Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Great British Film Music
Gearchiveerd: Great British Film Music
donderdag 22 okt 2015 - 20:00
Concerten
Gearchiveerd

GREAT BRITISH FILM MUSIC

Naar aanleiding van de focus op Britse film wil Film Fest Gent ook de rijke traditie van de Britse filmmuziek onder de aandacht brengen. 

Nagenoeg alle grote namen uit de Britse filmmuziek passeren de revue, van William Walton tot John Barry, van George Fenton tot Michael Nyman. Hun bekende scores worden begeleid door fragmenten uit toppers uit de Britse cinema, met o.a. Richard III, Shakespeare in Love, Far from the Madding Crowd, Murder on the Orient Express, Dangerous Liaisons, The Ipcress File en The Knack...and how to get it.

Componist George Fenton zal een een Lifetime Achievement Award ontvangen en zal samen met Michael Nyman, Patrick Doyle, Stephen Warbeck en Craig Armstrong het concert bijwonen.

Het eerste deel van het concert kan opgevat worden als een reis door de Britse filmgeschiedenis, met klassiekers die muzikaal demonstreren in welke genres de Britse cinema door de jaren heen uitblinkt.

Zo is er uiteraard de Uber-klassieker Richard III, die van muziek werd voorzien door de grote klassieke componist William Walton en Richard Rodney Bennetts openingswals uit de Agatha Christie-verfilming Murder on the Orient Express, een van zijn meest meeslepende composities die niet in dit programma mocht ontbreken.

´┐╝Het begrip ‘stiff upper lip’ wordt vooral geassocieerd met een ander favoriet Engels genre: de oorlogsfilm. We verkennen die traditie beginnend met de anti-Nazi propagandafilm 49th Parallel van de grote Michael Powell waarvoor de klassiek geschoolde Ralph Vaughan Williams een van zijn elf meesterlijke scores schreef. Ron Goodwin wierp zich in de jaren zestig op als dé kampioen van stoere muziek bij robuuste actiefilms en thrillers zoals Where Eagles Dare en Frenzy van Alfred Hitchcock.

In een overzicht van het beste van de Britse filmmuziek mag zeker de sound en de spirit van het psychedelische swinging London niet ontbreken, een begrip dat evenzeer voor mode als voor een attitude staat. Dit vinden we zeker terug in de titelmelodie van jazzcomponist John Dankworth voor Modesty BlaiseJohn Barry, de man van de échte 007 sound, krijgen we onder meer te horen in tracks uit twee films : The Ipcress File van Sidney J. Fury met de jonge Michael Caine en The Knack...and how to get it van de Richard Lester, een cultfilm die ook door zijn absurdistische humor en nonchalante verteltrant perfect de tijdgeest vatte. 

In het tweede deel van het concert zal een andere constante van de Britse cinema aan bod komen: de prestigieuze literatuurbewerking die somptueuze kostuumfilms oplevert waarin ook de muzikale omlijsting pracht en praal garandeert. De meest recente score uit dit concert komt uit Far from the Madding Crowd (2015) met in de hoofdrollen Matthias Schoenaerts en Carey Mulligan en waarvoor Craig Armstrong de muziek componeerde. 
Niet echt een Shakespeareverfilming, wel een fantasie rond het amoureuze leven van de Bard, krijgen we in Shakespeare in Love (met Joseph Fiennes, Gwyneth Paltrow, Judi Dench) waarvoor Stephen Warbeck de intens melodieuze score neerpende. In het werk van Patrick Doyle wordt vanzelfsprekend ook geplukt uit de Shakespeare-verfilmingen van zijn huisregisseur Kenneth Branagh (Much Ado About Nothing).

De veelzijdige George Fenton tekende de muziek voor Land and Freedom van Ken Loach, waarvoor hij al decennia lang de vaste componist is. Wie Michael Nyman zegt denkt meteen aan de glorieperiode van Peter Greenaway, uit wiens films de obsederende repetitieve muziek uit The Draughtsman’s Contract en Drowning by Numbers op het programma staat, alsook het hypnotiserend pianothema uit Neil Jordans Graham Greene-verfilming The End of the Affair. Tot slot is er ook een concertpremière van de score van Alex Heffes voor The Program, de nieuwste film van Stephen Frears over gevallen wieleridool Lance Armstrong.

Online communicatie door Lavagraphics