Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Brussel met filmhumor tegen terreur
Brussel met filmhumor tegen terreur Filmnieuws
deel dit artikel

Met cultuur en humor willen de organisatoren van het Brussels Film Festival meewerken aan een dam tegen obscurantisme en geweld. Dat weerspiegelt zich onder meer in de aanwezigheid van eregasten Volker Schlöndorff en Guy Bedos op het festival dat zich hoofdzakelijk en van 17 tot 24 juni 2016 afspeelt in de Brusselse Flagey. De Duitse cineast waarschuwt met films als ‘Die Blechtrommel’ tegen extreemrechts en de Franse acteur Guy Bedos klaagt met humor racisme aan.

Op de openingsavond regeert met ‘La pazza gioia’ (Gek van vreugde) van de Italiaanse cineast Paolo Virzi alvast de humor en de waanzin. In zijn roadmovie gaan de bipolaire Beatrice en de introverte Donatella op zoek naar vrijheid en vooral wat liefde. De film is vooral een aanklacht tegen de manier waarop psychiatrische patiënten tegenwoordig nog altijd worden behandeld in Italië. Aan het scenario ging een vracht opzoekingswerk vooraf en daarin is duidelijk niet voldoende gewied. Toonvast is de film evenmin want het evenwicht tussen ernst en humor is soms zoek. De Italiaanse uitbundigheid is een troef en actrices Valeria Bruni Tedeschi en Micaela Ramazzotti amuseren zich rot en meten zich op een bepaald moment zelfs ‘Thelma en Louise’ allures aan. Festivalsfeer dus gegarandeerd en een soms tintelend aperitief vooraleer de competitie aan te vatten.

In die competitie zitten met ‘Toni Erdmann’ van Maren Ade en ‘The Student’ van Kirill Serebrennikov een paar mooie titels die ook op het recente festival van Cannes spraakmakend waren. In ‘Toni Erdmann’ heeft de Duitse cineaste het over een buitenissige vader die het verloren contact met zijn dochter Ines op een onorthodoxe manier probeert te herstellen. Terwijl zij als consulente herstructurerende bedrijven bijstaat, duikt hij op de meest onverwachte momenten op als loltapper. Daarmee doorprikt hij haar oppervlakkig wereldje en leventje. Het laat zich raden dat zij daarmee niet is opgezet. De critici en het publiek lustten er in Cannes pap van maar de jury blijkbaar niet. Daarbij nogmaals onderstrepend dat er een kloof tussen beide werelden gaapt. Brussel mag als eerste oordelen wie er gelijk heeft.

Het hoofdpersonage bij Serebrennikov is een student die zich op de Bijbel beroept om niet aan de zwemles deel te nemen. Hij wil immers niet met onzedige bikini’s worden geconfronteerd. Sodoma en Gomorra, weet je wel. Student Venya haalt merkwaardig genoeg zijn slag thuis en voelt de macht kriebelen. Hij overweldigt de school en zijn medestudenten met Bijbelse citaten en viseert daarbij vooral de lerares biologie die alleen de evolutieleer in de klas doceert. Alles wordt van langsom gewelddadiger in deze film over religieus fundamentalisme en de wijze waarop de school – een metafoor voor Rusland – daarmee omgaat. Actueler zijn kan niet.

Met ‘Couple In A Hole’ krijgt de competitie zelfs een Vlaams tintje want de film over een echtpaar dat in een hol in de Pyreneeën leeft, is gedraaid door de in Londen levende Tom Geens. Volgens sommigen gaat het om een hedendaags Adam en Eva verhaal. Sociale kritiek is te horen in ‘El Olivo’ (De Olijfboom) van Iciar Bollain en dat zal niemand verbazen want het scenario werd geschreven door Paul Laverty, de huisscenarist van Ken Loach. ‘A Good Wife’ van Mirjana Karanovic is dan weer weggeplukt uit het jongste Sundance Film Festival en de vluchtelingenproblematiek komt aan bod in ‘Lazar’ van Svetoraz Ristovski.

Wie houdt van stappen in het onbekende kan terecht in de Panorama sectie van het Brussels Film Festival. Met daarin onder meer ‘The Paradise Suite’ van Joost Van Ginkel, de Nederlandse cineast die Toronto opende en de film die voor onze Noorderburen meedong naar de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film. De Panorama sectie wordt nog verder onderverdeeld in “outsiders”, “masters” , “happy hours” en “explorers”. Bij de “masters” zit ‘The Correspondence’ van Giuseppe Tornatore. Naast een serie avant-premières brengt Brussel met de slotfilm ‘L’effet aquatique’ van Solveig Anspach een piëteitsvolle hulde aan de recent overleden cineaste die zich zowel in de IJslandse en de Franse cultuur thuis voelde. Vanzelfsprekend krijgt het oeuvre van de eregasten Volker Schlöndorff en Guy Bedos bijzonder veel aandacht. Voor Schlöndorff gebeurt dat met een retrospectieve in Cinematek en voor Guy Bedos met een feest in Théatre 140. Een kortfilmcompetitie, een cineconcert en speciale evenementen o.a. voor blinden en slechtzienden omkaderen het geheel van het festival.


Brussels Film Festival
17 tot 24 juni

@ Flagey

Heiligkruisplein
1050 Bruxelles

Raf Butstraen

Voormalig filmrecensent - met 33 jaar filmgeschiedenis op de teller - Raf Butstraen schrijft voor Film Fest Gent.

Online communicatie door Lavagraphics