Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
One Shot Cinema maart: THE MIDNIGHT AFTER
One Shot Cinema maart: THE MIDNIGHT AFTER One Shot Cinema
deel dit artikel

One Shot Cinema, de wekelijkse filmavond van Film Fest Gent en KASKcinema toont de hele maand maart op woensdag 'The Midnight After' de comeback film van de rebelse Hongkongse cineast Fruit Chan.

Enfant terrible van de Hong Kong cinema Fruit Chan is weer helemaal terug met een verrassende sci-fi horror-comedy waar de energie, inventiviteit en gekte van afspat.

'Na ye ling san ngor jor seung liu wongkok hoi wong daibo dik hung' van luidt de originele titel (vrij vertaald: 'Early That Morning, I Took a Red Minibus from Mong Kok to Tai Po') _ u begrijpt dat we het vanaf nu liever op de internationale titel 'The Midnight After' houden.

Het vertrekpunt van Fruit Chans eerste Chinees gesproken film sinds 'Dumplings' (2004) is een Web roman die een enorme hit werd en op een intrigerend high concept berust: zeventien mensen van divers pluimage rijden met een minibus een tunnel in en als ze er weer uit tevoorschijn komen, is er geen levende ziel en ook geen enkele auto meer te bespeuren. Hun smartphones werken nog maar vreemd genoeg wordt geen enkele oproep beantwoord. Niet alleen Hongkong is ontvolkt, het lijkt wel alsof de mondiale populatie van de kaart is geveegd. Onder de verbouwereerde passagiers bevinden zich, naast de chauffeur, onder andere een gangster van middelbare leeftijd, een waarzegster, een getrouwd stel, een verslaafde op de vlucht voor dealers, een computerexpert, een langharige geek, een nerd-achtige jonge vrouw en enkele universiteitsstudenten.

Terwijl ze proberen te achterhalen wat er in hemelsnaam gebeurd is en of ze inderdaad de enige resterende bewoners van deze planeet zijn, worden de studenten als eerste het slachtoffer van een raadselachtige epidemie. Anders dan de meeste post-apocalyptische films (waarvan dit toch een wat geschifte variante is), is 'The Midnight After' absoluut niet somber of teneerdrukkend. De grillige zoektocht van deze survivors is bezaaid met doomsday speculaties, absurde pret, krankzinnig geweld, high camp, surrealistische dromen, met daar bovenop nog een verbazende cover van David Bowie’s 'Space Oddity' -  meteen ook het komisch hoogtepunt van de film.

Ja, de plot houdt weinig steek, en waarom dit gezelschap nu een sprong in de tijd heeft gemaakt, komen we nooit te weten, ondanks de vele theorieën die in de loop van de film geventileerd worden. Wat telt is hoe de personages op die mysterieuze gebeurtenis reageren, hoe ze zich tegen elkaar keren, kliekjes vormen of hoe ze integendeel hun krachten bundelen. Gezien de onverklaarbare situatie waarin ze verkeren extreem is en ze letterlijk aan de afgrond van de totale instorting leven, zijn ook hun gedragingen vaak uitzinnig. Volgens insiders vertelt deze film ook veel over de confronterende energie waarmee Hongkongers door het leven gaan en is de ontreddering en stuurloosheid na die fatale rit door de tunnel een metafoor voor de teleurstelling en malaise sinds de gewezen Britse kroonkolonie in 1997 opnieuw onder communistisch Chinees bewind kwam. Om van de film te genieten hoeft u er deze socio-politieke boodschap niet bij te nemen. Fruit Chans half spottende, half provocerende absurde farce heeft voldoende verrassingen en visuele invallen in petto om u twee uurtjes cinematografische pret te garanderen.

'The Midnight After', elke woensdag in maart om 20u30 in KASKcinema, Godshuizenlaan 4, Gent. Tickets zijn te reserveren via kaskcinema.be. Film Fest Gent Friends mogen op vertoning van hun ledenpas gratis naar de vertoning.

Patrick Duynslaegher

Patrick Duynslaegher

Van 1972 tot 2011 was Patrick Duynslaegher filmcriticus voor Knack magazine, waar hij van 2001 tot 2011 hoofdredacteur was. Sinds 2011 is hij artistiek directeur van Film Fest Gent. Hij schreef onder meer voor Sight & Sound, the International Film Guide, Variety en Vrij Nederland. Hij is de auteur van vier boeken, een over André Delvaux’s ‘Woman in a Twilight Garden’, een verzameling reviews, een overzicht van 100 jaar cinema in reviews en een kritische studie over het werk van Martin Scorsese.
 

Online communicatie door Lavagraphics