Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
NeXt wordt internationaal platform voor Vlaamse film
NeXt wordt internationaal platform voor Vlaamse film Festival
deel dit artikel

In tegenstelling tot die in bepaalde landen bestaat de Vlaamse filmproductie uit een breed palet aan onderwerpen en stijlen. Met deze positieve indruk vertrokken zesenvijftig buitenlandse festivalcuratoren, aan- en verkopers van films woensdagavond uit Gent nadat ze in het kader van Flanders NeXt kennis maakten met een staalkaart aan, zowel afgewerkte als in productie zijnde, Vlaamse films.

Volgens Christian De Schutter die met zijn Flanders Image ploeg, de promotietak van het Vlaams Audiovisueel Fonds (Vaf), het initiatief nam, is het uiteraard nog wachten op concrete resultaten maar hebben tientallen Vlaamse filmmensen de kans gehad om concreet te zien hoe en wanneer ze hun producties naar festivals moeten inzenden, hoe de wereld van de sales agenten verandert, hoe de filmmarkten en de distributiekanalen evolueren. Het werd een soms ontnuchterende confrontatie met de realiteit want waar eerste films vroeger vrij vlot werden aangekocht is dat nu niet langer vanzelfsprekend. Aankoopprijzen namen de jongste jaren een duizeling wekkende duik.

Met deze eerste editie van NeXt (New Exiting Talent), gehost door Film Fest Gent, werd volgens Christian De Schutter in ieder geval de basis gelegd voor een platform voor een jaarlijks evenement waarin buitenlandse gasten in contact komen met alle geledingen van de Vlaamse filmwereld. Het begon allemaal op zondagmiddag met een Gentse stadswandeling van de gasten onder leiding van acteur Johan Heldenberg. Dat werd een zodanige meevaller dat andere festivalsteden zullen volgen. Op maandag en dinsdag was er de kennismaking met de Vlaamse films. Niet alleen de afgewerkte maar ook de “works in progress”. Regisseurs kregen de kans om hun werk toe te lichten en zo kregen de deelnemers afkomstig uit Frankrijk, Noord-Amerika, Duitsland, Italië en Groot-Brittannië al fragmenten te zien van ‘Le Fidèle’ van Michael R. Roskam en van ‘Het tweede gelaat’, de nieuwe Vincke en Verstuyft van Jan Verheyen. Zelfs regisseurs die alleen maar plannen en ideeën voor een scenario hadden, mochten die voor de gasten toelichten. Die kregen op hun beurt de volledige recente Vlaamse filmproductie, van ‘Everybody Happy’ van Nic Balthazar tot fragmenten van ‘De Premier’ van Erik Van Looy te zien.

Aan het Work in Progress luik waren zelfs sponsorprijzen verbonden. Voor de ACE Work in Progress Award kwamen projecten in aanmerking die al gedraaid zijn en zich nu in postproductie bevinden. ‘Cloudboy’ van Meikeminne Clinckspoor won deze Award omdat ze een origineel en universeel verhaal vertelt over een stadsjongen die tegen zijn zin in Lapland bij zijn moeder gaat wonen. Voor de Lites Perfect Pitch Award kwamen acht filmprojecten in aanmerking die nog moeten worden gedraaid. ‘Coureur’ van Kenneth Mercken won de prijs onder meer voor zijn unieke kijk achter de schermen van de wielerwereld.

NeXt werd afgesloten met vier intense Talk-sessies waarin onder meer gesproken werd over de belangrijkste vakmedia, over traditionele tegenover sociale media, de functie van een publicist (soms een extratroef kaart bij het insturen van een film naar een filmfestival, zei Toronto curator Kerri Kradock), welk persmateriaal moet je voorzien bij een film. In een andere sessie werd ingegaan op de situatie van de Vlaamse film in Frankrijk, op de moeilijke tijden voor sales agents en distributeurs en op het succes van dramaseries die de omroepen boven de gewone film lijken te verkiezen.

Als slot kwam de vernieuwingen in en de toekomst van de filmfestivals ter sprake. Een en ander gebeurt met vallen en opstaan. Zowat ieder festival neemt initiatieven, zoals het zelf distribueren van films (Edinburgh), of heeft zoals Toronto eigen filmzalen. South by SouthWest (SXSW) uit Austin zoekt het publiek te betrekken bij het nieuwste VR (Virtual Reality) snufje en iedereen zoals FFG zoekt naar een jaarwerking met vertoningen van films die het festival zelf niet haalden. Vele nieuwigheden botsen echter met een weinig flexibele filmmarkt die beducht is voor een nieuwe concurrent. Patrick Duynslaegher, artistiek directeur van FFG, oogstte nog het meeste bijval met zijn pleidooi om ook in de toekomst film en niet de afgeleiden ervan, als het hart van een filmfestival te bewaren.

NeXt is zeker voor herhaling vatbaar en Christian De Schutter en zijn ploeg kijken tevreden terug op hun driedaagse want de gewenste gasten kwamen naar Gent en hun initiatief werd door de Vlaamse filmsector goed ontvangen. Volgend jaar wordt het platform verstevigd.

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics