Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles
Gearchiveerd: Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975)

regisseur: Chantal Akerman

Met: Delphine Seyrig, Jan Decorte, Henri Storck, Jacques Doniol-Valcroze, e.a.

Gearchiveerd
duur: 201 minuten
Drama

Classics
Film Fest Gent - Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles

HOMMAGE AAN CHANTAL AKERMAN
Chantal Akerman was amper 24 toen ze in 1975 de film maakte waarmee ze op slag een van de iconen werd van de Europese avant-garde cinema die toen furore maakte. De titel geeft naam en adres van de kleinburgerlijke weduwe die door Chantal Akerman drie etmalen lang in haar dagelijkse bezigheden wordt geobserveerd. Ze woont alleen met haar schoolgaande zoon (Jan Decorte) in een bescheiden appartement en ontvangt op regelmatige tijdstippen 'cliënten' aan huis om haar inkomen te verhogen. Tijdens deze ogenschijnlijk drie doordeweekse dagen wordt uiteindelijk haar hele op routine gebaseerde bestaan doorgelicht.

De Belgische cineaste koos voor een rigoureuze anti-dramatische vormgeving, waar een aantal parti-pris komt bij kijken. De ongewoon lange duur (200 min.) is er maar één van, en maakt wezenlijk deel uit van Akermans tot het uiterste aftasten van de grenzen van de filmische en de reële tijd. De minimal-stijl waarmee ze dit moderne gootsteenepos in beeld zet geeft aan de schijnbaar banale huiselijke rituelen en de stroeve interactie tussen moeder en zoon een grote spankracht. In sterke en dwingende beeldkaders vat Akerman de kooi waarin deze vrouw gevangen zit. Mede door de angstvallig gedetailleerde ontleding van de malaise van deze Brusselse huissloof groeide Jeanne Dielman uit tot een van de sleutelfilms van het feministisch discours in de jaren zeventig. De fascinatie die van deze gedurfde film uitgaat is zeker ook te danken aan de prachtige, ingetogen vertolking van de Franse actrice Delphine Seyrig die hier haar Parijse chic laat varen om zich helemaal in te leven in deze Brusselse huisvrouw. Maar daarbij uiteraard haar natuurlijke elegantie bewaart, waardoor elke handeling die Jeanne Dielman verricht , hoe banaal ook, een ongelofelijke gratie bezit. Een opvallende tic van de protagoniste _ dat ze bij de geringste verplaatsing in het appartement voortdurend de lichten dooft en weer aanzet _introduceert in dit troosteloos petit bourgeois decor een verrassend spel van licht en duister.

De reputatie van Jeanne Dielman als een monument van radicale cinema, groeide met de jaren. J.Hoberman noemde het in The New York Times 'one of the key artworks of the 20th century.' En Richard Brody van The New Yorker schreef: 'Akerman was jonger dan Orson Welles toen hij Citizen Kane maakte, jonger dan Jean-Luc Godard toen hij A Bout de souffle maakte. De drie films verdienen in één adem genoemd te worden. Jeanne Dielman was voor een generatie jonge filmmakers even invloedrijk en belangrijk als de films van Welles en Godard dat in hun tijd waren.' (Patrick Duynslaegher)

Credits

regisseur: Chantal Akerman
producent: Corinne Jenart
scenario: Chantal Akerman
montage: Patricia Canino
fotografie: Babette Mangolte

productiehuis: Paradise Films

Meer info

dialoog: Frans
ondertitels: Eng ond.
land: België - Frankrijk
jaar: 1975

Filmografie

CHANTAL AKERMAN (1950-2015): Saute ma ville (Short - 1968), L'enfant aimé ou je joue à être une femme mariée (short - 1971), La chambre (Short - 1972), Hôtel Monterey (1972), Le 15/8 (Short - 1973), Hanging Out Yonkers (Short - 1973), Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975), Je, tu, il, elle (1976), News from Home (1977), Les rendez-vous d'Anna (1978), Toute une nuit (1982), Les années 80 (1983), New York, New York… Toon meer

Technical Specs

formaat: DCP

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -

Met de steun van


Supported by
Online communicatie door Lavagraphics