VAF Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Scoring For Scorsese
Gearchiveerd: Scoring For Scorsese
donderdag 17 okt 2013 - 20:00
Concerten
Gearchiveerd

Tijdens deze festivaleditie wordt op diverse manieren aandacht besteed aan het werk van Martin Scorsese. Op donderdag 17 oktober vindt daarom in Muziekcentrum De Bijloke het concert ‘Scoring For Scorsese’ plaats met symfonische muziek uit de films van de regissseur van ‘Taxi Driver’ en ‘Raging Bull’, uitgevoerd door het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé.

Martin Scorsese is een regisseur die uitzonderlijk veel belang hecht aan de muziek in zijn films en een bijzonder grote verscheidenheid aan de dag legt in zijn keuze van componisten, het gebruik van bestaande klassieke composities of het citeren van pop- en rocknummers en werk van de klassieke Amerikaanse songwriters. Niet zo verbazingwekkend, want film én muziek zijn de twee grote passies van de regisseur van ‘Mean Streets’ en ‘Raging Bull’. Getuige ook zijn muziekfilms ‘The Last Waltz’ (1978) over het afscheidsconcert van The Band; de Michael Jackson muziekvideo ‘Bad’ (1987); de episode ‘Feel Like Going Home’ in de documentaire ‘The Blues’ (2003); de documentaire ‘No Direction Home: Bob Dylan’ (2005); de Rolling Stones concertfilm ‘Shine a Light’ (2008); de documentaire ‘George Harrison: Living in the Material World’ (2011).

Vergeten we ook niet dat Scorsese in 1977 een heuse musical maakte, ‘New York, New York’ met Liza Minnelli en hij al jaren droomt van een grote Sinatra biopic.

Maar er is ook de Scorsese die in zijn films de grote Hollywood traditie van de symfonische filmscores laat voortleven. Het is deze dimensie in de films van Martin Scorsese die het concert tijdens de 40e editie van Film Fest Gent domineert. Beginnend met zijn eenmalige samenwerking voor ‘Taxi Driver’ (1976) met de legendarische Bernard Herrmann, huiscomponist van Orson Welles en Alfred Hitchcock, die hiermee zijn afscheidsscore tekende en overleed voor de film in de bioscoop kwam.

Scorsese maakte nog een tweede maal gebruik van muziek van Bernard Herrmann in de remake ‘Cape Fear’, maar de score bestond uit arrangementen die Elmer Bernstein maakte van de composities die Herrmann geschreven had voor de gelijknamige originele film uit 1961. Bernstein schreef vervolgens de wondermooie score voor ‘The Age of Innocence’ (1993) en de score van ‘Bringing Out the Dead’ (1999). Intussen wierp Howard Shore zich op als vaste componist van Scorsese en tekende hij inmiddels de scores van ‘Gangs of New York’ (2002); ‘The Aviator’ (2004), waarvan de muziek in België werd opgenomen door het Brussels Philharmonic; ‘The Departed’ (2006); ‘Hugo’ (2011) en ‘The Wolf of Wall Street’ (2013) die eind dit jaar in de bioscoop wordt verwacht.

Naast de selectie uit de echte filmscores brengt het concert ook enkele klassieke stukken die Scorsese in zijn soundtracks verwerkt: het Intermezzo uit ‘Cavalleria Rusticana’ van Pietro Mascagni in ‘Raging Bull’ (1980) en de derde symfonie van Krzysztof Penderecki in ‘Shutter Island’ (2010).

Online communicatie door Lavagraphics