Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Film Fest Gent - Still Moving
Gearchiveerd: Still Moving

Gearchiveerd

Elke dag van dinsdag 11 tem. vrijdag 21 oktober 2016 - van 19u tot 22u30
STILL MOVING

Art Cinema OFFoff is een uniek vertonings- en onderzoeksplatform voor experimentele film. De expositie in het kader van Film Fest Gent focust op de zogenaamd 'banale' diafilm. Wat is de hedendaagse betekenis van dit bijna vergeten medium en hoe gebruiken beeldend kunstenaars en cineasten het in het overstijgen van verschillende grenzen? De artiesten reflecteren - en dit met beelden op 35mm-diafilm

Met werken van:
Josef Dabernich
Petržalka   AT, 1991, 3', zwart-wit, 35mm-dia

Floris Vanhoof
Fossil Locomotion  BE, 2016, 4 x 35mm-dia

Basim Magdy
A 240 second analysis of failure and hopefullness (with coke, vinegar and orther tear gas remedies)   EG, 2012, 4', kleur, dia

Tamar Guimarães
A Man called Love   BR, 2007, 20', zwart-wit, dia

Dennis Oppenheim
Stewing Around    VS, 1972, 7', kleur, dia

Alexandra Navratil
Sample Frames  CH, 2011-2012, 4 x gesynchroniseerde 35mm-dia


Met de medewerking van UGent. Deze tentoonstelling vindt plaats in UGent Technicum Blok 2 (Sint-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent). Studenten en personeel van UGent krijgen gratis toegang op vertoon van hun personeels- of studentenkaart. Anderen betalen 7€/ 4€ reductietarief.


Tijdens Still Moving zoekt OFFoff de grenzen van het filmisch medium op met een expositie die focust op de diafilm, een medium waarbij dia's door één of meerdere diacarrousels worden gejaagd. De diafilm situeert zich in het grijze gebied waar foto, film en experiment samenkomen, en brengt zo filmklassiekers als La Jetée van Chris Marker in herinnering. Achter elkaar gezet, genereren de stilstaande beelden beweging en alluderen ze eveneens op het pre-cinema tijdperk, op het moment tussen de fotoreeksen van Eadweard Muybridge en de eerste films van de Lumière broers en Edison.

Na Muybridge en de opkomst van de 'echte' film bood de diaprojectie de mogelijkheid om snel plaatjes te tonen aan een groter publiek. Uitgepuurd door Kodak kregen diacarrousels hun plaats in menig vergaderzaal, leslokaal of huiskamer waar ze zouden blijven tot een lichting conceptuele kunstenaars hen in de jaren '60 en '70 weer terugzette in een experimentele context, ditmaal die van de beeldende kunst. Gefascineerd door de fotografische experimenten van Muybridge en aangetrokken door het democratische en anti-autoritaire karakter van de diafilm legden kunstenaars als Jan Dibbets, Hollis Frampton, Dan Graham, Robert Smithson, Dennis Oppenheim en Marcel Broodthaers zich voor een langere periode toe op dit medium. De diafilm stond ver af van het elitaire kunstgebeuren en was zo de ideale zijstap voor kunstenaars die zich hier niet in thuis voelden. Daarnaast trok ook het ondefinieerbare deze makers zeer sterk aan: noch foto, noch film, noch installatie. Een dergelijk tussenmedium dat de verschillende kunsten met elkaar verbindt, is een ideale uitdrukkingsvorm als je de poten onder de artistieke conventies wil wegzagen en zoekt naar een nieuwe rol voor de kunst in de samenleving.

Lees meer op: www.offoff.be

Credits

Meer info

Technical Specs

formaat: SPECIAL
Online communicatie door Lavagraphics