Kinepolis ING
World soundtrack awardsWSA
Gearchiveerd: Concert: Great British Film Music
donderdag 22 okt 2015 - 20:00
Gearchiveerd

Concert: Great British Film Music

Nagenoeg alle grote namen uit de Britse filmmuziek passeren de revue, van William Walton
tot John Barry, van George Fenton tot Michael Nyman. Hun bekende scores worden begeleid door fragmenten uit toppers van de Britse cinema. Componist George Fenton zal een Lifetime Achievement Award ontvangen en zal samen met Michael Nyman, Stephen Warbeck en Craig Armstrong het concert bijwonen.

Het eerste deel van het concert kan opgevat worden als een reis door de Britse filmgeschiedenis, met klassiekers die muzikaal demonstreren in welke genres de Britse cinema door de jaren heen uitblinkt. Zo is er uiteraard de uber-klassieker ‘Richard III’, die van muziek werd voorzien door de grote klassieke componist William Walton en Richard Rodney Bennetts meeslepende openingswals uit de Agatha Christie-verfilming ‘Murder on the Orient Express’. Het begrip “stiff upper lip” wordt vooral geassocieerd met een ander favoriet Engels genre: de oorlogsfilm. We verkennen die traditie beginnend met de anti-nazi propagandafilm ‘49th Parallel’ waarvoor de klassiek geschoolde Ralph Vaughan Williams één van zijn elf meesterlijke scores schreef. In een overzicht van het beste van de Britse filmmuziek mag zeker de sound en de spirit van het psychedelische swinging London niet ontbreken, een begrip dat evenzeer voor mode als voor een attitude staat. Dit vinden we terug in de titelmelodie van jazzcomponist John Dankworth voor ‘Modesty Blaise’. John Barry, de man van de échte 007sound, krijgen we onder meer te horen in tracks uit twee films: ‘The Ipcress File’ van Sidney J. Fury en ‘The Knack...and how to get it’ van de Richard Lester

In het tweede deel van het concert zal een andere constante van de Britse cinema aan bod komen: de prestigieuze literatuurbewerking die somptueuze kostuumfilms oplevert waarin ook de muzikale omlijsting pracht en praal garandeert. De meest recente score uit dit concert komt uit ‘Far from the Madding Crowd’ met in de hoofdrollen Matthias Schoenaerts en Carey Mulligan en waarvoor Craig Armstrong de muziek componeerde. Niet echt een Shakespeareverfilming, wel een fantasie rond het amoureuze leven van de Bard, krijgen we in ‘Shakespeare in Love’ waarvoor Stephen Warbeck de intens melodieuze score neerpende. In het werk van Patrick Doyle wordt vanzelfsprekend geplukt uit de Shakespeare-verfilmingen van zijn huisregisseur Kenneth Branagh. De veelzijdige George Fenton tekende de muziek voor ‘Land and Freedom’ van Ken Loach, waarvoor hij al decennia lang de vaste componist is. Wie Michael Nyman zegt, denkt meteen aan de glorieperiode van Peter Greenaway, uit wiens films de obsederende repetitieve muziek op het programma staat.

Tot slot is er ook een concertpremière van de score van Alex Heffes voor ‘The Program’,
de nieuwste film van Stephen Frears. (P.D.)

22/10 - 20:00
Muziekcentrum De Bijloke
Brussels Philharmonic olv Dirk Brossé
Tickets: € 30 en € 20
Koop hier je tickets!
of T: +32 (0) 70 225 225

 

Online communicatie door Lavagraphics