Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
A Touch of Sin
Gearchiveerd: A Touch of Sin - Tian zhu ding (2013)

regisseur: Jia Zhangke

componist: Giong Lim
Met: Wu Jiang (Dahai), Vivien Li, Lanshan Luo (Xiao Hui), Baoqiang Wang (Zhou San), Jia-yi Zhang, Tao Zhao (Xiao Yu), e.a.

Gearchiveerd
duur: 133 minuten
Drama, Misdaad

Officiële Selectie - In Competitie
Film Fest Gent - A Touch of Sin

De grote Chinese regisseur Jia Zhang-ke, de man achter films als 'Platform' (200o), 'Unknown Pleasures' (2002) en 'The World' (2004), werd in Cannes bekroond voor zijn scenario van 'A Touch of Sin'. Daarin schetst hij aan de hand van vier bedrijven een alarmerend beeld van het escalerende geweld in zijn door steeds grotere ongelijkheid, morele corruptie en materiële hebzucht geteisterde heimat. Een kwade mijnwerker komt in opstand tegen de corruptie van zijn werkgevers. Een immigrant ontdekt de oneindige mogelijkheden die een vuurwapen te bieden heeft. Een knappe saunareceptioniste draait helemaal door wanneer een arrogante cliënt haar belaagt. En een fabrieksarbeider maakt zijn vrouw wijs dat hij de wereld afreist op zoek naar een job, terwijl hij zich ontpopt als een koelbloedige killer die zijn slachtoffers zoekt in een seksclub genaamd the Golden Age. Vier personages, vier locaties, vier gruwelijke confrontaties. Het is knap hoe Zhang-ke, die voor de film inspiratie putte uit waargebeurde tabloidverhalen en crime stories, deze aparte vignettes naadloos in elkaar verweeft. Opmerkelijk is dat hij daarbij de typisch verstilde, semi-realistische documentairestijl uit zijn vorige films achterwege laat en opteert voor een robuuste genrefilm die schatplichtig is aan de martial artsfilms van King Hu - aan wiens epos 'A Touch of Zen' (1971) de titel overigens refereert - de pastiches van Quentin Tarantino en zelfs de westerns van Sergio Leone. Een Chinese 'Pulp Fiction' hoef je, ondanks enkele voor Chinese films ongewoon gewelddadige scènes, echter niet te verwachten. De panoramische long takes van Jia's vaste cinematograaf Yu Lik-wai verlenen de prent een surrealistische atmosfeer, waardoor 'A Touch of Sin' finaal muteert tot een brutaal, bitter en gedurfd sociopolitiek portret over de keerzijde van het Chinese economische mirakel.

ZHANG-KE

Jia Zhang-ke geldt als een van de prominentste chroniqueurs van het moderne China. Zijn fictief docudrama 'Still Life' werd in 2006 bekroond met een Gouden Leeuw, en gaat over hoe het leven van de alledaagse Chinees vermorzeld wordt door de bouw van de gigantische Drieklovendam - nog altijd de grootste dam en waterkrachtcentrale ter wereld. Daarbij zoomt Zhang-ke in op een mijnwerker en een verpleegster die in het gebied rond de oude stad Fengjie naar hun eega's op zoek gaan. De paradox tussen de destructie van het oude China en de opbouw van het nieuwe vind je ook terug in de documentaires '24 City' (2008) en 'I Wish I Knew' (2010), een genre waar Zhang-ke zich de jongste jaren op leek toe te leggen. Dat hij nu voor het eerst met een genrefilm komt aanzetten, is des te meer verrassend.

Credits

regisseur: Jia Zhangke
componist: Giong Lim
producent: Shozo Ichiyama
scenario: Zhangke Jia
montage: Matthieu Laclau & Xudong Lin
fotografie: Yu Likwai
geluid: Yang Zhang

productiehuis: Xstream Pictures

Meer info

ondertitels: Ned/Fr ond.
land: China
jaar: 2013

Filmografie

JIA ZHANGKE (1970): Xiaoshan huijia (1995), Pickpocket (1997), Platform (2000), The Condition of Dogs (2001, documentary short), In Public (2001, short), Unknown Pleasures (2002), The World (2004), Still Life (2006), Dong (2006, documentary), Wuyong (2007, documentary), Our Ten Years (2007, short), 24 City (2008), Heshang aiqing (2008, short), Stories on Human Rights (2008), Shi nian (2009, video short), I Wish I Knew (2010, documentary), Yulu (2011, documentary), A Touch of Sin (2013)

Technical Specs

formaat: DCP

Andere festival films van regisseur Jia Zhangke

2015:Mountains May Depart
2001:In public

Foto's

Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Film Fest Gent -
Online communicatie door Lavagraphics