Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Babai
Gearchiveerd: Babai - Father (2015)

regisseur: Visar Morina

componist: Benedikt Schiefer
Met: Val Maloku, Astrit Kabashi, Adriana Matoshi, e.a.

Gearchiveerd
duur: 104 minuten
Fort Europe , Drama

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - Babai

Met zijn aangrijpend maar nooit sentimenteel drama 'Babai' kaapte de debuterende regisseur Visar Morina op Filmfest Munchen alle hoofdprijzen en in Karlovy Vary enkele hoofdprijzen weg. De thema- tiek van door het westen ongewilde economische migratie maakt de film zeer actueel, maar het bijzondere aan 'Babai' is dat dit niet het zoveelste documentair geïnspireerd sociaal drama is. Morina verfilmt het relaas van een 10-jarige jongen uit Kosovo begin jaren negentig met een zeer grote cinematografische kracht en inspiratie. Bovendien vermijdt Morina alle klippen van het tranig melodrama, terwijl het verhaal daar toch alle aanleiding toe geeft. De kleine Nori heeft zijn moeder verloren en verkoopt samen met zijn vader Gesim op straat sigaretten. Omdat er geen plek meer is in het huis van een ouder familielid, gaat Gesim zijn geluk beproeven in Duitsland. Alhoewel Gesim nauwelijks aandacht voor zijn zoontje toont, kan Nori zijn vertrek niet verkroppen, hij gooit zich zelfs voor een bus om hem tegen te houden. Hij krijgt slaag, steelt, liegt en bedriegt om zijn vader achterna te kunnen gaan, een tocht vol gevaren, hindernissen en ontbering. Als hij zonder geld zit, verstopt Nori zich in de laadruimte van een bus. Later vervoegt hij een bende gewetenloze mensensmokkelaars om de lange en gevaarlijke tocht naar Duitsland te maken. In een hallucinante scène vat Morina tijdens een hachelijke overtocht het lot van bootvluchtelingen; een sequentie waarin hij als een schilder met licht en duisternis speelt. Het weerzien van vader en zoon en hun gesprek in een cafetaria, gevat in één lang aangehouden shot, is een ander hoogtepunt in de film die in het laatste deel de absurditeit en onmenselijkheid van de asielpolitiek aan de kaak stelt. Want ook in Duitsland blijkt de hereniging van vader en zoon geen evidentie. Wat deze ook niet van schoonheid en solidariteit verstoken tocht ook zo meeslepend maakt, is dat de handeling grotendeels gezien wordt vanuit het standpunt van de vastberaden jongen. De beelden zijn vaak geschoten vanaf zijn hoogte en net als Nori horen we niet alle informatie die volwassenen voortdurend voor hem verborgen houden.

DEUTSCHLAND ÜBER ALLES

Duitsland mag dan door menige economische migrant als het Beloofde Land beschouwd worden, in een aantal sterke Duitse films wordt die mythe fors ontkracht. In de eerste plaats door de onvervangbare Rainer Werner Fassbinder, die de lijdensweg filmde van een Griekse gastarbeider (gespeeld door Fassbinder zelve) in 'Katzelmacher' (1969) en van een Marokkaanse gastarbeiter in 'Angst essen Seele auf' (1973) . De Turkse migranten uit 'Gegen die Wand' (2003) van Fatih Akin vergaat het al niet beter; de Siciliaanse jongen die in Werner Schroeters 'Palermo oder Wolfsburg' (1980) een baan vindt in een grote Volkswagenfabriek wordt bijna een Christus-achtige martelaar. En ook het boerenmeisje uit Anatolië dat in Helma Sanders-Brahms' 'Shirins Hochzeit' (1976) naar Keulen trekt, komt er in een neerwaartse spiraal van uitbuiting terecht. (P.D.)

Credits

regisseur: Visar Morina
componist: Benedikt Schiefer
producent: Gerhards Nicole
scenario: Visar Morina
montage: Stefan Stabenow
fotografie: Matteo Cocco
geluid: Igor Popovski

productiehuis: NiKo Film

Meer info

dialoog: Albanees
ondertitels: Nl/Eng ond.
land: Duitsland - Kosovo - Macedonië - Frankrijk
jaar: 2015

Filmografie

VISAR MORINA (1979): Death by Suffocation (2010, short), Of Dogs and Wallpaper (2013, short), Babai (2015).

Technical Specs

klank: Dolby Digital SRD
formaat: DCP
kader: 1:2,35
FPS: 24

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Online communicatie door Lavagraphics