Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Goldmineties: The Adjuster
Goldmineties: The Adjuster One Shot Cinema
deel dit artikel

In het programma Goldmineties (het beste uit de cinema van de jaren negentig) presenteert Film Fest Gent in samenwerking met KASKcinema een van de vroegere werken van Atom Egoyan. Met zijn vierde lange speelfilm The Adjuster uit 1991 werd Egoyans reputatie definitief gevestigd.

Goldmineties: The Adjuster

De Canadese regisseur van Armeense komaf, Atom Egoyan maakte vorig jaar zijn come-back met The Captive en Devil’s Knot, twee films die in oktober ook op Film Fest Gent werden vertoond in aanwezigheid van de filmmaker.

The Adjuster is het werk van een van de meest stimulerende talenten van de moderne cinema, een regisseur die de wat afgezaagde thema’s van aliënatie en voyeurisme op een zeer persoonlijke manier verkent en ze in tegelijk voluptueuze en koel afstandelijke Cinemascope-beelden uitdiept. Zoals meestal bij de regisseur van Family Viewing (1987) en Speaking Parts (1989) gaat het om geobsedeerde lieden die op een of andere manier klem zitten maar daar met perverse inspiratie op reageren.

Spilfiguur van deze hypnotiserende karakterstudie vol subversieve humor en excentrieke trekjes is Noah Render (Elias Koteas) die aan de kost komt als schadeclaimexpert. Uit hoofde van zijn beroep dat dag en nacht beslag op hem legt, neemt hij op een bizarre manier bezit van het leven van lieden die bij een brand have en goed verloren hebben. Voor deze plotselinge daklozen die zich aan de rand van een zenuwinzinking bevinden en die hij een voorlopig onderkomen bezorgt in een anoniem hotel, is hij als een psychiater aan wie ze volledig overgeleverd zijn. Er groeit tussen de kwetsbare slachtoffers en deze man die hen uit de nood helpt een nauwe band, vaak ook van een dwingende emotionele en seksuele afhankelijkheid.

Noah verwaarloost ook zijn vrouw Hera (Arsinée Khanjian, vrouw en muze van de regisseur) die voor een officieel censuurbureau werkt en in ’t geniep video-opnames maakt van de pornografische films die ze moet classificeren, materiaal dat druk bekeken wordt door haar inwonende zus die overdag voor haar kind zorgt. Het broze evenwicht van deze bizarre familierelatie geraakt helemaal verstoord wanneer een zonderling echtpaar hun geïsoleerde modelwoning inpalmt om er een film te draaien en er zijn eigen fantasieën te ensceneren.

Tarieven: € 5 (standaard) / € 3 (reductie). Reserveren kan door een mail te sturen naar info@kaskcinema.be, met vermelding van de voorstelling.

Het volledige programma is te vinden op: www.kaskcinema.be.

Patrick Duynslaegher

Patrick Duynslaegher

Van 1972 tot 2011 was Patrick Duynslaegher filmcriticus voor Knack magazine, waar hij van 2001 tot 2011 hoofdredacteur was. Sinds 2011 is hij artistiek directeur van Film Fest Gent. Hij schreef onder meer voor Sight & Sound, the International Film Guide, Variety en Vrij Nederland. Hij is de auteur van vier boeken, een over André Delvaux’s ‘Woman in a Twilight Garden’, een verzameling reviews, een overzicht van 100 jaar cinema in reviews en een kritische studie over het werk van Martin Scorsese.
 

Online communicatie door Lavagraphics