Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Madonna
Gearchiveerd: Madonna (2015)

regisseur: Su-won Shin

componist: Jae-ah Ryu
Met: Seo Young-hee, Kwon So-hyun, Kim Young-min, e.a.

Gearchiveerd
duur: 121 minuten
Drama

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - Madonna

Toch bewonderenswaardig hoe de Koreanen thrillers weten te maken die het plezier dat je aan dit genre beleeft, paren aan messcherpe maatschappijkritiek. Zo is ook deze briljant geregisseerde medische thriller een virulente aanklacht tegen het totalitair materialisme van de Koreaanse samenleving en van een wereld waar arrogante bedrijfslei- ders een soort nieuwe helden zijn geworden en waar in de ziekenzorg de klassenverschillen nog ten top worden gedreven. In het eerste deel van de film volgen we de bangelijke belevenissen van Hye-Rim, een verpleegster die op de vipafdeling een oude miljardair verzorgt die als een plant in leven wordt gehouden. Hij is ook eigenaar van het exclusieve ziekenhuis en heeft regelmatig een nieuw hart nodig heeft. Zijn zoon houdt hem uit puur winstbejag kunstmatig in leven (als de oude man het loodje legt, gaat zijn hele nalatenschap naar caritatieve organisaties) en heeft nu in een comateuze zwangere prostituee een nieuwe donor gevonden. Hye-Rim probeert koste wat het kost de baby te redden en de machinaties te ontmaskeren. In het tweede deel van deze verrassend opgebouwde film wisselt het vertelperspectief en wordt in flashback de lijdensweg gereconstrueerd van de prostituee, bijgenaamd Madonna. Regisseuse Shin Su-won laat in haar derde lange speelfilm de rauwe onderwereld waarin Madonna door een reeks tegenslagen verzeild geraakte, contrasteren met de glimmende en lege luxe van de nieuwe rijken. Zoals ze ook de onschuldige schoonheid van de actrice Seo Young-hee die de heldhaftige verpleegster Hye-Rim speelt, optimaal in de verf zet tegenover de verdorvenheid en de kille berekendheid van de heersende elite.

CINEMA KOREA

De laatste decennia is het Aziatisch continent een broeiplaats van talent en creativiteit. Vooral de Koreaanse cinema getuigt van een dynamiek en originaliteit die alleen kan vergeleken worden met de Hong Kong cinema uit de jaren tachtig van vorige eeuw. Naast de grote namen (Kim Ki-duk, Bong Joon-ho, Hong Sangsoo, Park Chan-wook) staan er al nieuwe generaties klaar om zowel in de mainstream als in de independent cinema de continuïteit van een bloeiende nationale filmindustrie veilig te stellen. Natuurlijk is de fenomenale ontwikkeling van de Koreaanse cinema gelinkt aan de groei van het land als een politieke en economische macht en de populariteit van Koreaanse exportproducten. Volgens insiders is de vitaliteit en explosieve energie van de Koreaanse cinema ook een gevolg van het feit dat de botsing tussen traditie en moderniteit zich op een relatief korte tijd heeft voltrokken. Ongeacht of het nu om "auteurscinema", genrefilms of studioproducties gaat, blijft de Koreaanse cinema verbazen en bewondering oproepen. (P.D.)

Credits

regisseur: Su-won Shin
componist: Jae-ah Ryu
scenario: Shin Su-won
montage: Kim Do-hyun
fotografie: Yun Ji-woon
geluid: Soo-hyun

productiehuis: June Film

Meer info

dialoog: Koreaans
ondertitels: Nl/Eng ond.
land: Zuid-Korea
jaar: 2015

Filmografie

Shin Su-won: Reinbou (2010), Circle Line (Short - 2012), Pluto (2012), Madonna (2015)

Technical Specs

formaat: DCP
kader: 1:2,35

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Online communicatie door Lavagraphics