Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Still The Water
Gearchiveerd: Still The Water - Futatsume no mado (2014)

regisseur: Naomi Kawase

componist: Hashiken
Met: Miyuki Matsuda, Jun Murakami, Nijirô Murakami, Hideo Sakaki, Tetta Sugimoto, Fujiro Tokita, Makiko Watanabe, Jun Yoshinaga, e.a.

Gearchiveerd
duur: 118 minuten
Romantisch, Familiefilm

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - Still The Water

Tijdens een betoverend traditioneel dansfeest in het volle maanlicht ontdekt de 14-jarige Kaito een op zee drijvend lijk. Zijn vriendinnetje Kyoko helpt hem om de mysterieuze ontdekking te bevatten in een wereld van eeuwige waarden en tradities. De dood loert overal op het subtropische eiland Amani, want ook Kyoko's moeder ligt op sterven. De confrontatie, enkele jaren na de grote tsunami, van twee kinderen met dood, vergankelijkheid en verlies vat Naomi Kawase in haar bekende uitgezuiverde, observerende stijl. Ze troont ons mee naar een wereld waar de alles overheersende natuur de dienst uitmaakt en soms alles op zijn weg verwoest, eeuwenoude bomen inbegrepen, om plaats te maken voor nieuwe plantjes. Die harmonie met de natuur bepaalt ook hoe de kleine gemeenschap tegen leven, liefde en dood aankijkt. Zonder het opdringen van enige stichtende levensvisie is 'Still the Water' een ode aan het leven van het moment, aan de kleine dingen en gebaren die het dagelijks bestaan de moeite waard en ontroerend maken. Het is niet dat je na het zien van deze film meteen al je westerse materialistische waarden gaat afzweren, maar het doet wel flink deugd twee uurtjes ondergedompeld te worden in de Zen-wijsheid en oprechte emotionaliteit van 'Still the Water'. (P.D.)

KAWASE

Sinds Naomi Kawase in 1997 met haar speelfilmdebuut 'Suzaku' op 27-jarige leeftijd de jongste winnaar werd van de Caméra d'Or op het filmfestival van Cannes is ze een vaste waarde in het internationale festivalcircuit. Met dit portret van het familieleven in een afgelegen dorpsgemeenschap introduceerde Kawase ook al de thema's (familie, het plattelandsleven, de spanning tussen traditie en verandering) en de stijl die ze in haar volgende films ('Hotaru', 'Shara', 'The Mourning Forest', 'Hanezu') zou aanhouden en verfijnen. Een stijl die gebaseerd is op het vermijden van dramatische effecten en enscenering en integendeel steunt op een respectvolle, observerende kijk op de werkelijkheid. Voor ze de overstap waagde naar fictiefilms was Kawase actief als documentairemaker en ze zet die documentaire-aanpak ook door in haar later werk. Je zou trouwens al haar werk kunnen omschrijven als een mengvorm van fictie en non-fictie. Toen Kawase in 1997 internationale faam verwierf was ze een van de zeldzame vrouwelijke cineasten in Japan, waar de leidinggevende functie van filmregisseur nog lang als een typisch mannelijk prerogatief werd beschouwd. Haar succes inspireerde intussen vele andere jonge vrouwen om door te breken in het mannenbastion van de Japanse cinema, onder wie Nishikawa Miwa, Yokohama Satoko, Tanada Yuki.

Credits

regisseur: Naomi Kawase
componist: Hashiken
producent: Rémi Burah
scenario: Naomi Kawase
montage: Tina Baz
fotografie: Yutaka Yamazaki
geluid: Roman Dymny

productiehuis: Kumie Inc.

Meer info

dialoog: Japans
ondertitels: Nl/Fr ond.
land: Japan - Spanje - Frankrijk - Ierland
jaar: 2014

Filmografie

NAOMI KAWASE (1969): Ni tsutsumarete (1992), Katatsumori (1994), Ten, mitake (1995), Hi wa katabuki (1996), Somaudo monogatari (1997), Moe no suzaku (1997), Manguekyo (1999), Hotaru (2000), Kya ka ra ba a (2001), Tsuioku no dansu (2003), Sharasôju (2003), Shadow (2004), Tarachime (2006), Mogari no mori (2007), Nanayomachi (2008), In Between Days (2009), Eo-ddeon bang-moon (2009), Genpin (2010), Hanezu no tsuki (2011), 3.11 Sense of Home (2011), 60 Seconds of Solitude in Year Zero (2011), Chiri (2012), Futatsume no mado (2014)

Technical Specs

formaat: DCP

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Online communicatie door Lavagraphics