VAF Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Filmvakblad Variety prijst Gent als bron voor filmmuziek
Filmvakblad Variety prijst Gent als bron voor filmmuziek Festival
deel dit artikel

Met zijn filmmuziekconcerten zoals het recente Fellini/Rota concert en de daarop volgende uitreiking van de World Soundtrack Awards (WSA), onderstreept Film Fest Gent de kracht en het belang van de filmscore als een op zich staande kunstvorm.

Dat schrijft Steve Chagollan, redacteur van het toonaangevend filmblad Variety als inleiding op een artikel waarbij hij de liefde voor de filmmuziek vergelijkt tussen Europa en Amerika. En de winnaar is: Europa. Meer nog Film Fest Gent begon met de aandacht te vragen voor filmmuziek en dat kende pas nadien navolging in Spanje (Tenerife, Cordoba), Polen (Krakau en Transatlantyk), Oostenrijk (Hollywood in Vienna) en het Festival des musiques à l’image in Frankrijk. In de Verenigde Staten is er sinds twee jaar alleen maar het Middleburg Filmfestival in Virginia. Film Fest Gent als bron van filmmuziek, u hoort het eens van een ander.

Steve Chagollan die op de 41ste editie van Film Fest Gent een Film Industry Panel leidde over de toekomst van de filmmuziek en de meet en greet van de WSA-componisten in goede banen leidde, was zeer onder de indruk van de prestaties van het toporkest Brussels Philharmonic. Volgens muziekdirecteur Dirk Brossé  behoort het uitvoeren van filmmuziek dan ook tot de corebusiness van Brussels Philharmonic. Het orkest voelt zich daarbij niet alleen want de New York Philharmonic, de Berliner Philharmoniker en het Koninklijk Concertgebouworkest Amsterdam programmeren eveneens filmmuziek.

Robert Towson, vice-president bij Varese Sarabande dat al 1300 soundtracks en 60 speciale evenement concerten produceerde, sluit zich aan bij Chagollans visie op Europa als groeiend Mekka voor filmmuziek.  Met concerten gewijd aan de filmmuziek van John Williams, Danny Elfman en wijlen Bernard Herrmann probeert Towson de wereldwijde honger voor dergelijke muziek te stillen. Ook in de Verenigde Staten.

De 15e verjaardagseditie van de World Soundtrack Awards ceremonie heeft plaats op zaterdag 24 oktober 2015 als slotevent van het 42ste Film Fest Gent. Tickets voor deze editie zijn te koop vanaf midden december 2014 via deze site.

 

De originele tekst gepubliceerd door Variety op 26 november:

Film Music Feels the Love of European Festivals
Film Scores European Film Festivals

NOVEMBER 26, 2014 | 10:00AM PT
Steve Chagollan
Assistant Managing Editor, Features
@SteveChagollan

Film music seems to get a lot more respect at film festivals in Europe than in the U.S.

Take Belgium’s Film Festival Gent, which ran Oct. 14-25, including a concert of Nino Rota’s movie music performed by the Brussels Philharmonic Orchestra, and culminating in the World Soundtrack Awards. Both affairs stood as testaments to the power of the film score as its own independent art form.

Although the Rota concert was mostly devoted to his music for Federico Fellini, it was the composer’s themes for Francis Ford Coppola’s “The Godfather” that tugged at the heartstrings. No matter how many times one had seen the gangster saga that defined all subsequent mob movies, the music — stirringly interpreted by the 80-piece Brussels Philharmonic — took on a life of its own.

But this European respect for film music extends beyond art; it boosts commerce as well.

Dirk Brosse, the perennial maestro of the WSA, who also conducted the Rota tribute, describes movie music as one of the Brussels Philharmonic’s core businesses. “When you look at the orchestras in this country and in many other countries — even the New York Philharmonic, the Berlin Philharmonic, the Amsterdam Royal Concertgebouw Orchestra, one of the best orchestras in the world — they all program film music.”

And while Americans are no strangers to such material performed live, film festivals in the U.S. lag far behind those in Europe in terms of dedicated film-music programming.

Overseas fests devoted to movie composers have sprung up in Gent’s wake, including two in Spain (Tenerife, Cordoba), two in Poland (Krakow, Transatlantyk), one in Austria (Hollywood in Vienna) and one in France (Festival des musiques a l’image). In the U.S., only the two-year-old Middleburg Film Festival in Virginia features live film music, and hands out a distinguished composer award (won by Marco Beltrami this year, and Mark Isham in the inaugural fest).

“Composers are the royalty of film music, and film music is unquestionably an art,” says Robert Townson, VP of film music label Varese Sarabande, who has produced 1,300 soundtracks and 60 special-event concerts. “I suppose Europe has always had a great predilection for celebrating or lionizing great artists. And the number of (film music) festivals is indeed expanding across Europe.”

Townson cites the Krakow Film Music Festival, which just celebrated its seventh year, for its dramatic growth. “The audiences were massive,” he says of the most recent edition in September. “We brought in a combined crowd of more than 35,000 people.”

The prolific producer says what sparks the creation of a film music festival “is a single person with a dream and a passion for creating such an event. Then that person gathers a small team to tackle the overwhelming obstacles that stand in the way.”

And with recent concerts in the U.S. devoted to such composers as John Williams, Danny Elfman and the late Bernard Herrmann, Townson believes that “audiences all over the world, including Americans, are hungry for the kinds of film-music concerts we have been creating for the festivals.”

Online communicatie door Lavagraphics