VAF Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Son Of Saul
Gearchiveerd: Son Of Saul - Saul Fia (2015)

regisseur: László Nemes

componist: László Melis
Met: Géza Röhrig, Levente Molnár, Urs Rechn, e.a.

Gearchiveerd
duur: 107 minuten
Drama, Oorlog

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - Son Of Saul

'Son of Saul' is tegelijk een schokkende insiders getuigenis van de dagelijkse gruwel in de uitroeiingskampen van de nazi's, maar ook een hallucinante cinematografische krachttoer. Auschwitz-Birkenau, oktober 1944. Het einde van de tweede wereldoorlog is in zicht, de nazi's voeren hun vernietigingsprogramma op. We volgen de handelingen van Saul Ausländer, een Hongaarse gevangene die deel uitmaakt van het Sonderkommando, een groep die gedwongen wordt de joodse gevangenen naar de gaskamer te leiden en daarna hun lijken in het crematorium te verbranden. Tijdens dit afschuwelijke karwei ziet hij het lijk van een jongen die hem aan zijn eigen zoontje doet denken. Hij kan het lichaam wegmoffelen en voor verbranding behoeden en gaat verbeten op zoek naar een rabbi die uit de Kaddisj kan citeren, waardoor de jongen toch nog een waardige begrafenis krijgt. Het is alsof Saul (een onvergetelijke vertolking van Géza Röhrig) door deze fanatieke opdracht iets vindt waarmee hij zijn menselijk- heid bewaart in een mensonwaardig bestaan. De kracht van deze verbazende debuutfilm van László Nemes film schuilt in de extreme en volgehouden subjectiviteit van het point of view camerawerk en de geluidsband. De regisseur volgt zijn protagonist op de rug en we zien alles door zijn ogen. Het gekozen beeldformaat (de oude 1.1:33 ratio) neigt meer naar het vierkant dan de bredere beeldformaten wat er voor zorgt dat er bij close-ups weinig of geen omgeving te zien is. De jachtige camera zit Saul voortdurend op de hielen, stelt zelden of nooit scherp op de achtergrond, zodat we de hele situatie alleen maar in vage contouren en infernale geluiden (knarsend metaal, tierende Nazi's, blaffende honden, gehuil van de slachtoffers) bevatten. Omdat Saul enkel in deze hel kan overleven door zoveel mogelijk het hoofd af te wenden en niet stil te staan bij wat er rond hem gebeurt, is deze dwingende stijl uitermate efficiënt om ons in zijn standpunt te dwingen. Het maakt deze film ook bijzonder beklemmend, op het ondraaglijke af. Hoe hard deze film ook is, je moet hem gezien hebben, zowel voor de onthutsende getuigenis van de horror van de Shoah als voor László Nemes' talent om het onverfilmbare toch in beelden te vatten.

IN GOED GEZELSCHAP

De uitroeiing van de Europese Joden tot een speelfilm verwerken is een hachelijke onderneming die meestal tot obscene resultaten leidt, genre 'Pasqualino Settebellezze' (1975) van Lina Wertmüller en 'La vita è bella' (1997) van Roberto Benigni. 'Son of Saul' hoort samen met 'The Passenger' (1963) van Andrzej Munk en 'Schindler's List' (1993) van Steven Spielberg tot het schaars gezelschap van Holocaust-films die hun onderwerp niet trivialiseren. Al is doorgaans een documentaire benadering de meest geschikte manier om de gruwel van de nazi- vernietigingskampen te vatten, met als absolute uitschieters 'Nuit et brouillard' (1965) van Alain Resnais en 'Shoah' (1985) de bijna vijf uur lange, epische documentaire van Claude Lanzmann. (P.D.)

Credits

regisseur: László Nemes
componist: László Melis
producent: Gábor Rajna
scenario: László Nemes & Clara Royer
montage: Matthieu Taponier
fotografie: Mátyás Erdély
geluid: Tamás Zányi

productiehuis: Laokoon Filmgroup

Meer info

dialoog: Hongaars, Yiddisch, Duits, Pools
ondertitels: Nl/Fr ond.
land: Hongarije
jaar: 2015

Filmografie

LASZLO NEMES (1977): Türelem (2007, short), The Counterpart (2008, short), The Gentleman Takes His Leave (2010, short), Son of Saul (2015).

Technical Specs

formaat: DCP
kader: 1:1,37

Andere festival films van regisseur László Nemes

2008:With a little patience
2007:With a little patience

Foto's

Film Fest Gent -

Met de steun van


Supported by
Online communicatie door Lavagraphics