van Cannes.

Data & locaties

  • 3 december 2019: Cultuurcentrum Mechelen (RAND!)
  • 13 november 2019: Cinema Lumière, Brugge (AMOK)

Reeds afgelopen:

  • 10 augustus 2019: Sluispark, Leuven - gratis
  • 23 januari 2019: Budascoop, Kortrijk
  • 7 januari 2019: Cinema Galeries, Brussel
  • 10 december 2018: The Roxy Theatre, Koersel
  • 3 december 2018: KASKcinema, Gent (Belgische première)

Met steun van VAF & Stad Gent

Online communicatie door Lavagraphics