Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Oostende toont zestigtal filmpremières
Oostende toont zestigtal filmpremières Filmnieuws
deel dit artikel

Tussen twee Vlaamse films in, de openingsfilm ‘Everybody Happy’ van Nick Balthazar en de slotfilm ‘La vie devant nous’ van Nathalie Teirlinck, worden op het tiende filmfestival van Oostende een zestigtal films in première vertoond. Het festival heeft op diverse Oostendse locaties plaats van 7 tot 17 september 2016. Acteur Kevin Janssens is dit jaar “master” van het festival en Polen fungeert als gastland.

Onder de films die Oostende als springplank naar de bioscoop gebruiken, citeren we naast ‘Everybody Happy’ onder meer ‘Juste la fin du monde’ van Xavier Dolan waarin de Canadese cultregisseur een terminaal zieke schrijver ten tonele voert die zijn familie bezoekt om zijn nakende dood aan te kondigen. In ‘Captain Fantastic’ van Matt Ross heeft hoofdacteur Viggo Mortensen zich met vrouw en kinderen in een bos teruggetrokken maar als zijn vrouw sterft wordt hij gedwongen zijn eigen paradijs te verlaten. Tom Hanks speelt in ‘A Hologram for the King’ een Amerikaans  zakenman die naar Saoedi-Arabië vertrekt om er met de koning de deal van zijn leven te sluiten. Tom Tykwer voert de regie. ‘Death in Sarajevo’ herinnert er ons aan dat het honderd jaar geleden is dat aartshertog Franz Ferdinand in Sarajevo werd vermoord. In die stad houdt het Hotel Europa zich klaar om dat met een toneelvoorstelling te herdenken. In ’24 Weeks’ volgt Anne Zohra Berached nogal klinisch een koppel dat een kindje verwacht dat een ernstige hartafwijking heeft én aan het syndroom van Down lijdt. Kiezen ze voor een laattijdige abortus?  ‘Le confessioni’ van Roberto Ando komt nog tijdens het festival in omloop. Deze metafysische thriller speelt zich af tijdens een vergadering van de G8. De top is nauwelijks begonnen of de voorzitter van het Internationaal Monetair Fonds pleegt zelfmoord. Hij ging wel de avond voordien te biecht bij een monnik die te gast is op de top. Zal de monnik een geheim verklappen?

‘Le Confessioni’ maakt ook deel uit van de “Look” sectie van het festival. Dat competitieluik focust op de visuele kwaliteiten van een film zowel op het vlak van production design als op het vlak van de fotografie. Beide aspecten worden bekroond en daarnaast deelt een internationale jury onder leiding van de Ijslandse regisseur Grimur Hakonarson (‘Rams’) nog een “beste film”-prijs uit aan een van de zes deelnemende films. Naast ‘Le Confessioni’ maken ook nog ‘The Handmaiden’ van Park Chan-Wook en ‘United States of Love’ van Tomasz Wasilewski deel uit van de door curator Nikolaj Nikitin gemaakte Look- selectie.

Deze laatste film heeft echter niets van de VS te maken. Integendeel, de film is een beetje het vlaggenschip van de Poolse bijdrage tot het festival. ‘United States of Love’ speelt zich af in het Polen van 1990, een periode die gekenmerkt werd door een begin van vrijheid maar ook getemperd werd door onzekerheid over de toekomst. Vier vrouwen besluiten in die tijd om nieuwe wegen in te slaan en gooien hun levensroer om. Andere Poolse titels zijn onder andere ‘Strange Heaven’ van Dariusz Gajewksi,  waarin een  Poolse vluchtelinge samen met man en dochter naar Stockholm verhuist.
‘Strange Heaven’ geeft een Pools accent aan de afdeling “Taste of Europe”. Daarin vertoont het filmfestival van Oostende zes films die in eigen land succes kenden maar nooit onze zalen bereikten. Uit Ijsland komt in dat verband de coming-of-age film ‘Sparrows’ en uit Hongarije krijgt Oostende de surrealistische Hongaarse ‘Parents’ te zien. Met de Noorse ‘Welcome to Norway’ komt de vluchtelingenproblematiek aan bod want het hoofdpersonage Petter Primus bouwt zijn hotel om tot een asielcentrum. Maar hij kijkt op van wat daar allemaal bij komt kijken. Juryvoorzitter van dit festivalluik is Sebastien Dewaele bekend van ‘Eigen Kweek’ en van ‘Bevergem’.

Tot de taken van de “master” van het festival behoort het maken van een eigen, meestal uit klassiekers, bestaande filmselectie. Kevin Janssens, bekend van ‘Windkracht 10’ tot ‘D’Ardennen’ opteerde onder meer voor ‘Cassablanca’, ‘Apocalypse Now’, ‘Heat’, ‘Carlito’s  Way’, ‘On the Waterfront’, ‘Raging Bull’.

Tussen de filmvertoningen door maakt het festival onder meer tijd voor gesprekken met acteurs en regisseurs en krijgen filmschoolstudenten de kans om hun nieuw project te pitchen voor een jury. Aan deze projectencompetitie zijn geldprijzen verbonden.

In het kader van de Oostendse steun aan talent van eigen bodem worden opnieuw de Ensor filmprijzen uitgereikt. Dat gebeurt op het Gala van de Ensors op 16 september 2016 in Kursaal Oostende. ‘D’Ardennen’ van Robert Pront verzamelde de meeste nominaties gevolgd door ‘Belgica’ van  Felix van Groeningen.

www.filmfestivaloostende.be

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics